Att sänka infästningen för övre bärarmen påverkar knappast bump steer mer än marginellt, det kommer i så fall mest av att camberkurvan ändras. Men det är det nog värt.
Gustaf
Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Jo angående övre länkarm så är jag med.
Shelbysänking mm mm.
Menade mer att om du ändrar infästningspunkter så ändrar du linjen som man drar mellan övre och undre länkarmsinfästning.
Det är som en skärlinje i vilken styrväxelns led ska ligga , om den hamnar utanför/innanför den linjen så uppstår vinkelfel.
Tänkte om du mätt detta innan och sedan flyttat ned övre bärarm.
Eller om man t.ex flyttar styrväxel för att testa och den linjen ej bibehålls.
Är du med eller svamlar jag?
Har byggt en snarlik lösning som den du gjort men jag breddade istället för att bygga om A-arm.
Shelbysänking mm mm.
Menade mer att om du ändrar infästningspunkter så ändrar du linjen som man drar mellan övre och undre länkarmsinfästning.
Det är som en skärlinje i vilken styrväxelns led ska ligga , om den hamnar utanför/innanför den linjen så uppstår vinkelfel.
Tänkte om du mätt detta innan och sedan flyttat ned övre bärarm.
Eller om man t.ex flyttar styrväxel för att testa och den linjen ej bibehålls.
Är du med eller svamlar jag?
Har byggt en snarlik lösning som den du gjort men jag breddade istället för att bygga om A-arm.
VW & Volvo.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Visst är det så, men hur mycket ändras linjen för att man sänker övre bärarmen något 10-tals millimeter?
Oftast rätt lite i den punkt där man har styrväxelns ledpunkter.
Ju mer jag håller på med detta, desto mer inser jag vikten av att göra en mockup, och mäta (exakt som byggaren gjort i detta fall). Det går oftast fortare än att hålla på med teorin för länge, det är så många okända faktorer som spelar in.
Gustaf
Oftast rätt lite i den punkt där man har styrväxelns ledpunkter.
Ju mer jag håller på med detta, desto mer inser jag vikten av att göra en mockup, och mäta (exakt som byggaren gjort i detta fall). Det går oftast fortare än att hålla på med teorin för länge, det är så många okända faktorer som spelar in.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
https://www.lvvta.org.nz/documents.html
Här finns massor av info... gratis ... på engelska...
tex;
https://www.lvvta.org.nz/documents/info ... cedure.pdf
https://www.lvvta.org.nz/documents/info ... mation.pdf
Här finns massor av info... gratis ... på engelska...
tex;
https://www.lvvta.org.nz/documents/info ... cedure.pdf
https://www.lvvta.org.nz/documents/info ... mation.pdf
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Kom å tänka på förövrigt att så som vi gjorde flyttades inte fästet i endast en dimension eftersom original fästet för hundbenet lutar lite, vi bulta en plåt i original fästet som hade 2 nya hål med 40mm c-c, så i höjd är det inte riktigt 40mm lite mindre pga att hundbenets fäste lutar lite, vår flytt påverka nog denna linje ytterst lite, för när man sänker så blir ju linjens vinkel mindre men så flytta vi in ett par mm och då blir ju linjen lite brantare igen. i jag tror inte man ska hänga upp sig allt för mycket på den linjen. det är nog ett bra utgångsläge Vi börja på den men det perfekta läget ligger inte riktigt rakt på(iallafall inte i denna framvagn), konstruerar man en komplett framvagn från grunden funkar det säkert bra.Lillen skrev:Jo angående övre länkarm så är jag med.
Shelbysänking mm mm.
Menade mer att om du ändrar infästningspunkter så ändrar du linjen som man drar mellan övre och undre länkarmsinfästning.
Det är som en skärlinje i vilken styrväxelns led ska ligga , om den hamnar utanför/innanför den linjen så uppstår vinkelfel.
Tänkte om du mätt detta innan och sedan flyttat ned övre bärarm.
Eller om man t.ex flyttar styrväxel för att testa och den linjen ej bibehålls.
Är du med eller svamlar jag?
Har byggt en snarlik lösning som den du gjort men jag breddade istället för att bygga om A-arm.
Jo vi testa mest, läste kapitlet i SFRO-boken och en konversation med bess-mannen, det är ju svårt att att försöka räkna på. är ju så nästan hopplöst att mäta upp dessa pressade plåtdetaljer och fösöka hitta centrum på kulleder etc. Konstruerar man en framvagn från grunden är det nog värt det, då kan man ju rita upp det i nått CAE program och dra genom fjädringsrörelsen.therealpinto skrev:Visst är det så, men hur mycket ändras linjen för att man sänker övre bärarmen något 10-tals millimeter?
Oftast rätt lite i den punkt där man har styrväxelns ledpunkter.
Ju mer jag håller på med detta, desto mer inser jag vikten av att göra en mockup, och mäta (exakt som byggaren gjort i detta fall). Det går oftast fortare än att hålla på med teorin för länge, det är så många okända faktorer som spelar in.
Gustaf
Kan lägga upp bilder på vår "mock up" i eftermiddag, Om någon annan vill ha "inspiration". först hade vi ett flyttbar inre kulledsfäste först sedan ett bultat och när vi testat det bultade riktigt noga så det stämmer bra och lika på båda sidor, så kommer vi svetsa ihop hela skiten.
mvh! Jonathan Hall
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
När jag rättade till bumpsteer på min se7en
så använde jag bland annat detta program
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm
//Nisse
så använde jag bland annat detta program
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Jag byggde om min 142a med Kuggstång med centrumstyrning från opel astra F.
7 grader caster. (slaget på kuggstången är 150 mm totalt och med dom extremt långa styrarmarna som 140 spindlarna har resulterade det i väldigt dålig styrvinkel (typ som min tråkiga s60 brukis)
jag har flyttat bak torpedväggen 10 cm vid motorn ca för och kunna få den längre bak. upplever stora problem med ackerman PGA att det inte är möjligt att flytta styrväxeln längre bak pga remskivan på motorn. Och svetsa i dom gjutna spindlarna för och ändra vinkeln på styrarmen ser jag inte som ett altenativ. Lite hamnat i moment 22 idag är det paralellstyrning, så dom som kör drifting hade ju varit nöjda. påminner lite om svetsdiff när man kör i grus.
7 grader caster. (slaget på kuggstången är 150 mm totalt och med dom extremt långa styrarmarna som 140 spindlarna har resulterade det i väldigt dålig styrvinkel (typ som min tråkiga s60 brukis)
jag har flyttat bak torpedväggen 10 cm vid motorn ca för och kunna få den längre bak. upplever stora problem med ackerman PGA att det inte är möjligt att flytta styrväxeln längre bak pga remskivan på motorn. Och svetsa i dom gjutna spindlarna för och ändra vinkeln på styrarmen ser jag inte som ett altenativ. Lite hamnat i moment 22 idag är det paralellstyrning, så dom som kör drifting hade ju varit nöjda. påminner lite om svetsdiff när man kör i grus.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Enligt excel arket ligger vi på ca 90% ackermann där är vi nöjda(vi orkar inte jaga de sista å riskera att fucka up bumosteeren), vi har ju inte haft några problem med att inte kunna flytta tillräckligt långt bak vi har drygt 350mm från framaxeln till remskivan på b20. Ska testa hur ackermannen verkligen är.
mvh! Jonathan Hall