Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Jag läser runt lite om tändkablar rent allmänt, men det finns många förstå-sig-påare på många språk som säger allt möjligt.. :/
Av vad jag förstått finns 2 grund sorter. Koppar kärna och kol kärna, korrekt?
Kopparkärnan kan ge störningar till ECU'n om man har otur, därav brukar kol vara de som rekommenderas när man åker insprutning?
Sen finns dom med en mängd olika resistanser. Ska man ha resistans i kabeln eller inte? Poängen är väl fortfarande att få så mycke kräm som möjligt fram till stiftet?
Efter det kommer tändstiften som också finns med och utan resistans. Hur ska man välja här? Jag gissar att man antingen har högresistenta kablar och stift utan resistans, eller tvärtom? Och i så fall, ska man satsa på kablar med minimal resistans om man har resistans stift?
(I mitt fall handlar det om en N/A V8 som får LS2 spolar, originalstiften är av resistans typ. Längden på kablarna kommer bli 10-20cm max)
Av vad jag förstått finns 2 grund sorter. Koppar kärna och kol kärna, korrekt?
Kopparkärnan kan ge störningar till ECU'n om man har otur, därav brukar kol vara de som rekommenderas när man åker insprutning?
Sen finns dom med en mängd olika resistanser. Ska man ha resistans i kabeln eller inte? Poängen är väl fortfarande att få så mycke kräm som möjligt fram till stiftet?
Efter det kommer tändstiften som också finns med och utan resistans. Hur ska man välja här? Jag gissar att man antingen har högresistenta kablar och stift utan resistans, eller tvärtom? Och i så fall, ska man satsa på kablar med minimal resistans om man har resistans stift?
(I mitt fall handlar det om en N/A V8 som får LS2 spolar, originalstiften är av resistans typ. Längden på kablarna kommer bli 10-20cm max)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Cop så slipper du kablar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Köp såna det sitter original. Färdig
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Original kablarna går från en fördelare på baksidan av toppen, så dom blir för långa. Och ska jag då köpa nya sånna (eftersom dom som sitter på fort kan vara 26 år gamla) så kostar dom ~1500. MSD SC till LS1 kostar ~800+frakt för ett set.
Men då är frågan om MSD SC är de vettigaste alternativet. Eller om man ska gå på nått med mer resistans. MSD påstar 50 Ohm per fot, sen finns de dom med 150, 300, 450 etc upp till över 2000 som Magnecor KV85 har.
The: COP's kräver en del modifiering av ventilkåporna av vad jag läst mig till. Priset blir mer eller mindre desamma men LS2 ger dubbelt så kraftigt tändström. Därför har jag redan beställt LS2 spolar
Men då är frågan om MSD SC är de vettigaste alternativet. Eller om man ska gå på nått med mer resistans. MSD påstar 50 Ohm per fot, sen finns de dom med 150, 300, 450 etc upp till över 2000 som Magnecor KV85 har.
The: COP's kräver en del modifiering av ventilkåporna av vad jag läst mig till. Priset blir mer eller mindre desamma men LS2 ger dubbelt så kraftigt tändström. Därför har jag redan beställt LS2 spolar
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Menade original LS, dom är ju typ 10-20 cm
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Det fungerar säkert jättebra de med! Fast de var ju inte riktigt frågan heller.. Original eller MSD är typ samma pengar. Så ska man köpa MSD med 50ohm/fot eller original med 350 ohm/fot ur prestanda synpunkt?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Original funkar till 1000+++++++, ska du ha mer än så?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
resistansen är inte viktig för gnistan i sig,men är viktig för att inte slå ut annat!
riktiga rökartändsystem kan bränna upp vissa resistorprylar(typ CDIsystem med kanske 10ggr mer energi
än det går att ladda upp i en tändspole)
riktiga rökartändsystem kan bränna upp vissa resistorprylar(typ CDIsystem med kanske 10ggr mer energi
än det går att ladda upp i en tändspole)
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Så gniststyrkan påverkas inte egentligen av resistansen i kabeln? Jag är verkligen inte inläst på el.. men de känns motsägelsefullt
Bara spolen som styr gniststyrkan alltså?
