Frågor om ventilerstorlek och lyft

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Erland Cox »

Alla har ju olika körstil och har man seklåda är det ju lätt att växla.
Jag föredrar ett brett register.
Det kanske drar lite sämre om man inte växlar ner men det drar hela tiden.
Det drar inte alls under växlingen.
Viktigt att motorn hänger i till över 8000 varv så man slipper växla upp i onödan.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Kadett4wd »

Glömde ju nämna att man kan inte jämföra stor och liten kanal och toppeffekten skiljer.
Om den lilla kanalen ger samma effekt som den stora skulle jag välja den lilla varenda dag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av nkro »

Tittade igenom 2150 tråden. Vad tyckte du om toppen Erland. Tror du att det var insugsröret so ströp.
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Erland Cox »

Ja det var det långa insugningsröret som var begränsningen.
Sen skulle Jens köra den med en R37-275-16 kam in och ut därför blev det 46-35 ventiler.
Men den kammen kördes aldrig så toppen blev aldrig testad till det den skulle användas till.
Innan jag plockar av toppen ska jag prova en R33-287-15,5 kam i den.
Ska bli kul att se vad som händer med registret när jag går från 264-14 till 287-15,5.

Patrik. Hur beräknar du kanalstorleken på en topp?
Om du skulle göra en rallytopp med bra register till en Volvo med tex. den klassiska 14,7 kammen och dubbla DCO 48:or.
Hur hade du gjort toppen då?

Är det nån som är intresserad av räkneexempel så kan vi ta från Patrick Hales bok Engine Pro.
Normalt kör jag Pipemax av lathet men det är inte fel att påminna sig om vad det är man räknar på.

Erland
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av kolvbult »

Vore jätteintressant,tack för att du delar med dig .
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Patrik. Hur beräknar du kanalstorleken på en topp?
Om du skulle göra en rallytopp med bra register till en Volvo med tex. den klassiska 14,7 kammen och dubbla DCO 48:or.
Hur hade du gjort toppen då?

Erland
Beräkna?
En del hemligheter behåller jag för migsjälv.
Men kan berätta att jag sällan reser kanalerna i en 531 om den ska ha insug som får plats under huven.
Jag brukar även sällan öka arean så mycket ute vid packningen, givetvis litegrann, men hur mycket och vilken form berättar jag inte.
~46/~37 ventiler har funkat bra för mig.
Avgas gör jag inte mycket alls i, givetvis ändrar jag innerradien och förstorar grytan passande den större ventilen efter mitt tycke.
Gör inga toppar till förgasarmotorer, eller rättare sagt har aldrig gjort det.
Lönlöst då förgasare kan dumma sig med flottörerna vid lite g-krafter, det förlorar man viktig tid på ute på sträckorna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av psa »

Jag väljer oftast själv att hellre ha en för liten kanal än en för stor och lägger MinCSA längre ut om jag är ute efter bra dellast svar.
Men, frågan är om det är helt rätt... skall man se dellast som en restriktor motor vore det kanske bättre att minska duration på IVC.
Avstämningen blir ju också fel på både insug och avgas, men skall man kompensera allt har man ju snart ingen effekt kvar alls på högre varv.
Nog dags för en kanna kaffe och fundera lite. :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Erland Cox »

Har du bromsat så att du vet resultatet?

Jag kan börja med min egen formel som jag räknade ut från flera bra motorers varvtal för maxeffelt.

(Cylinder volym x varvtal gånger VE i %) / ( 3000 X 120)

Cylinder volym för en cylinder, 3000 är en konstant och 120 är medelgashastigheten i meter per sekund i minsta arean vid varvtalet för max effekt.
Svaret blir i mm2.
2365cc motorn har minsta arean under sätet. En diameter på 41,5mm, 1353mm2 minus ventilskaftet på 50mm2 så 1300mm2.

(591 X 6800 X 118) / ( 3000 X 120) = 1317mm2 så det stämmer på denna.

Andra motorn med 212 hästar har 40,5mm i minsta diameter 1240mm2.

