Bumpsteer (ombyggd volvo 140 framvagn)
Postat: fre apr 05, 2019 3:11 pm
Hej,
Håller på att bygga om en volvo 140 framvagn, dels har övre bäraren sänkt 40mm för att få camber gain (original lutar övre bärarmen nedåt mot kulleden och ger posetiv camber gain). Men den har också byggts om till kuggstång (Opel kuggstång bakom framvagnen). Har ett par frågor.
1.
Vet nån hur mycket bumpsteer en 140 har original? hade varit kul att kunna säga det som referens när man talar med folk som inte är jätte insatta i bumpsteer men som ändå lite fattar vad det handlar om. (om ni vet någon original bil med dubbla A-armar så är det intressant svårt att hitta vad bilar har original)
2.
Är detta vettigt på en bil som ska gå tämligen lungt på gata inte i närheten av en banbil
som det är nu har vi under 2mm bumpsteer per tum vid infjädring(vid första tum infjädring är det drygt 1-1.3mm(toe out) och vi andra tum infjädring går den mer eller mindre rakt upp tillbaks kanske 0.3mm(toe in)). Vid utfjädringen är första tum knappt 2mm toe in, dock sticker den iväg vid andra tum utfjädring kanske 3-4mm till (toe in) dock så ska det vara relativt OK att den sticker lite där, det är väl den minst relevanta delen? detta är alltså en bil som drivs med b20 den kommer nog inte sätta sig så mycket. enligt vår bess-man kan vi nog inte bli av med att den sticker där utan att ändra på nedre bärarminfästet. Därför känner vi oss nöjda här, eftersom det är en bil som ska köras tämligen lugnt på gata(mest landsväg). DETTA ÄR MÄTT 1 METER FRAMFÖR FRAMAXELN
3.
Hur kommer man fram till vad man ska ha för ackerman? som det är nu sitter kuggstången en bit bak och vi att akerman är på rätt sida(annars med 140 spindlar flippade så får man akerman åt fel håll) Vet inte om vi ska nöjas där? eller finns något sätt att räkna fram hur lågt bakom man ska sätta kuggstången? om vi nu har hittat ett bra läge för bumpsteeren kommer den påverkas av att man flyttar inre styrkulledsfästet i färdriktningen? bilen kommer gå med firestone diagonaldäck, så däcksidan är ju mycket mjuk, riktiga räjsbilar skiter dom ju i akerman för däcket vrider sig rätt när dom kör så hårt, Så det kanske inte är helt orimligt att tänka att akerman inte är av samma vikt med denna typen av däck? trots den relativt lunga körningen. Däckslitage är inget vi är oroade över däcken däcken vi har är ganska gamla och bilen kommer nog rulla såpass lite så att däcken blir för gamla och torrspruckna innan det är slut.
4.
bilen har också en grund caster på 6 grader (sedan går det att justera plus minus 1 grad i 140 framvagnen original). hur vet man om man har för mycket caster är det bara att den blir tungrattad? eller finns det någon annan anledning till att man inte vill ha för mycket caster? för tungrattad blir den nog inte, bilen kommer nog vara tämligen lätt över framvagnen pga att motorns remskiva sitter typ 350mm bakom framaxeln.
Håller på att bygga om en volvo 140 framvagn, dels har övre bäraren sänkt 40mm för att få camber gain (original lutar övre bärarmen nedåt mot kulleden och ger posetiv camber gain). Men den har också byggts om till kuggstång (Opel kuggstång bakom framvagnen). Har ett par frågor.
1.
Vet nån hur mycket bumpsteer en 140 har original? hade varit kul att kunna säga det som referens när man talar med folk som inte är jätte insatta i bumpsteer men som ändå lite fattar vad det handlar om. (om ni vet någon original bil med dubbla A-armar så är det intressant svårt att hitta vad bilar har original)
2.
Är detta vettigt på en bil som ska gå tämligen lungt på gata inte i närheten av en banbil
som det är nu har vi under 2mm bumpsteer per tum vid infjädring(vid första tum infjädring är det drygt 1-1.3mm(toe out) och vi andra tum infjädring går den mer eller mindre rakt upp tillbaks kanske 0.3mm(toe in)). Vid utfjädringen är första tum knappt 2mm toe in, dock sticker den iväg vid andra tum utfjädring kanske 3-4mm till (toe in) dock så ska det vara relativt OK att den sticker lite där, det är väl den minst relevanta delen? detta är alltså en bil som drivs med b20 den kommer nog inte sätta sig så mycket. enligt vår bess-man kan vi nog inte bli av med att den sticker där utan att ändra på nedre bärarminfästet. Därför känner vi oss nöjda här, eftersom det är en bil som ska köras tämligen lugnt på gata(mest landsväg). DETTA ÄR MÄTT 1 METER FRAMFÖR FRAMAXELN
3.
Hur kommer man fram till vad man ska ha för ackerman? som det är nu sitter kuggstången en bit bak och vi att akerman är på rätt sida(annars med 140 spindlar flippade så får man akerman åt fel håll) Vet inte om vi ska nöjas där? eller finns något sätt att räkna fram hur lågt bakom man ska sätta kuggstången? om vi nu har hittat ett bra läge för bumpsteeren kommer den påverkas av att man flyttar inre styrkulledsfästet i färdriktningen? bilen kommer gå med firestone diagonaldäck, så däcksidan är ju mycket mjuk, riktiga räjsbilar skiter dom ju i akerman för däcket vrider sig rätt när dom kör så hårt, Så det kanske inte är helt orimligt att tänka att akerman inte är av samma vikt med denna typen av däck? trots den relativt lunga körningen. Däckslitage är inget vi är oroade över däcken däcken vi har är ganska gamla och bilen kommer nog rulla såpass lite så att däcken blir för gamla och torrspruckna innan det är slut.
4.
bilen har också en grund caster på 6 grader (sedan går det att justera plus minus 1 grad i 140 framvagnen original). hur vet man om man har för mycket caster är det bara att den blir tungrattad? eller finns det någon annan anledning till att man inte vill ha för mycket caster? för tungrattad blir den nog inte, bilen kommer nog vara tämligen lätt över framvagnen pga att motorns remskiva sitter typ 350mm bakom framaxeln.