Bara spolen som styr gniststyrkan alltså?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Har man insprutning så gäller resistorstift och avstörda kablar. Mer resistans tar bort störningar verkar det som men påverkar inte gnistenergi nå nämnvärt. Det är ändå väldigt lite resistans i kabel å stift om man jämför med förbränningsrummet
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
P = I² * R
U = R * I
Bara räkna lite
U = R * I
Bara räkna lite
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Förvisso, men ser man på Ohms lag som The nämnde så ger I = U/R där U = 45kV och R = 50, resp. 300 en ström styrka in i stiften på 900A respektive 150A. Det är ju fortfarande 6ggr mer energi att göra gnista av..dundersmurfen skrev:Har man insprutning så gäller resistorstift och avstörda kablar. Mer resistans tar bort störningar verkar det som men påverkar inte gnistenergi nå nämnvärt. Det är ändå väldigt lite resistans i kabel å stift om man jämför med förbränningsrummet
I teorin känns ju mindre resistans som bättre, dom som kör med t ex MSD eller t.o.m Granatelli kablar (som har mer eller mindre 0 i resistans) inte ha störningsproblem. Dom som kör med Magnecor KV85 som har klart högst resistans verkar en del få problem, andra inte... Men inte med störningar utan med gniststyrka.
Självklart är det i förbränningsrummet som den största resistansen finns, men det är ju också där du vill ha maximal strömstyrka för att kunna köra så stort gap som möjligt på stiften med bibehållen gniststyrka.
Även om de inte är mitt mål, men låt säga att detta var en "all-out" motor. Spelar gnistgap fortfarande ingen roll för prestandan i slutändan? (Nu vet jag att jänkare är som dom är, speciellt när de är tillverkare som uttalar sig om sina egna produkter. Men, Granatelli påstår att dom mappat bilar med LS1/LT1 motorer utan överladdning, sen bytt tändkablar till sina 0 Ohms kablar och mappat igen och då sett effektökningar på upp till 15hk!? Jag har inte erfarenheten för att säga att det är total bullshit eller inte :/)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Det ligger nåt i det, men ofta när man får misständningar så knackar man ihop stiften. Då blir ju gnistan mindre. Enda jag märkt när vi gjort så är att vissa motorer blir lite ruppigare på tomgång. Aldrig sett skillnad på momentkurvan, ja innan misständningarna kom vill säga.
Säg att tändkabeln har 1k ohm och stiften brukar ha 4-5k ohm.
Jag skulle vilja veta vad man kan anta det är för resistans i flrbränningsrummet. I friska luften brukar en vanlig dum spole klara 25-30mm gnista. Men man kan få misständningar vid 0.8mm gap redan vid 1.5bar.
Det säger en del om att det är stabil resistans vid kompression och feta blandningar..
Säg att tändkabeln har 1k ohm och stiften brukar ha 4-5k ohm.
Jag skulle vilja veta vad man kan anta det är för resistans i flrbränningsrummet. I friska luften brukar en vanlig dum spole klara 25-30mm gnista. Men man kan få misständningar vid 0.8mm gap redan vid 1.5bar.
Det säger en del om att det är stabil resistans vid kompression och feta blandningar..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Cassius skrev:Förvisso, men ser man på Ohms lag som The nämnde så ger I = U/R där U = 45kV och R = 50, resp. 300 en ström styrka in i stiften på 900A respektive 150A. Det är ju fortfarande 6ggr mer energi att göra gnista av..dundersmurfen skrev:Har man insprutning så gäller resistorstift och avstörda kablar. Mer resistans tar bort störningar verkar det som men påverkar inte gnistenergi nå nämnvärt. Det är ändå väldigt lite resistans i kabel å stift om man jämför med förbränningsrummet
I teorin känns ju mindre resistans som bättre, dom som kör med t ex MSD eller t.o.m Granatelli kablar (som har mer eller mindre 0 i resistans) inte ha störningsproblem. Dom som kör med Magnecor KV85 som har klart högst resistans verkar en del få problem, andra inte... Men inte med störningar utan med gniststyrka.
Självklart är det i förbränningsrummet som den största resistansen finns, men det är ju också där du vill ha maximal strömstyrka för att kunna köra så stort gap som möjligt på stiften med bibehållen gniststyrka.
Även om de inte är mitt mål, men låt säga att detta var en "all-out" motor. Spelar gnistgap fortfarande ingen roll för prestandan i slutändan? (Nu vet jag att jänkare är som dom är, speciellt när de är tillverkare som uttalar sig om sina egna produkter. Men, Granatelli påstår att dom mappat bilar med LS1/LT1 motorer utan överladdning, sen bytt tändkablar till sina 0 Ohms kablar och mappat igen och då sett effektökningar på upp till 15hk!? Jag har inte erfarenheten för att säga att det är total bullshit eller inte :/)
vet inte exakt för jag är ingen elektronikprofessor men det är inga 300-900 Ampere vid stiften iallafall
Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?
Min MSD spole skall ha 450mA enligt specen.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.