Volvo 240 DCT -84
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
sådär!
nu är bilen färdig byggd för bromsning! så nu är de bara kvar att tanka uppden å köra lite till med den så saker och ting för nöta in sig så man får byta olja.
nu är de mattias tur att trolla med den ;D
här kommer de några bilder
nu är bilen färdig byggd för bromsning! så nu är de bara kvar att tanka uppden å köra lite till med den så saker och ting för nöta in sig så man får byta olja.
nu är de mattias tur att trolla med den ;D
här kommer de några bilder
- Bilagor
-
- vsmj1pflxiu0ozwjyz35uwfb_s.jpg (17.99 KiB) Visad 4492 gånger
-
- 0lbly8adbq3u3upvlypmwia_s.jpg (23.69 KiB) Visad 4492 gånger
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Väldigt häftigt!
Ska bli skoj att höra hur de går!
Hur känns växellådan då, fungerar den lika bra som den gör i BMW-n?
Ska bli skoj att höra hur de går!
Hur känns växellådan då, fungerar den lika bra som den gör i BMW-n?
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
de är fortfarande programmering kvar, måste flasha om lådan vilket Mattias kommer att göra sen får man utgå därifrån
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör jan 24, 2009 1:23 pm
- Ort: Degerfors
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Om 10 dagar
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Ah, så det vart härifrån jag kände igen bilen.
Ibland kopplar inte hjärnan direkt
Bra puts !
Får vi höra insugs ljud snart ?
Ibland kopplar inte hjärnan direkt
Bra puts !
Får vi höra insugs ljud snart ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Den pratade högt! Lite strul med ditt och datt men inget som inte går fixa. Framför allt lyckades vi byta programvara i DCT-växellådan och fick det mesta att fungera, men det behövs extern hastighets-givare till DCT-växellådan då den vill ha information utifrån för att göra sitt jobb. Det gick bra köra i "dyno mode" där man lurar den med uträknad hastighet, så kunde vi använda alla 7 växlar ändå. Det kommer behöva justeras lite på gatan sen så klart.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Snyggt bygge! Kul att följa!
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
jaha nu känner ja att de är dax för en uppdatering hära, de är säkert många som är nyfikna.
som sagt efter många om och men så lyckades vi få in nen nya programvara i lådan. kan säga att instruktionsmanualen som finns är mycket grov i sin beskrivning och de var väll tur att mattias kan sina datorer.
och ja de var en del strul med saker och ting.
orginal hastighetsgivaren som volvo 240 bestämde att sluta funka när ja kom ner till mattias för bromsning (ja jag kontrollerade att sprutet kunde läsa av tänderna i bakaxeln innan)
men när väl vi fick lådan att börja göra som vi ville å börja utbyta data med sprutet så var de dax att börja med motorn, men vi såg fort när vi började att varva motorn att den inte ville leverera som tidigare. så de vart ett avslut för denna gången.
så de var bara att lasta och bege sig hem. den mesta tiden för bromsning gick åt för att programmera om lådan.
väl hemma var de bara att sätta sig med loggar och analysera data och konsultera folk. och teorin är att de är för lite flöde i toppen för att få den stora motorn att sjunga ut.
så helgen gick och de var dax att åka iväg för en ny arbetsvecka och veckan gick.
sen vart de en massa att göra!
när arbetsveckan var slut så fick man en skilsmässa på halsen och hela hösten och halva vintern har man fått lägga ner energin på de men nu är de över.
så bilen står i garaget på samma ställe där ja lämna den efter bromsningen.
nu har tiden gått och ja har börjat funderat på framtiden för bilen och kommit fram till att ja behöver mer att köra med. och att fortsätta med 2,9 kommer bli mycket dyrt. och att gå upp på en 3,2L 16v evo motor är inte ekonomiskt försvarbart (420" + moms)
så dom nya planerna är att gå över till turbo! å tanken är att bygga en turbo maskin med toppen ja har, 2,3-2,5 l och varva med den tänker mig tanken att man drar den till 8k rpm kanske mer får väll se vad de blir för kammaxel, något förslag för ca500-550hk på ca 1,5 bar laddtryck ?
så de är väll här jag befinner mig idag.
sorry att uppdateringen har dröjt så länge men dom närmast detta projekt vet då iaf vad som händer. men mer kommer att hända framöver!
kan skvallra att dom kortsigtiga planerna framöver är att underdelen kommer att bytas till en mindre för att inte toppen ska skita ner sig när man börjar varva. och tanken är att ja ska få börja köra med bilen lite och prova ut växellådan medans ja bygger den nya motorn
som sagt efter många om och men så lyckades vi få in nen nya programvara i lådan. kan säga att instruktionsmanualen som finns är mycket grov i sin beskrivning och de var väll tur att mattias kan sina datorer.
