Sida 1 av 2

Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: tor mar 07, 2019 9:43 pm
av Tore Bjerke
Kan noen si hva er realistisk effekt på B30 / B30 ? Må være ihht Appendix K

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: tor mar 07, 2019 11:23 pm
av Erland Cox
180 för B20 och 270 för B30 om de ska ha bra register.

Erland

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 7:09 am
av Tore Bjerke
Takk for svar Erland. Hvor ligger effektområde da ?

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 8:01 am
av Jens Gustavsson
mer exakt vad begränsar B20:n i appendix K reglementet ? jag tror nästan att det ska gå att plocka ur lite mer effekt utan att sabba botten och mellan registret men jag har inte sten koll på reglementet ska erkännas. beror nog mycket på budjet och tid i bromsbänk mm också.

mvh jens

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 8:43 am
av Tore Bjerke
Kort fortalt skal det være slik det var på den tiden. Motordelene behøver ikke være homologerte.

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 9:06 am
av Jens Gustavsson
låter som ett ganska fritt reglemente? måste stå nått mer exakt om det ska finnas nåt att bygga efter?

rullkam fans på -70 talet (timos motor) är det då godkänt i dag med?

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 9:10 am
av Tore Bjerke
Hvis du kan vise til bilder fra den tiden med rullkam så får du det godkjent.

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 9:19 am
av OttoB
Jens, you have to have evidence that those components were used in international FIA competition. And then there is groups (GR1-5) with different limits for modification. It is sometimes quite hard in technical inspection to get some modifications through. I'm in historic race team and have self experienced these things. Car is Triumph Dolomite Sprint

Here is small clip from Dyno.
https://youtu.be/oWMUR4zUvrE

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 9:42 am
av OttoB
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... oLpaOZFAuE

Lite läsning hur man ska tolka historiska regler.

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 10:38 am
av Jens Gustavsson
Hej jo den pdf om 240 har jag läst tidigare men fins det nån sån om B20?

jag skulle tolka det som att det är valfri (modärn) kam med standard tryckare är godkänt samt fri bearbetning av topp utan att tillföra nått, fria ventiler, sen tillåtet med modärna fullrace kolvar/ringar mm bara kolvbulten sitter där den ska och har rätt dim för årsmodellen. grenrör, avagsrör ska va fritt. brytar lös fördelare ok.

vilka bränslen är tillåtna? samma som rally bilar i övrigt?

ska gå att få till en ganska fin motor på de grunderna.

förstår att regelmakarna vill bromsa utväckligen men åkarna vill ju så klart vinna så det gäller att reglerna är klara och tydliga och det vet jag inte om man kan säga ?

mvh jens

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 1:21 pm
av OttoB
Jo, vi kan ha B20 i Amazon, 140 och 240. Från 69 till 76 så det är lite olika detaljer i reglar.

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 1:42 pm
av Erland Cox
Vad är en modern kam för dig Jens?
Det är väl bara Agap som kör med konstant accelerationsramper och dom är inte bra.
Dom tappar högvarvseffekt, har testat hans kammar med constant acc och constant velocity.
Om du lägger på den inertiaeffekt som din bänk lägger till på 180 hästar, stämmer det bättre då?

Erland

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 3:09 pm
av Jens Gustavsson
en "modärn" kam för mig är en custom kam (profil) som designats till just den motorn som den ska sitta i för bil+ klass+ typ av chafför mm så den gör ett så bra jobb som möjligt inom de spel regler man ges. allt måste lira ihop sen för att det ska bli bra!

Agap slipar dem sen oftast då han har bästa slip maskinen i landet + han är bra att göra med :thumbright: men ibland också i usa.

hur man räknar om hjul hk hit och dit vet jag inte så mycket om? jag mäter på vevaxeln under acceleration eller statiskt och det blir samma effekt om man har rätt svängmasse kompenserings intera in lagd (kollas alltid noga då man ska ha ut exakta HK). försöker få effekterna så lika som gunnar L bänk här uppe då den är använd länge och är ärligt kalibrerad.

sugmotorer kompenserar jag sen mot 20grader C samt 1013 i tryck men låter den inte kompencera mer än 2% då det är extrem väder.



mvh jens

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 4:24 pm
av Erland Cox
Ja men hur många hästar ger din svängmassekompensering extra?
På en B20 med godkända delar för app K.
Och ur designar du en custom kam till t.ex. en app K B20?
Hur styr du upp kurvan? Max vrid och max effekt är bara 2 punkter på en lång kurva.

Erland

Re: Volvo B20 / B30 for historisk racing

Postat: fre mar 08, 2019 8:09 pm
av OttoB
Upp till 69 man måste ha std diameter i ventiler och original insug i Group 2.

Men on jag har tolkat regler rätt, B20 i G2-årklass(70-72) kan vara större än 1300 CCM, så 92 mm borr skulle var ok. Och ventilstorlek, insug och avgas är fritt.

Hurudant motorrecept skulle se ut?