Ni som varit med ett tag på forumet kanske kommer ihåg den blåa opeln från Lycksele. Träffade byggherrna under dagen och det blev då nämnt att det hänt en del på bilen och visst har det . se länk för dom gamla bilderna http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... arage+tour
Lite från dagen .
Karossen är sig lik men vart är chassiet ?
Ja titta där , det har som synes hänt en del sen sist .
Motorn är densamma PRV-6:an . insuget är för närvarande det grymma edelwood hig performance . det rätta insuget ligger hos jensG och skall kolla om inte jag har en bild på det (ser helgrymt ut)
Dogh nash låda
Ford bakaxel som är kortad
Det grymma grenröret
Stooor intercooler ...
Senast redigerad av Mats A den mån jul 24, 2006 11:12 pm, redigerad totalt 5 gång.
hur görs med foderna har inte dom en tendens att sjunka samt är kam smörjningen e den bra. de äldre prv 6orna (volvos varianter var ju lite mariga)
men om d e en B280 kanske d e fixxat?!
Har själv en gammal 264 -75 ståendes i ett hörn med orginal rova (väntar på bättre tider).....
nedgångna kammar e d iaf på den..
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Magoo skrev:hur görs med foderna har inte dom en tendens att sjunka samt är kam smörjningen e den bra. de äldre prv 6orna (volvos varianter var ju lite mariga)
men om d e en B280 kanske d e fixxat?!
Har själv en gammal 264 -75 ståendes i ett hörn med orginal rova (väntar på bättre tider).....
nedgångna kammar e d iaf på den..
på nyare motorer så sitter det stålskims istället för pappskims det gör så att fodren står stabilare.
sen får de inte heller kokas! (helaluminium motor)
att det är problem med nedgångna kammar på dessa motorer beror offtast på slarv med oljebyterna då gammal skitig olja täpper till olje mynstyckerna i röret ovanför kammen som spräjar kammen.
topparna flödar föresten bra och om ägarna läser detta så kan vi göra nått flödes expriment på dem nu då bänken nu fungerar och är kalibrerad (flödar 8% mer nu än vad jag sa förut )
Dom åkte med dessa motorer på det glada turbo talet (80) i formel 1 så dåliga som folk vill påstå e dom inte för det e presis som Jens säger byter man olja regelbundet så funkar dom länge Vet av en 265a som har gått 32000 mil utan några större miss öden
Kan visa lite mer av dessa motorer som är rätt intressanta .
Om ni kollar via pilarna så kanske ni får något att diskutera om
Som synes så drar överfallen från utsidan av motorn via den stora plattan eller vad man skall kalla det , bör bli stadigt
Blev till slut tvungen att registrera mig...känns som man till slut retar nån om man aldrig svarar,men det är inte lätt när man är blyg...Ja, 3.0 litersblocket kommer från en Peugeot. Topparna möjligen från samma motor,eller en Citroen,vet inte så noga,precis samma grejor. Vi har gjort en lättare uppdatering av kanaler och förbränningsrum på helt amatörmässig nivå,flödesbänk vad är det för nåt?Har också Mirafräst ventilsätena till god standard.Måste försöka hitta en lösning på kamaxelfrågan, lyfthöjden på nockarna är så liten att man måste ha mätinstrument för att se var dom är,grundcirkeln är nästan 360 grader även om kammen inte råkar vara utnött. Det verkar som om fransmännen var rädda att motorn skulle råka ge för mycket pulver.. Vevaxeln är en smidd pjäs som enligt vissa källor fungerade utmärkt i Lemansmotorer på ca 1k hk..De motorerna hade fina 24v toppar men blocket var i princip standard. Som kuriosa kan nämnas att det absoluta hastighetsrekordet på Le Mans,som knappast går att slå pga.banan är ombyggd,innehavs av en Pegga med just en sån motor.