Montera spakställ i kardantunnel eller fast på växellådan?
Postat: mån mar 05, 2018 1:18 pm
Har en liten fundering kring för-/nackdelar blir att montera ett spakställ fast på kardantunneln?
Alternativt att man bygger en konsoll som man bultar fast på växellådan och sedan fäster spakstället där?
Anledningen till min fundering är att monteras spakstället fast i kardantunneln så följer det ju inte med rörelserna som blir när man drivlinan belastas och således rör på sig. Blir det mycket rörelser i spaken på detta sätt? Påverkas växlingen trots hårda kuddar (drivlinan rör sig minimalt)?
Alternativ två att ha en konsoll bultad på växellådan och sedan montera spakstället på denne har ju många biltillverkarna original (ex. gamla bakhjulsdriva Volvos m.m.) Detta vet jag ju fungerar bra, MEN det är ju på orginalbilar med mjuka motor-/växellådskuddar så blir inte riktigt rättvis jämförelse.
Tittat lite på eftermarknads spakställ , typ coolerworx och det är ju helt klart konstruerade för fast montering på kardantunneln men känner jag vill ha lite erfarenheter om både den ena och andra varianten.
Motorn det gäller är en 2jz med ganska hårda motorkuddar och en bmw Gs6 vxl-låda med 2st gummikuddar i bakkant.
Med vänlig hälsning/ T
Alternativt att man bygger en konsoll som man bultar fast på växellådan och sedan fäster spakstället där?
Anledningen till min fundering är att monteras spakstället fast i kardantunneln så följer det ju inte med rörelserna som blir när man drivlinan belastas och således rör på sig. Blir det mycket rörelser i spaken på detta sätt? Påverkas växlingen trots hårda kuddar (drivlinan rör sig minimalt)?
Alternativ två att ha en konsoll bultad på växellådan och sedan montera spakstället på denne har ju många biltillverkarna original (ex. gamla bakhjulsdriva Volvos m.m.) Detta vet jag ju fungerar bra, MEN det är ju på orginalbilar med mjuka motor-/växellådskuddar så blir inte riktigt rättvis jämförelse.
Tittat lite på eftermarknads spakställ , typ coolerworx och det är ju helt klart konstruerade för fast montering på kardantunneln men känner jag vill ha lite erfarenheter om både den ena och andra varianten.
Motorn det gäller är en 2jz med ganska hårda motorkuddar och en bmw Gs6 vxl-låda med 2st gummikuddar i bakkant.
Med vänlig hälsning/ T