1200hp m50b28
1200hp m50b28
Är i startgroparna med min nya m50 maskin och funderar på lite olika alternativ gällande toppbultar och toppackning.
Det är en dragracingmotor det handlar om...
Vad åker folk med för kombination av bultar, packning och ev andra modifieringar att få toppen att hålla tätt vid lite högre effekter och vrid?
Kör idag med en m50 2.8L som är bromsar 1008hk/ 1173Nm vid ca 3bar.
En ganska enkel maskin med smidd botten, cooperring och vanliga arp 2000.
Ända problemet efter två sesonger har varit att toppackningen gått en gång.
Efter det så sänkte vi vridet 100Nm för att skona packningen lite.
Tänkte gå upp till m11 arp L19 och funderar på pyramidringar eller kanske kopparpackning med o-ringar och receiverspår. Problemet med kopparpackningen är väl att få den tät på kylvatten...
Skulle det funka att betongfylla övre delen av blocket för att stabilisera deckytan?
Alla tips och trix är välkomna
Mvh/ Anders
Det är en dragracingmotor det handlar om...
Vad åker folk med för kombination av bultar, packning och ev andra modifieringar att få toppen att hålla tätt vid lite högre effekter och vrid?
Kör idag med en m50 2.8L som är bromsar 1008hk/ 1173Nm vid ca 3bar.
En ganska enkel maskin med smidd botten, cooperring och vanliga arp 2000.
Ända problemet efter två sesonger har varit att toppackningen gått en gång.
Efter det så sänkte vi vridet 100Nm för att skona packningen lite.
Tänkte gå upp till m11 arp L19 och funderar på pyramidringar eller kanske kopparpackning med o-ringar och receiverspår. Problemet med kopparpackningen är väl att få den tät på kylvatten...
Skulle det funka att betongfylla övre delen av blocket för att stabilisera deckytan?
Alla tips och trix är välkomna
Mvh/ Anders
Re: 1200hp m50b28
Vet inte om det kan leda nånstans men finns en e36 med m50 1200hp som swap center byggt. Kolla Youtube. Kanske går att få kontakt med dom och ställa lite frågor?
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 1200hp m50b28
Tack för tipset
Mvh/ Anders
Mvh/ Anders
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 1200hp m50b28
ja det går att betongfylla 'upp och ned'.
bara trä i nå gummislang där du vill ha hål för vattnet.
Och ta ur då det brunnit.
bara trä i nå gummislang där du vill ha hål för vattnet.
Och ta ur då det brunnit.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 1200hp m50b28
Låter bra, frågan är hur mycket det påverkar kylningen om man fyller 40mm i toppen på blocket?
Hur mycket mer kolvspel kan vara lämpligt? Har 10 hundringar i min nuvarande maskin vilket är ca 1 hundring mer än wiseco anger.
Någon som har några tankar kring val av packning?
Mvh/ Anders
Hur mycket mer kolvspel kan vara lämpligt? Har 10 hundringar i min nuvarande maskin vilket är ca 1 hundring mer än wiseco anger.
Någon som har några tankar kring val av packning?
Mvh/ Anders
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 1200hp m50b28
har du nån data logg från repan då packningen gick sönder vi får se?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 1200hp m50b28
Nej tyvärr, blev av med loggarna när datorn tackade för kaffet.
Kunde inte se något konstigt i loggen efter det hände....
Packningen var inte helt blåst men stålringen på cyl 5 blev lite äggformad så toppen har garanterat lättat lite.
Är ju inte helt ovanligt att m50 blocken spricker vid toppbultarna så därför funderar jag på om blocket inte är stabilt nog vid höga cylindertryck.
Mvh/ Anders
Kunde inte se något konstigt i loggen efter det hände....
Packningen var inte helt blåst men stålringen på cyl 5 blev lite äggformad så toppen har garanterat lättat lite.
Är ju inte helt ovanligt att m50 blocken spricker vid toppbultarna så därför funderar jag på om blocket inte är stabilt nog vid höga cylindertryck.
Mvh/ Anders
Re: 1200hp m50b28
Hej hej!
Jag har funderat lite över brickorna på arp skruvarna.
Borde det inte bli jämnare tryck mot toppen om man gjorde brickorna så stora som möjligt?
Mellan Fjädrarna kan det bli svårt, Skulle det gå att försänka anliggningsytan för brickorna så man skulle kunna få in en större bricka som delvis ligger under fjädern?
Kan försöka visa med en bild.
Jag har funderat lite över brickorna på arp skruvarna.
Borde det inte bli jämnare tryck mot toppen om man gjorde brickorna så stora som möjligt?
Mellan Fjädrarna kan det bli svårt, Skulle det gå att försänka anliggningsytan för brickorna så man skulle kunna få in en större bricka som delvis ligger under fjädern?
Kan försöka visa med en bild.
Re: 1200hp m50b28
Så tänkte jag.