Sida 2 av 3

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: lör jul 22, 2017 6:35 am
av Jens Gustavsson
det jag fiskar efter är om ogge har "rätt" bränsle tryck vid 685whp och en pump? är ganska säker på att det gick tack vare extra stora spridare som gör att pumpen flödar en massa effekt men den egentligen är för liten för en bra funktion och en stabil lamda.

har själv sett det många gånger både i min egna bil och i min dyno då man loggar alla tryck.

mvh jens

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: lör jul 22, 2017 9:03 am
av ogge
Ls1 v8
3bar grundtryck
0.9 bar laddtryck
Så där har ni varför

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: lör jul 22, 2017 11:40 am
av Jens Gustavsson
ok det är ju nästan inget soppa tryck, men för de som laddar på mer så tänk på att flödet bara kanske räcker till 550hk

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: lör jul 22, 2017 7:25 pm
av Kadett4wd
Men det sjuka är att de tappar knappt nåt med ökat tryck ;)

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: sön jul 23, 2017 9:47 am
av mattias
ogge skrev:Ls1 v8
3bar grundtryck
0.9 bar laddtryck
Så där har ni varför
Att du nämnde att det var en 940 hjälpte ju verkligen mig att förstå vilken motor det var.. :hihi:
Gissade på rödblockare och då har du inga 4 bar bränsletryck.

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: sön jul 23, 2017 11:15 am
av Jens Gustavsson
Kadett4wd skrev:Men det sjuka är att de tappar knappt nåt med ökat tryck ;)
fins en tråd nånstans med diagram...

jag tycks minnas de tappa ganska mycket där på 6-7bar där man hamnar då man laddar på lite?

mvh jens

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: sön jul 23, 2017 8:09 pm
av Kadett4wd
60psi 346,6Lph
90psi 252,68Lph

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: mån jul 24, 2017 7:05 am
av Jens Gustavsson
snabb räkning! vid 90 psi (6.2bar) så blir det 4200cc/minut= ungefär 450hk på e85 turbo bil med 3 bar ladd eller 2 bar ladd med 4 bar grund tryck

mvh jens

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: mån jul 24, 2017 7:38 am
av Jens Gustavsson
vid 90 psi och så flödar en 044 Bosch 4.1L ca liter/minuten också. fungerar på ännu mer tryck också men kräver mycket volt och amp så man bör ha bra laddning och grova ledningar. (för att va på säkra sidan 6 kvadrat för en pump och 10 för två)


http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 379pdf.pdf

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: mån jul 24, 2017 7:50 pm
av Kadett4wd
jupp,, men det verkar som att datan inte stämmer,, eller så är det otroliga glädjebänkar i sverige *S*
Stora fördelen är dock att pumpen är tyst, låter inte som ett tröskverk(044)

Min sitter kvar i mercan, har suttit i tre år, peppar peppar, jag hör den inte samt den stånkar på.
Tycker 044or har över lag ganska kass livslängd.

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: mån jul 24, 2017 8:29 pm
av Jens Gustavsson
med stora spridare når man lamda target med extra stor duty cykel men grund trycket minskar och där flödar pumparna mycket mer som man ser i dina flöden vid 60 psi som exempel. man ser det tydligt då man loggar soppa trycket i bränsle skenen som jag gör i min dyno.

mvh jens

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: ons jul 26, 2017 10:48 am
av honda turbo

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: ons jul 26, 2017 12:44 pm
av Jens Gustavsson
jäkla photobucket förstörde alla forum :angryfire:

men som sagt med 2000cc spridare räcker det långt med en pump men blir det bra??? inte om man frågar mig! sen skiljer det på olika bänkar också så klart men det är en annan historia.

mvh jens

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: lör jul 29, 2017 12:25 pm
av teflonhjarna
Bild

Boschen är rätt så överlägsen alla andra då det börjar vara höga bränsletryck.

Re: Fundering om walbro gst 450

Postat: lör jul 29, 2017 1:58 pm
av Kadett4wd
leta rätt på flöden ur pierburgpumpen, den har skruvprincip.