Skumt/oväntat uttalande om ABS
Postat: ons apr 17, 2019 5:28 pm
Hej,
Gjorde halkkörningen häromdagen, då sa en av instruktörerna en grej som jag tyckte var lite skum som totalt gick emot min uppfattning om ämnet. Han sa att man får längre bromssträcka med ABS än utan, oavsett underlag oavsett hur man bromsar, han sa att det var för att med ABS bromsar, så bromsar man inte hela tiden(han hänvisa till pulserande pedal). Och att syftet med ABS är att man ska kunna svänga medans man bromsar, vilket stämmer med min uppfattning. Men jag är ändå skeptiskt till den första biten, ABS slutar väl inte bromsa helt utan lättar bara på trycket så däcken inte låser? men att man är på gränsen till att låsa. Man behöver ju bara ha cyklat för att veta att man får längre bromssträcka om man låser däcket än om man är på gränsen.
Men är det sant som han säger? kan jag ha misstolkat honom på nått vis? Om han har fel finns det något sammanhang man får längre bromssträcka med ABS än utan?
Han så också nått skumt att om man dubblar hastigheten eller vikten så ökar bromssträckan gånger 4. Det stämmer ju i alla fall till viss del, Eₖ=(m*v^2)/2 så med dubbla hastigheten ökar ju rörelse energin exponentiellt alltså dubbla hastigheten = 4 gånger bromssträckan, men för vikt blir det väl ändå dubbla vikten = dubbla bromssträckan.
Gjorde halkkörningen häromdagen, då sa en av instruktörerna en grej som jag tyckte var lite skum som totalt gick emot min uppfattning om ämnet. Han sa att man får längre bromssträcka med ABS än utan, oavsett underlag oavsett hur man bromsar, han sa att det var för att med ABS bromsar, så bromsar man inte hela tiden(han hänvisa till pulserande pedal). Och att syftet med ABS är att man ska kunna svänga medans man bromsar, vilket stämmer med min uppfattning. Men jag är ändå skeptiskt till den första biten, ABS slutar väl inte bromsa helt utan lättar bara på trycket så däcken inte låser? men att man är på gränsen till att låsa. Man behöver ju bara ha cyklat för att veta att man får längre bromssträcka om man låser däcket än om man är på gränsen.
Men är det sant som han säger? kan jag ha misstolkat honom på nått vis? Om han har fel finns det något sammanhang man får längre bromssträcka med ABS än utan?
Han så också nått skumt att om man dubblar hastigheten eller vikten så ökar bromssträckan gånger 4. Det stämmer ju i alla fall till viss del, Eₖ=(m*v^2)/2 så med dubbla hastigheten ökar ju rörelse energin exponentiellt alltså dubbla hastigheten = 4 gånger bromssträckan, men för vikt blir det väl ändå dubbla vikten = dubbla bromssträckan.