Sida 1 av 1

Kolvringsgap 2jz

Postat: sön feb 25, 2018 8:34 am
av Streetvw
Hej!

Har sökt runt på forumet och hittar inte ett gott nog svar på min fråga, så det blir en ny tråd.

Har kollat runt på nätet och fått en herrans massa olika förslag på kolvringsgap. Skulle gärna vilja höra era tankar/erfarenheter/rekommendationer. Kolvringsgap på följande koncept?

Motor: 2jz-ge, 9:1
Block: Gjutjärn
Borr: 86 mm
Kolv. Original, hyper
Kolvringar: Stål, NPR
Bränsle: E85
Ladd: 1,3 bar (i ett första läge)



/M

Re: Kolvringsgap 2jz

Postat: sön feb 25, 2018 11:10 am
av mattias
Alla har väl teorier men 0.4 på första ringen och lite större på andra. Ärl onödigt att gå på för stort gap om du kör ett "kallt" bränsle som E85 och sen beror det på hur du ska använda motorn. Säkra omkörningar eller drifting med breda slicks?

Re: Kolvringsgap 2jz

Postat: sön feb 25, 2018 12:03 pm
av Kadett4wd
0,5% av cylinderborr. 0.43mm
Mao som Mattias skriver.

Re: Kolvringsgap 2jz

Postat: sön feb 25, 2018 12:58 pm
av Streetvw
Håller på att bygga en ny bil och motorn ska ner i den. Tanken är att köra streetrace/dragracing. Pga byggkostnaderna så tänkte jag plocka ut ca. +500 driftsäkra hästar ur motorn i ett första läge. Bara för att få köra och ha kul med bilen. Istället för att den blir stående i garaget som ett projekt i flera år. Sen så får motorn "växa" på sig efter ett eller två år. Motorn ska varvas till ca. 7000 rpm.

Ok, 0,40-0,43 mm. Har mätt de nya ringarna (Bara No.1 hittills) och de mätte 0,45 mm.

Enligt handboken ska original gap vara:
No.1 0.30-0.40 mm
No.2 0.35-0.45 mm
Oljering. 0.13-0.38 mm


/M