Ska byta låda i bilen och då också till lättare sv hjul samtidigt. Har idag 228mm lamell men det finns sv hjul för både 228 och 240. Det är en bmw e46 325. Jag har väl inga ambitioner på fler hästar direkt... Så, 228 räcker säkert. Finns det nån baksida med 240mm?
Sitter ju en M54 i bilen och det är då samma sv hjul både för 325 (228mm lamell) och 330 (240mm lamell).
228mm eller 240mm koppling
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
228mm eller 240mm koppling
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: 228mm eller 240mm koppling
Ju större du kör med desto högre periferihastighet och högre explosionsrisk. Gäller såväl svänghjul som lamell och platta. Finns en anledning varför man kör med dubbla eller trippla lameller men med mindre diameter.
//MartinL
Re: 228mm eller 240mm koppling
Det är väl främst pga att man vill ha en låg svängmassa (eller ifall massan centralt placerad
) i kombination med kraftig koppling (stor area) utan att behöva gå upp i innspänningstryck som man kör med flerskiviga kopplingar.
Periferhastighet på 10mm diameterskillnad (230-240mm) på de varv en normal bilmotor uppnår är väl inte direkt det stora problemet.
) i kombination med kraftig koppling (stor area) utan att behöva gå upp i innspänningstryck som man kör med flerskiviga kopplingar.
Periferhastighet på 10mm diameterskillnad (230-240mm) på de varv en normal bilmotor uppnår är väl inte direkt det stora problemet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: 228mm eller 240mm koppling
Varför kör man då inte med större diameter, ens på lågvarvade arbetsmaskiner?
//MartinL
Re: 228mm eller 240mm koppling
vilka arbetsmaskiner syftar du på? Gamla traktorer som inte har hydrostatdrift har ju oftast större diameter på lamellen en personbilar.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 252
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: 228mm eller 240mm koppling
Exvis: Volvo-BM 2654, 380mm sinterlamell, ganska bra pris oxå
https://www.oie.se/Produkt/drivlamell-3 ... VOBMBM2654
https://www.oie.se/Produkt/drivlamell-3 ... VOBMBM2654
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
Re: 228mm eller 240mm koppling
Finns inte många maskiner som har så stor koppling, 380 mm, och då är det ändå inte särskillt stort om man tänker på vad som kunde få plats.
//MartinL
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: 228mm eller 240mm koppling
Tröghetsmomentet på lamellen ökar kraftigt med ökad diameter. Synkarna i växellådan måste bromsa ner lamellen vid växling och lätt lamell gör stor skillnad för hur snabbväxlat det blir.
/David
/David