Sida 1 av 2

Launch control och automat?

Postat: tor okt 18, 2018 8:42 pm
av FrasseTurbo
Hej!
Funderar lite hur man skall gå tillväga.
Som det är nu kör jag manuell låda och "launchar" när jag skall komma iväg. Men till nästa år så sitter de förhoppningsvis en automat i bilen. Hur gör jag då?
Sänka lunchen till ungefär där stallvarvet kommer ligga och släppa iväg bilen därifrån. ( om ni förstår vad jag menar)
Eller är det ett måste att köra transbrake tillsammans med launchen?
Tacksam för svar!
Mvh

Re: Launch control och automat?

Postat: mån okt 22, 2018 5:39 pm
av mauser240
Du frågar efter lösningen fast det inte finns ett problem.

Vad kommer du att använda launchen till nästa år när du kör automat? Är det bara effektbegränsning de första metrarna? Eller skall det smällas fart på nån turbo så att du orkar upp till stallvarv?

Du måste ju berätta vad problemet är innan vi kan börja lösa det.

Re: Launch control och automat?

Postat: mån okt 22, 2018 7:54 pm
av FrasseTurbo
Ursäkta oklarhet!
Jag funderar/undrar om man kan "fotbromsa" upp till stallvarv, samtidigt som man kör launchen för att få igång turbon. Eller om man måste ha transbrake för att det skall fungera.
Fråga nr2.
Låt säga att transbrake inte behövs, skall man då ha ett högt stallvarv runt 5k för att kunna "fotbromsa" samtidigt som man bygger upp laddtryck?
Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår :)
Mvh Frans

Re: Launch control och automat?

Postat: tis okt 23, 2018 6:23 am
av fredde_vit_pv
med launchcontrol med backad tändning och extra soppa så orkar motorn nästan inte
hålla varvet uppe utan belastning så att köra mot turbinen som broms på full effekt
funkar inte!

Re: Launch control och automat?

Postat: tis okt 23, 2018 7:31 pm
av FrasseTurbo
Tack för alla svar!
Så enkelt uttryckt:
-en turbobil fungerar det ej att bygga upp ladd med enbart högt stall och fotbroms?
-det som behövs är en turbin med lagom högt stallvarv, som ligger runt "launchens" maxvarv. Sedan installera transbrake till detta?
Har jag förstått det rätt? :)
Mvh

Re: Launch control och automat?

Postat: ons okt 24, 2018 3:56 pm
av mauser240
Transbrake eller fotbroms spelar egentligen ingen roll men med fotbroms så förspänner du ju chassit i ett (med allra största sannolikhet) icke optimalt läge. Dessutom brukar man ha nog att tänka på i det skedet så det kan bli mycket om man även skall stå på bromsen med all sin kraft, förutsatt att man ens orkar bromsa tillräckligt hårt.

Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.

Jag är inget vidare på automat men jag kan tänka mig du vill ha stallvarvet ungefär där du har maxvrid. Hur du kommer upp till det varvet är dock en annan femma. Somliga tar hjälp av lustgas t.ex.

Re: Launch control och automat?

Postat: ons okt 24, 2018 4:09 pm
av FrasseTurbo
Tack för svar!
Jag pratade idag med Tony på Danielssons.
Han rekommenderade en liten turbin, 8tum. Sedan ett stallvarv runt omkring där jag har högst vrid ( som ni sa).
Transbrake var även ett måste för att få det och fungera någorlunda.
Så jag får vällan börja jaga en konverter på 8tum!

Re: Launch control och automat?

Postat: ons okt 24, 2018 5:16 pm
av super7
mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.
Fredde har rätt så mycket kunskap i det här... :thumbright:

Martin vad har du för erfarenhet av streetrace/dragrace ?

//Nisse

Re: Launch control och automat?

Postat: ons okt 24, 2018 7:38 pm
av mauser240
super7 skrev:
mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.
Fredde har rätt så mycket kunskap i det här... :thumbright:

Martin vad har du för erfarenhet av streetrace/dragrace ?

//Nisse
Det vet jag att han har. Min erfarenhet och kunskap är i princip noll. Varför frågar du?

Re: Launch control och automat?

Postat: ons okt 24, 2018 7:47 pm
av super7
mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt.
Undrade bara lite hur du tänkte?

Re: Launch control och automat?

Postat: ons okt 24, 2018 10:56 pm
av whilliam
Både Fredde och Martin (mauser) har rätt på sitt sätt. Man kan inte göra en traditionell "tändningsbackningslaunch" när man åker med converter men man kan däremot göra andra tricks med sprutets behandling av tändningen för att kunna launcha på ett bättre sätt. En mappare som är kunnig och tänker "utanför boxen" fixar detta utan problem.

Det allra viktigaste är däremot rätt turbo och de som klarar att anpassa turbon för att ge önskat laddtryck på önskat varv är väldigt lätträknade (jag har turen att känna en som kan)

Re: Launch control och automat?

Postat: tor okt 25, 2018 5:16 am
av Kadett4wd
För att klargöra, det krävs ett visst moment för att nå stallvarv, och går motorn på launchcontrol med tändningsbackning mm mm så producerar den långt ifrån det momentet, och med det når inte stallvarvet som tänkt.

Mao bör man inte köra nån launchcontrol, utan helt enkelt transbrake och en turbin som låter motorn bygga moment, mao ganska slapp turbin.
vilket kan göras på olika vis, ett exempel är ju turbindump, man pumpar ut olja ur turbinen för att låta maskin lättare komma upp i varv.
För att sedan skjuta in oljan igen vid start.

Re: Launch control och automat?

Postat: tor okt 25, 2018 7:49 am
av FrasseTurbo
Supertack för de bra svaren!
Nu känner jag att jag fått en massa mer kött på benen!
Så nu blir det att leta converter! Ingen som vet någon bra sida man kan söka på? Begagnade tänkte jag, innan man letar nytt :)
Mvh Frans

Re: Launch control och automat?

Postat: tor okt 25, 2018 3:25 pm
av mauser240
super7 skrev:Undrade bara lite hur du tänkte?
Jag skrev ju inte att Fredde hade fel utan att jag skulle ta hans inlägg med en nypa salt. whilliam tog orden ur mun på mig:
whilliam skrev:Både Fredde och Martin (mauser) har rätt på sitt sätt. Man kan inte göra en traditionell "tändningsbackningslaunch" när man åker med converter men man kan däremot göra andra tricks med sprutets behandling av tändningen för att kunna launcha på ett bättre sätt. En mappare som är kunnig och tänker "utanför boxen" fixar detta utan problem.

Re: Launch control och automat?

Postat: tor okt 25, 2018 4:45 pm
av Kadett4wd
Skulle nog ta Whilliams inlägg med en nypa salt ;)