lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Baffeln i tvåtaktspipan påminner om turbinhuset på en turbo och ger en liknande reflektion.
Alltså fungerar inte ett grenrör med sugmotorlängder.

Erland
Det är halva sanningen om du tänker efter lite.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Men om du tittar på bilden ovan med en återvändande tryckpuls.
Vill du verkligen stämma av så att du får den under överlapp?
För det får du med långa grenrör.
Jag vill däremot se till att den kommer innan insug öppnar.
Kan du förklara hur systemet med långa rör skulle kunna ge en fördel på ett vetenskapligt sätt.
Jag gav en förklaring och den var ingen generalisering.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:Baffeln i tvåtaktspipan påminner om turbinhuset på en turbo och ger en liknande reflektion.
Alltså fungerar inte ett grenrör med sugmotorlängder.

Erland
Det är halva sanningen om du tänker efter lite.
Jag vet inte vad du tänker på, jag skrev baffeln, motkonen alltså.
En nedkonande mindre area.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Kolla trycknivåerna till höger.
Det är absolut tryck.

Och den här pipan är räknad på 430 grader medeltemp, pulserna är snabbare i en bilmotor med mer än dubbla avgastempen.
Pipan i simulationen är ca 750mm lång till tunade längden.
Motorn i simulationen har 204 grader avgasduration, en högtrimmad fyrtakt har längre.
Turbon påverkar pulserna helt annorlunda än slutbaffeln gör, just på det viset jag förklarade tidigare, missisippi river båten.
Likna slutbaffeln med turbinhuset, men med ett 'vattenhjul' utmed hela längden, som dessutom har lite svängmassa, mao klöser det och river i pulsen mellan peaken på pulserna.
Senast redigerad av Kadett4wd den tor jan 24, 2019 8:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Tittar vi på samma bild? På Jannes bild ser jag inga trycknivåer.
Du har av nån anledning blockat mig från din FB så det du la upp kan jag inte se.
Sen är det ju bara motkonens tryckhistorik som är intressant om du inte ska ha en expansionskammare på varje cylinder.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Nej jag kikar inte på jannes bild.
Ja en del saker vill jag hålla hemliga.

Filmsnutten jag postar på facebook är mycket mer komplicerad än jannes bild.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Baffeln i tvåtaktspipan påminner om turbinhuset på en turbo och ger en liknande reflektion.
Alltså fungerar inte ett grenrör med sugmotorlängder.

Erland

Med baffel antar jag att du menar reverseringskonan? Den kan vid en första anblick likna turbons inlopp någotsånär, men du måste göra en slits längs hela sträckan där stor del av tryckpulsen kan "läcka ut" och aldrig reflekteras på den delen på grund av att energin tas upp av hjulet. Om man tänker "energi" så inser man att ska man driva hjulet med "kinetisk" energi som du kallar det, då går energin åt (skulle den vara kvar vore det en evighetsmaskin)

Om du kollar tillbaks i tråden vad jag skriver, så är det att den största fördelen med korta (rör med minimal volym) rör är att den statiska trycknivån behålls så mycket högre (fast i "pulserande" form) tryckets maxnivå behålls högre (späds inte ut) i grenrör och avgashus, man skulle kunna säga att den tvingas ut genom turbinen.
På motsvarande sätt blir den lilla volymen i grenröret ingen stor kraftkälla/reservoar som kan tvinga avgaser tillbaks in vid överlapp, så fort den börjar att skicka gasen åt fel håll så sjunker trycket snabbt.

@Gson adak: Jag vill hävda att om man "stämmer av grenröret" så försöker man använda blowdownpulsens energi till att "dra" ut avgaserna (exakt vad man gör på sugisar)
Visserligen låter sig detta göras på en turboanläggning också men då anser jag att man helt missat poängen med turbon?
Återigen, tänk energi, det är smartare att "ge all den energin" till turbon som i sin tur gör en tryckökning på insug (en tryckökning på insug förbättrar alltid gasväxlingen bättre än en trycksänkning på utloppet)

