B20 borrad till 92mm/ squish
B20 borrad till 92mm/ squish
Håller på att plocka ihop min motor.
Borrad till 92mm.
NH 193 kam.
Jag hämtade blocket från motorfirman efter borrning och planing.
Jag hade räknat på att få 0,4 uppstick på kolvarna då hade jag haft 0,8 i squish och ca 11,7 i komp.
Det blev bara 0.10 i uppstick vilket innebär ca drygt 11.3 i komp förhållande och 1,1mm squish.
Vad säger ni erfarna, plocka ner blocket igen och plana eller åka som det är.
Mvh
Borrad till 92mm.
NH 193 kam.
Jag hämtade blocket från motorfirman efter borrning och planing.
Jag hade räknat på att få 0,4 uppstick på kolvarna då hade jag haft 0,8 i squish och ca 11,7 i komp.
Det blev bara 0.10 i uppstick vilket innebär ca drygt 11.3 i komp förhållande och 1,1mm squish.
Vad säger ni erfarna, plocka ner blocket igen och plana eller åka som det är.
Mvh
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Sätt ihop å kör du!
Kommer funka bra
Jag personligen skulle planat toppen mer å haft högre komp till den kammen.
Mvh Richard
Kommer funka bra
Jag personligen skulle planat toppen mer å haft högre komp till den kammen.
Mvh Richard
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Ja, det var ju tanken,
Det fina med kolvuppstick är ju just squish ytan.
Det fina med kolvuppstick är ju just squish ytan.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Intressant. Man kan alltså plana blocket såpass mycket att kolvarna sticker ovanför?
Jag håller också på och sätter ihop en B20 borrad till 92mm.
Fräste bara rent blocket för att få en ren yta för packningen, men då kanske man ska ta lite till. Finns det några nackdelar eller annat man ska tänka på?
På vilket vis ändras squishytan med kolvuppstick?
Jag håller också på och sätter ihop en B20 borrad till 92mm.
Fräste bara rent blocket för att få en ren yta för packningen, men då kanske man ska ta lite till. Finns det några nackdelar eller annat man ska tänka på?
På vilket vis ändras squishytan med kolvuppstick?
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Planar du bara toppen så ändrar du aldrig squish måttet.
Det blir aldrig mindre än topp packningens tjocklek.
Skulle jag bara vilja ha högre komp så planar jag toppen mer.
Jag köpte kammen av Jens här.
Frågan jag ställde var mer om 1,1mm i squish duger.
Det blir aldrig mindre än topp packningens tjocklek.
Skulle jag bara vilja ha högre komp så planar jag toppen mer.
Jag köpte kammen av Jens här.
Frågan jag ställde var mer om 1,1mm i squish duger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Sådant måste man prova sig fram till, men jag tror att 1,1mm funkar bra, sätt ihop å prova hur den går.
Om den inte går så bra, så är det nog något annat som inte stämmer.
Om den inte går så bra, så är det nog något annat som inte stämmer.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Jag har läst att vissa mått av squish (typ över eller under X mått av squish) gör att motorn lätt spikar, det finns säkert någon här på forumet som har koll på det och kan svara bättre.
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
jag kör med en regel 0,0125xslaget kör jag som mini squish det blir 1mm ,jag vet killar som provade 0,8 på b20men då tog det
vid 7000 rpm med org, stakar ,med stål stakar kanske man kan minska det lite grann ?med 80mm i slag allså.
vid 7000 rpm med org, stakar ,med stål stakar kanske man kan minska det lite grann ?med 80mm i slag allså.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Eller lättare kolvar till std stakarna, så klarar man sig längre.
Edit: man klarar sig längre upp i varv med samma stake,, förtydligande =)
Edit: man klarar sig längre upp i varv med samma stake,, förtydligande =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Eller stabilare vevaxel : ) om vi nu får vara lustiga : )
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Jag brukar köra med 0,8mm i squish, 0,5mm uppstick på 1,3mm packning.
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.
Erland
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Jag har provat ett par gånger nu på sistone 0.6-0,65mm squish på en original underdel B230 utan trassel. Varvat till ca. 8000 på bänken. Om det hade gått sönder hade gjort ingenting med original billiga delar.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Mercedes M104 c36 motorn har 0.6mm spalt std.
De har 92.4mm slaglängd men ganska lätta kolvar.
Bild på kolv:
Fina smidda mahlekolvar med tunna kolvringar.
Dock rejält tunga överfall på stakarna, kan ha att göra med balansfaktor, eller att de ska vara styva.
De har 92.4mm slaglängd men ganska lätta kolvar.
Bild på kolv:
Fina smidda mahlekolvar med tunna kolvringar.
Dock rejält tunga överfall på stakarna, kan ha att göra med balansfaktor, eller att de ska vara styva.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Jag planade av blocket mer, nu ligger jag på 0.30 i uppstick.Erland Cox skrev:Jag brukar köra med 0,8mm i squish, 0,5mm uppstick på 1,3mm packning.
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.
Erland
Då åker jag på 0,9 i squish med 1,2 skärringpackning.
Hoppas det blir bra.
Re: B20 borrad till 92mm/ squish
Hej Skillnaden är 1,9 utväx, på 230 kontra b20 1,812 plus en kortare kolv det blir vissa fördelar.Jarmo Y skrev:Jag har provat ett par gånger nu på sistone 0.6-0,65mm squish på en original underdel B230 utan trassel. Varvat till ca. 8000 på bänken. Om det hade gått sönder hade gjort ingenting med original billiga delar.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.
Häls, Lacke