Sida 1 av 2

Turbo konverterad 740

Postat: ons nov 01, 2017 2:08 pm
av v8volvo
Någon som har tips hur jag ska få min 740 87b turbo konverterad att lira lite bättre!
Den vill bara spika och jag laddar max 0.5 men det verkar svårt att hitta någon enkel lösning

Jag åker org grenrör och turbo från 940 ltt och progressiv tryckregulstor och 4kg i grundtryck men lite nu och då så blir den sur när jag kall startar och vill spika och rycka och dumma sig

Någon som har en billig lösning åt mig?

Tack på förhand Micke

Re: Turbo konverterad 740

Postat: ons nov 01, 2017 3:53 pm
av mauser240
Enklast är väl att slänga i ett styrsystem ämnat för en turbomotor?

Re: Turbo konverterad 740

Postat: ons nov 01, 2017 4:45 pm
av v8volvo
Det är inte bara då måste jag byta hela kabelhärvan ut med lådan och bygga in trigger mm

Re: Turbo konverterad 740

Postat: ons nov 01, 2017 5:21 pm
av Steve
Hallgivare från LH2.2(gissar att du har en sån) och ett MS. Lätt gjort på några timmar inkl. ny kabelhärva

Re: Turbo konverterad 740

Postat: ons nov 01, 2017 5:48 pm
av v8volvo
Jo men ett ms är ju 3-5000 skulle jag tro

Re: Turbo konverterad 740

Postat: ons nov 01, 2017 10:04 pm
av mauser240
Har man varken tid eller pengar kanske man istället borde fundera varför man spikar runt i en tickande bomb...

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 12:34 pm
av v8volvo
Man kan ju ladda 0.3 som jag gör nu då spikar den inte men om man vill ladda mer kan man ju fråga om hjälp eller?

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 2:26 pm
av Hasse Bus
Elschema till 740 B230F LH2.2 1987
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf

Elschema 940 B230FK/FT LH2.4 1995
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... 201995.pdf

Går det att ta kompletta LH2.4 boxar till din bil, slutar på -962 eller högre nummer.
Du har ingen knocksensor på B230F sen vet jag inte hur mycket mer som skiljer.
Så du får nog kolla igenom elschemana ovan.

Ju mera eget arbete , desto billigare blir det. :hey:
Hoppas detta är till någon hjälp.

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 3:07 pm
av mauser240
v8volvo skrev:Man kan ju ladda 0.3 som jag gör nu då spikar den inte men om man vill ladda mer kan man ju fråga om hjälp eller?
Tänkte att den spikade mest hela tiden då du skrev "den vill bara spika".

Men hursomhelst, jag tror inte du slipper mycket billigare undan än att installera ett turbosprut.

Ska du hålla på med bonntrimm behövs minst en BBL och det blir säkert dyrare än ovannämnda alternativ.

Givetvis kräver det en liten arbetsinsats.

Jag menade inte att trampa nån på tårna utan jag menade att om det inte får kosta och inte får ta tid så blir det svårt att få till nåt.

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 3:20 pm
av v8volvo
Lungt det jag skulle haft nåt slags sprut eller bygga om till 940 turbo grejer

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 4:53 pm
av mauser240
Jag tänkte närmast på ett 940-sprut med kabelhärva från 240. Då behöver du knappt röra originalkablaget, bara att lämna det på sidan om. 240 har motorhärvan fristående.

Men visst åker du på att ta ner lådan om du inte vill köra externt 60-2-hjul.

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 6:48 pm
av v8volvo
Jo det är ju frågan om hur mycke man ska kosta på då den är i slitet bruksskick dock skattefri och bes 2 år

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 7:31 pm
av Hasse Bus
Sitter det inte redan ett 60-2 hjul på den original? :?:

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 9:13 pm
av robinb3rgsten
Inte om de är 2.2 då är de väl hallgivare i fördelaren

Re: Turbo konverterad 740

Postat: tor nov 02, 2017 10:09 pm
av v8volvo
Exakt den har hallgivare