Man har helt enkelt inte valt en fullt anpassad turbo om man får "mera effekt" med avstämda rör vs "kortast möjliga"
å andra sidan får man ett jämnare flöde in i turbon om man har långa rör eller "högvolymsrör" det jämnare flödet kan på turbos med små eller "normala turbinstorlekar" göra att man kommer i ett läge där den har högre verkningsgrad och därav kan man ofta (men jag är inte säker på "alltid") få högre maxeffekt på en GIVEN turbo med långa grenrör (samt även avstämda grenrör)

Att man under formula 1 "eran" med 1.5litersmotorer hade långa grenrör berodde på att aggregaten inte klarade avgastempen, de längre grenrören lät avgaserna kallna så att turbon överlevde mer än ett varv. Honda hade det kortaste grenrörs arrangemanget och inte den "effektstarkaste" motorn men de vann ofta ändå på grund av "bästa körbarhet"
Gson adak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Gson adak »

Erland Cox skrev:Men om du tittar på bilden ovan med en återvändande tryckpuls.
Vill du verkligen stämma av så att du får den under överlapp?
För det får du med långa grenrör.
Jag vill däremot se till att den kommer innan insug öppnar.
Kan du förklara hur systemet med långa rör skulle kunna ge en fördel på ett vetenskapligt sätt.
Jag gav en förklaring och den var ingen generalisering.

Erland
Jag är ju så förbannat dålig på att utrycka mej i text...
Men ja hänger me i ditt tänk,å ja kan nog inte ge nån djupare vetenskaplig förklaring på fenomenet,men de är nog så att de ändå fungerar positivt under överlapp med långa rör, för de BLIR mer kräm i ett vist varvtalsspann med avstämda rör. Även om de i avgashuset verkar vara en motkon. Kanske patricks förklaring om flodångaren inte är så fel? :wink: för på nåt sätt verkar turbinen "käka"upp retur pulsen.. Kanske janne skulle kunna orka förklara på ett vettigt sätt varför ? Mvh richard
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam, om man kör med ett optimalt placerad vacupan rör i kollektorn så kan man kanske dra 0,05- 0,1 bars undertryck.
Så mycket drar du inte med din extraktorverkan men vi kör samma, 0,1 bars undertryck, 0,9 bar absolut.
En finit amplitud ljudvåg utbreder sig åt alla håll som ringar efter en sten du kastar i vattnet.
Om den bara skulle hålla 2 bar när den kom fram till där rören möts så kommer den att
reflektera en undertryckspuls upp i röret den kom på med lägre än 0.5 bars absoluttryck.
Samtidigt så kommer den att skicka tryckpulser vidare i de andra rören vars amplitud kommer att bero på arean.
Säg att den skickar en tryckpuls på 1,5 bar upp i det andra röret och din extraktionsverkan är 0.9 bar.
Då har du en 1,4 bars tryckpuls som går upp mot avgasventilen i det röret, hur bra tömmer den?


Erland
Gson adak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Gson adak »

whilliam skrev:
Erland Cox skrev:Baffeln i tvåtaktspipan påminner om turbinhuset på en turbo och ger en liknande reflektion.
Alltså fungerar inte ett grenrör med sugmotorlängder.

Erland

Med baffel antar jag att du menar reverseringskonan? Den kan vid en första anblick likna turbons inlopp någotsånär, men du måste göra en slits längs hela sträckan där stor del av tryckpulsen kan "läcka ut" och aldrig reflekteras på den delen på grund av att energin tas upp av hjulet. Om man tänker "energi" så inser man att ska man driva hjulet med "kinetisk" energi som du kallar det, då går energin åt (skulle den vara kvar vore det en evighetsmaskin)

Om du kollar tillbaks i tråden vad jag skriver, så är det att den största fördelen med korta (rör med minimal volym) rör är att den statiska trycknivån behålls så mycket högre (fast i "pulserande" form) tryckets maxnivå behålls högre (späds inte ut) i grenrör och avgashus, man skulle kunna säga att den tvingas ut genom turbinen.
På motsvarande sätt blir den lilla volymen i grenröret ingen stor kraftkälla/reservoar som kan tvinga avgaser tillbaks in vid överlapp, så fort den börjar att skicka gasen åt fel håll så sjunker trycket snabbt.