och ja de var en del strul med saker och ting.
orginal hastighetsgivaren som volvo 240 bestämde att sluta funka när ja kom ner till mattias för bromsning (ja jag kontrollerade att sprutet kunde läsa av tänderna i bakaxeln innan)
men när väl vi fick lådan att börja göra som vi ville å börja utbyta data med sprutet så var de dax att börja med motorn, men vi såg fort när vi började att varva motorn att den inte ville leverera som tidigare. så de vart ett avslut för denna gången.
så de var bara att lasta och bege sig hem. den mesta tiden för bromsning gick åt för att programmera om lådan.
väl hemma var de bara att sätta sig med loggar och analysera data och konsultera folk. och teorin är att de är för lite flöde i toppen för att få den stora motorn att sjunga ut.
så helgen gick och de var dax att åka iväg för en ny arbetsvecka och veckan gick.
sen vart de en massa att göra!
när arbetsveckan var slut så fick man en skilsmässa på halsen och hela hösten och halva vintern har man fått lägga ner energin på de men nu är de över.
så bilen står i garaget på samma ställe där ja lämna den efter bromsningen.
nu har tiden gått och ja har börjat funderat på framtiden för bilen och kommit fram till att ja behöver mer att köra med. och att fortsätta med 2,9 kommer bli mycket dyrt. och att gå upp på en 3,2L 16v evo motor är inte ekonomiskt försvarbart (420" + moms)
så dom nya planerna är att gå över till turbo! å tanken är att bygga en turbo maskin med toppen ja har, 2,3-2,5 l och varva med den tänker mig tanken att man drar den till 8k rpm kanske mer får väll se vad de blir för kammaxel, något förslag för ca500-550hk på ca 1,5 bar laddtryck ?
så de är väll här jag befinner mig idag.
sorry att uppdateringen har dröjt så länge men dom närmast detta projekt vet då iaf vad som händer. men mer kommer att hända framöver!
kan skvallra att dom kortsigtiga planerna framöver är att underdelen kommer att bytas till en mindre för att inte toppen ska skita ner sig när man börjar varva. och tanken är att ja ska få börja köra med bilen lite och prova ut växellådan medans ja bygger den nya motorn
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Varför inte bara turbo på det du redan har?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
att skjuta turbo på en motor med 15 i komp tror jag inte är någon bra ide, tror de kommer bli hållfastighets problem på en del komponenter efter en stund
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Nä självklart, du kan inte kompsänka lagom med tjockaste cometic topplockspackningen och en lätt svarvning av kolvarna då?
Antar att du ska köra e85 och då kan man ju köra rätt hög komp även med turbo.
Bara ett förslag, det är ju ganska dålig (ekonomisk) affär att sälja iväg knappt använda prylar och köpa annat.
Om nu inte tanken är att lägga den på lager och ta tag i den vid ett senare tillfälle.
Antar att du ska köra e85 och då kan man ju köra rätt hög komp även med turbo.
Bara ett förslag, det är ju ganska dålig (ekonomisk) affär att sälja iväg knappt använda prylar och köpa annat.
Om nu inte tanken är att lägga den på lager och ta tag i den vid ett senare tillfälle.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Volvo 240 2.9 DCT -84
Köör för gudsskull på en 2,9 liters turbo, du kommer inte ångra nått jag kör det själv med ett kitt från parner är det mest brutala jag öppnat ett gasspjäll på jag tar knappt ut nån effekt men satan vilket vrid. Du har ju det mesta, ett nytt kolvkitt från acm å toppen iväg till Tommy Luhr. Grenrör å turbo får du ju oavsett köpa.
BARA GÖRT.
Jag kan skrapa fram mitt recept om du vill.
Mvh Johan
BARA GÖRT.
Jag kan skrapa fram mitt recept om du vill.
Mvh Johan
400++ i en Ascona=
Re: Volvo 240 DCT -84
nu händer de lite !
finns nu en 2.9 liters rödblock till salu!
det nya donator motorn
den nya stommen till toppen inhandlad
dom nya stakarna ZRP i profil och wiseco 96.5 kolvarna
mer uppdatering framöver
finns nu en 2.9 liters rödblock till salu!
det nya donator motorn
den nya stommen till toppen inhandlad
dom nya stakarna ZRP i profil och wiseco 96.5 kolvarna
mer uppdatering framöver
Senast redigerad av diskaren den fre jun 03, 2022 2:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84