(583 X 6370 x 112) / ( 3000 X 120) = 1155mm2. Antagligen har den inte kam så det räcker och jag ska testa med mer kam.
Motorn med 243 hästar har gett 7 hästar mer med mer kam och varit bättre över hea registret.
Inte på högre varv än 6800 varv men vridet höll i bättre.
Det var en R37-267-15,3 in och R37-267-14,6 ut med 105 i lobseparation men den kammen körde jag sönder.
Sen provade jag en R37-275-16 in med R37-267-15,3 ut med 106 graders lobseparation och fick 2 hästar mindre.
Återkommer med andra sätt att räkna.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Erland Cox »

Felet med min formel är att den inte tar hänsyn till vevstakslängd och att den bara räknar på medelhastigheten och inte maxhastigheten.
Den bra motorn har 158mm långa vevstakar och den svagare har 152mm.
Ska återkomma med beräkning av vad det ger för skillnad på kolvens maxhastighet.

Erland
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av kolvbult »

intressant, varför gick kammen sönder Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Erland Cox »

Anledningen till att jag kör minsta arean under ventilen på insug på en 531 topp är:
Luft hatar att minska i hastighet och luft hatar att svänga. Det går att byta ut ordet luft mot gaser om man vill.
Anledningen till det beror på något som kallas ytskikt och dess tjocklek samt trycket i kanalen.
Hastighet och tryck hänger ihop som så att om hastigheten ökar minskar det statiska trycket och det dynamiska trycket går upp.
Om hastigheten minskar så ökar det statiska trycket och det dynamiska trycket minskar.
Bernoullis teorem.
När hastigheten minskar och trycket ökar så ökar även tjockleken på det stillastående ytskiktet.
Om man har ett ytskikt uatn hastighet så kommer det ökande trycket att blåsa ytskiktet baklänges i porten mot den högre hastigheten och det lägre tryclet.
Då kan det uppstå vad som kallas en vak där flödet helt släpper kontakten med ytan och då minskar flödet rejält.
Minskar arean hela vägen mot förträngningen under ventilen så ökar hastigheten och både trycket och ytskiktet minskar.
När arean sen går upp och man ska tryckåtervinna så svänger åtminstone inte luften.
Tryclåtervinningen, att bromsa luften in i cylindern är det allra svåraste med topplocksportning.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Erland Cox »

kolvbult skrev:intressant, varför gick kammen sönder Erland.
Den var dåligt polerad så den käkade upp tryckarna.
Gick att fixa till men den första kammen åkte i.
275-16 kammen sprack en tryckare på ock låste kammen.
Den kammen gick också att fixa till.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Har du bromsat så att du vet resultatet?



Erland

Ja,,

Jag räknade ingenting, körde på känn.

Angående hur luft hatar och svänga: ja just precis.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av Erland Cox »

Hej Patrik, jag tänkte mest på PSA men dina resultat är lika intressanta.
Har du gjort några vetenskapliga jämförelser mellan olika storlekar och har du bromskurvor på motorer du har byggt?
Alltid intressant att se effektkurvor, om de dyker efter max effekt eller håller i.
Jag bryr mig mer om medeleffekt än toppeffekt.
Skitmotorn med den bra motorns grenrör gav 248Nm och 216 hästar.
Bytte från steg 4 till steg 2, hade inget steg 3 och fick 251Nm och 212 hästar.
Men under max vrid så vann jag som mest 12 hästar och det ger mer än 4 hästar runt max effekt.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Frågor om ventilerstorlek och lyft

Inlägg av psa »

Erland, ursäkta att det tog lite tid att svara.

Jag har inte gjort tester så som du har gjort.
Det var också ett tag sedan det blev något mer extremt gjort här så det var gamla reflektioner.
Jag har läst det tidigare som du skriver och jag håller med helt och hållet, har haft det i åtanke på några 2 taktare jag har trimmat sen dess och det har inte direkt gått sämre med att hålla nere arean genom radier så jag får tacka för att du delat med dig av det.
Har funderat på varför jag dock fick bättre svar från delast, undrar om det kan ha varit dåliga kammar med lågt lyft och lång sätes duration, då borde det bli mindre reversion, även om flödet in också blir sämre.
Jag skulle nog behöva hitta en gammal top och mäta upp igen, det är lätt att missbedömma arean där styrningen korsar. Jag brukade mäta uppe på SSR och under ventil.
Skriv svar