@Gson adak: Jag vill hävda att om man "stämmer av grenröret" så försöker man använda blowdownpulsens energi till att "dra" ut avgaserna (exakt vad man gör på sugisar)
Visserligen låter sig detta göras på en turboanläggning också men då anser jag att man helt missat poängen med turbon?
Återigen, tänk energi, det är smartare att "ge all den energin" till turbon som i sin tur gör en tryckökning på insug (en tryckökning på insug förbättrar alltid gasväxlingen bättre än en trycksänkning på utloppet)

Man har helt enkelt inte valt en fullt anpassad turbo om man får "mera effekt" med avstämda rör vs "kortast möjliga"
å andra sidan får man ett jämnare flöde in i turbon om man har långa rör eller "högvolymsrör" det jämnare flödet kan på turbos med små eller "normala turbinstorlekar" göra att man kommer i ett läge där den har högre verkningsgrad och därav kan man ofta (men jag är inte säker på "alltid") få högre maxeffekt på en GIVEN turbo med långa grenrör (samt även avstämda grenrör)

Att man under formula 1 "eran" med 1.5litersmotorer hade långa grenrör berodde på att aggregaten inte klarade avgastempen, de längre grenrören lät avgaserna kallna så att turbon överlevde mer än ett varv. Honda hade det kortaste grenrörs arrangemanget och inte den "effektstarkaste" motorn men de vann ofta ändå på grund av "bästa körbarhet"
Mycket bra förklarat whilliam! :thumbright:
Det är säkert som du beskriver. Men, som du skrev, honda hade inte mest effekt(korta rör?) men ett bättre register.
Ganska så som jag beskrivit det va?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Gson adak skrev:
Erland Cox skrev:Men om du tittar på bilden ovan med en återvändande tryckpuls.
Vill du verkligen stämma av så att du får den under överlapp?
För det får du med långa grenrör.
Jag vill däremot se till att den kommer innan insug öppnar.
Kan du förklara hur systemet med långa rör skulle kunna ge en fördel på ett vetenskapligt sätt.
Jag gav en förklaring och den var ingen generalisering.

Erland
Jag är ju så förbannat dålig på att utrycka mej i text...
Men ja hänger me i ditt tänk,å ja kan nog inte ge nån djupare vetenskaplig förklaring på fenomenet,men de är nog så att de ändå fungerar positivt under överlapp med långa rör, för de BLIR mer kräm i ett vist varvtalsspann med avstämda rör. Även om de i avgashuset verkar vara en motkon. Kanske patricks förklaring om flodångaren inte är så fel? :wink: för på nåt sätt verkar turbinen "käka"upp retur pulsen.. Kanske janne skulle kunna orka förklara på ett vettigt sätt varför ? Mvh richard

Energi är oförstörbar, den kan bara omvandlas.
Oftast då till värme.
Jag länkade ju innan till böcker där man kör tryckmätningar och konstaterar att den övertrycksvåg jag pratar om finns.
Men jag tänker inte övertyga er.
Den som vill ha teorier läser på resten får ha fantasier.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam, jag har de flesta böcker som finns om F1:s turboera.
Bland annat Ian Bamseys bok om Honda.
Ska titta på grenrörsbilder i dom när jag kommer hem.
Hur ser dagens F1 turbo rör ut?

Erland
Gson adak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Gson adak »

Du har rätt erland. Jag har faktiskt läst på oxå!
Jag har även testat!
Inte i ett program, eller i huvudet. Utan i bil.
Och det är skillnad mellan rören!
Och jag försöker inte övertyga nån, utan ger bara erfarenheter.
Skulle gärna va klokare så jag kunde ge ett vetenskapligt svar,men tyvärr är jag inte smartare. :D
Tänkte igen på indy bilarna,varför hade dom långa rör pm det är kasst? För att turbon går kallare? Eller av nån annan anledning!? Kan nån svara på det?
Gson adak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Gson adak »

Erland Cox skrev:Whilliam, jag har de flesta böcker som finns om F1:s turboera.
Bland annat Ian Bamseys bok om Honda.
Ska titta på grenrörsbilder i dom när jag kommer hem.
Hur ser dagens F1 turbo rör ut?

Erland
Vill minnas att det är v6or nu, med enligt mej ganska långa primärer,samt ett uppsamlingsrör på ett par decimeter mellan tubrinhus och kolektor.. I princip som turborichards grenrör
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar