sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm
Postat: mån sep 03, 2018 3:24 pm
Hej jag har inte vart så aktiv här på slutet men jag ska försöka skärpa till mig här nu när hösten kommer smygandes och skriva, svara och kommentera lite mera här på vårt sävar turbo forum.
jag har dock inte legat på latsidan direkt utan jobbat mycket med både nya kamaxlar, toppar och framförallt testat en massa i dynon på en massa olika motorer.
jag tänkte inte lägga upp info om nån specifik motor här, tänkte mer berätta lite generellt om sånt som man kommit fram till genom åren här i lite olika ämnen snabbt sen kan vi försöka snacka lite om olika saker mer på djupet om intresse finns? Det närmar sig 10 års jubeleum också på vår dyno bänk här så kanske dax att försöka skriva lite om utvecklingen och vad man lärt sig? det kommer både grundläggande info för nybörjare som bygger själv men också ett och annat för de som grejat på länge tror jag? det jag pratar om är mestadels framtestat i praktiken under tusentals dyno pull men även lite teoretiska studier. tillägger att det oftast fins olika vägar att gå och jag respekterar de som har lite andra ideer om saker men detta är vad jag tycker fungerar bra i praktiken.
jag tackar också mina trimmar kompisar som också hjälpt till med mycket i praktiken då vi testat och kommit fram till saker genom tiderna.... magnus larsson, robin holmberg, roland, B20 lars, kjell persson mm.
Jag tror att detta blir en sånt där inlägg som jag bygger upp eftersom i några dagar då jag inte hinner skriva och lägga upp bilder klart i dag.
jag börjar med toppar tror jag och nu snackar vi om volvo 8v framförallt men kan nog dra iväg lite och grund principen är ganska lika på alla motorer.
nu snackar vi om motorer med optimerad effekt från 4500-8000 ungefär som värkar va bra för rally cross och rally mm. vad som är bra kan vi gå djupare in i sen om ni vill?
En topp som ska fungera bra behöver mer än ett bra pik max flöde jo faktiskt max flödet är inte hela historien och om det är "för bra" så är oftast arian för stor, men det ska flöda så det räcker till på höga lyft men viktigare är att man har lagom aria speciellt på insugs sidan (avgas sidan är faktiskt inte så noga värkar det som. en lätt portad räcker långt bara man har rätt kam där) . med rätt aria igenom hela insugs systemet får man bra rörelse energi utan att man tappar flöde eller andning och det ökar fyllnadsgraden igenom hela registret!
vad är då rätt aria? inte så lätt att svara på men om man slänger ut lite siffror bara för att få en bra början så på en RC 2150 med bra register så bör toppen ha en diameter kring 37-39mm ungefär för att fungera bra. På en 2.4L motor ca 39-42mm. lite större ute vid packningen men bara lite.
en bra volvo 8v har ca 290-310fps hastighet i mitten av kanalen före inner radien på max lyft och 28" undertryck. många toppar har dock bara 250-260fps och då tappar man ofta vrid över ett stort område.
hur mycket flöde behövs då? beror på många olika saker men en bra motor behöver ett pik flöde på ca 0.94 x hk man har som mål med bensin som bränsle. med etanol och extra hög kompa behövs bara ca 0.92 x önskad toppeffekt skulle jag säga som en grund.
Det är inte bara pik max flödet som avgör det är hur mycket toppen klarar i effekt . Det handlar om hur mycket toppen flödar på olika ställen då den går igenom hela insugnings fasen.
man kan förenklat säga att om man på nått vis kan öka flödet på insugs takten så har man mest troligt vunnit effekt i slutändan.
några sätt att öka flödet.....
1 mera flöde igenom toppen på olika lyft med olika ventil säte, ventil back cut, portning av förbräningsrum mm.
2 mera aria på kamaxel sidan= mer duration, mer lyft, snabbare öppning och stängning med stora tryckare.
3 flytta kamaxel i förhållande till vevaxel (nockvinkel och separations vinkel) ger mer lyft på en viss vevaxel grad.
4 större ventiler och kortare slaglängd.
sen kan man få för mycket duration för den kompa man har och det varv register som man vill ha men med korta ramper, rätt kompa och väl tunat puls system så kan man ha mer 1.27mm duration än vad många tror! kommer sen med en tabell då vi kommer till kamaxlar.
på avgas sidan gäller lite andra mer komplexa regler, kommer till det på kam avdelningen också men vi kan säga tills vidare att avgas flödet bara behöver va på ca 65-70% av insugs flödet på dessa motorer med rätt kam mm.
Sen så är toppen full av kompromisser som man måste tänka på och inte gå över styr med då man är på flödes jakt!
1 förbrännings rummet måste va kompakt och effektivt så man får fin förbränning.
2 man måste nå den kompa man behöver (helst utan trix med dom kolvar och svetsningar i förbränings rumet som är dyrt jobbigt och ofta ej lagligt i reglementet.
3 ventilerna får inte ta i kolvarna! blir oftast en begränsning och avvägning på max trim motorer med häftiga kamaxlar och hög kompa. Det är oftast farligast 10 grader efter TDC på överlap på insugs ventillen och 10grader före tdc på överlap på avgassidan. man kan fräsa ned lite i kolvarna om man vill gå hela vägen. med cam pro mät utrustning så kan man beräkna detta i förväg.
Vad gäller ventilstorlekar så är detta en bra start för seriösa byggen...
92.5mm borr in 44-45mm / ut 35-37
94mm borr 45-46mm /37
96-97mm borr 46-48mm/37-38
ventilsätes vinklar som fungerar bra in är 35-45-60-75 med ca 1.3mm brädd på sätet.
vinklar ut kör jag oftast 30-45-60 sen en radie in i kanalen med ca 1.5mm säte.
Några trix då det gäller att "rymma" maximal kam är att försänka sätet lite mer än vanligt på insug så får man mer utrymme och även lite mer flöde upp till 10mm. på avgas ska man inte sänka så mycket men man kan svarva av ventilen lite så den tar mindre utrymme. se bilden
sen ett tipps speciellt på 2150 rc motorn är att lägga lite mer pengar på kamsidan än toppen då det ger mer i slutändan tycks jag set? men klart toppen är viktig också såklart men behövs inte super portningar och +240cfm på en sån motor det gör bara arian, kompan och vridet sämre oftast.
det får va del 1 tror jag då jag inte hinner skriva mera i dag.
mvh jens
en väl genomtänkt 2150rc topp med några fina trix i men ändå ganska enkel och inte oändligt dyr. 44x 35 ventiler nu ska testa med 45-46x37mm vid senare test (94mm borr)
.
jag har dock inte legat på latsidan direkt utan jobbat mycket med både nya kamaxlar, toppar och framförallt testat en massa i dynon på en massa olika motorer.
jag tänkte inte lägga upp info om nån specifik motor här, tänkte mer berätta lite generellt om sånt som man kommit fram till genom åren här i lite olika ämnen snabbt sen kan vi försöka snacka lite om olika saker mer på djupet om intresse finns? Det närmar sig 10 års jubeleum också på vår dyno bänk här så kanske dax att försöka skriva lite om utvecklingen och vad man lärt sig? det kommer både grundläggande info för nybörjare som bygger själv men också ett och annat för de som grejat på länge tror jag? det jag pratar om är mestadels framtestat i praktiken under tusentals dyno pull men även lite teoretiska studier. tillägger att det oftast fins olika vägar att gå och jag respekterar de som har lite andra ideer om saker men detta är vad jag tycker fungerar bra i praktiken.
jag tackar också mina trimmar kompisar som också hjälpt till med mycket i praktiken då vi testat och kommit fram till saker genom tiderna.... magnus larsson, robin holmberg, roland, B20 lars, kjell persson mm.
Jag tror att detta blir en sånt där inlägg som jag bygger upp eftersom i några dagar då jag inte hinner skriva och lägga upp bilder klart i dag.
jag börjar med toppar tror jag och nu snackar vi om volvo 8v framförallt men kan nog dra iväg lite och grund principen är ganska lika på alla motorer.
nu snackar vi om motorer med optimerad effekt från 4500-8000 ungefär som värkar va bra för rally cross och rally mm. vad som är bra kan vi gå djupare in i sen om ni vill?
En topp som ska fungera bra behöver mer än ett bra pik max flöde jo faktiskt max flödet är inte hela historien och om det är "för bra" så är oftast arian för stor, men det ska flöda så det räcker till på höga lyft men viktigare är att man har lagom aria speciellt på insugs sidan (avgas sidan är faktiskt inte så noga värkar det som. en lätt portad räcker långt bara man har rätt kam där) . med rätt aria igenom hela insugs systemet får man bra rörelse energi utan att man tappar flöde eller andning och det ökar fyllnadsgraden igenom hela registret!
vad är då rätt aria? inte så lätt att svara på men om man slänger ut lite siffror bara för att få en bra början så på en RC 2150 med bra register så bör toppen ha en diameter kring 37-39mm ungefär för att fungera bra. På en 2.4L motor ca 39-42mm. lite större ute vid packningen men bara lite.
en bra volvo 8v har ca 290-310fps hastighet i mitten av kanalen före inner radien på max lyft och 28" undertryck. många toppar har dock bara 250-260fps och då tappar man ofta vrid över ett stort område.
hur mycket flöde behövs då? beror på många olika saker men en bra motor behöver ett pik flöde på ca 0.94 x hk man har som mål med bensin som bränsle. med etanol och extra hög kompa behövs bara ca 0.92 x önskad toppeffekt skulle jag säga som en grund.
Det är inte bara pik max flödet som avgör det är hur mycket toppen klarar i effekt . Det handlar om hur mycket toppen flödar på olika ställen då den går igenom hela insugnings fasen.
man kan förenklat säga att om man på nått vis kan öka flödet på insugs takten så har man mest troligt vunnit effekt i slutändan.
några sätt att öka flödet.....
1 mera flöde igenom toppen på olika lyft med olika ventil säte, ventil back cut, portning av förbräningsrum mm.
2 mera aria på kamaxel sidan= mer duration, mer lyft, snabbare öppning och stängning med stora tryckare.
3 flytta kamaxel i förhållande till vevaxel (nockvinkel och separations vinkel) ger mer lyft på en viss vevaxel grad.
4 större ventiler och kortare slaglängd.
sen kan man få för mycket duration för den kompa man har och det varv register som man vill ha men med korta ramper, rätt kompa och väl tunat puls system så kan man ha mer 1.27mm duration än vad många tror! kommer sen med en tabell då vi kommer till kamaxlar.
på avgas sidan gäller lite andra mer komplexa regler, kommer till det på kam avdelningen också men vi kan säga tills vidare att avgas flödet bara behöver va på ca 65-70% av insugs flödet på dessa motorer med rätt kam mm.
Sen så är toppen full av kompromisser som man måste tänka på och inte gå över styr med då man är på flödes jakt!
1 förbrännings rummet måste va kompakt och effektivt så man får fin förbränning.
2 man måste nå den kompa man behöver (helst utan trix med dom kolvar och svetsningar i förbränings rumet som är dyrt jobbigt och ofta ej lagligt i reglementet.
3 ventilerna får inte ta i kolvarna! blir oftast en begränsning och avvägning på max trim motorer med häftiga kamaxlar och hög kompa. Det är oftast farligast 10 grader efter TDC på överlap på insugs ventillen och 10grader före tdc på överlap på avgassidan. man kan fräsa ned lite i kolvarna om man vill gå hela vägen. med cam pro mät utrustning så kan man beräkna detta i förväg.
Vad gäller ventilstorlekar så är detta en bra start för seriösa byggen...
92.5mm borr in 44-45mm / ut 35-37
94mm borr 45-46mm /37
96-97mm borr 46-48mm/37-38
ventilsätes vinklar som fungerar bra in är 35-45-60-75 med ca 1.3mm brädd på sätet.
vinklar ut kör jag oftast 30-45-60 sen en radie in i kanalen med ca 1.5mm säte.
Några trix då det gäller att "rymma" maximal kam är att försänka sätet lite mer än vanligt på insug så får man mer utrymme och även lite mer flöde upp till 10mm. på avgas ska man inte sänka så mycket men man kan svarva av ventilen lite så den tar mindre utrymme. se bilden
sen ett tipps speciellt på 2150 rc motorn är att lägga lite mer pengar på kamsidan än toppen då det ger mer i slutändan tycks jag set? men klart toppen är viktig också såklart men behövs inte super portningar och +240cfm på en sån motor det gör bara arian, kompan och vridet sämre oftast.
det får va del 1 tror jag då jag inte hinner skriva mera i dag.
mvh jens
en väl genomtänkt 2150rc topp med några fina trix i men ändå ganska enkel och inte oändligt dyr. 44x 35 ventiler nu ska testa med 45-46x37mm vid senare test (94mm borr)
.