Turbo beräknings app
Turbo beräknings app
Hittade denna här appen för att beräkna Turboagreggat, finns till Android och iPhone.
Den beräknar laddtryck, trim och hk på kompressorn och mottryck och trim på turbinen baserat på inducer och exducer.
Någon som testat den?
Tycker det verkar stämma bra.
https://sites.google.com/view/turbocalc/start
Den beräknar laddtryck, trim och hk på kompressorn och mottryck och trim på turbinen baserat på inducer och exducer.
Någon som testat den?
Tycker det verkar stämma bra.
https://sites.google.com/view/turbocalc/start
Senast redigerad av Smuggler den lör okt 12, 2019 10:43 am, redigerad totalt 2 gång.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo beräknings app
sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo beräknings app
kolla xonarotors nyaste turbin, den flödar långt bättre än andra på samma mått.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Turbo beräknings app
Duger det inte för "lekmän"? isåfall har du en annan formel man kan använda? eller en annan metod?Kadett4wd skrev:sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.
mvh! Jonathan Hall
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo beräknings app
Jag har ingen formel, och ja det kanske duger åt lekmän.
Men ska man matcha en turbo ska man ju kika på motorns flöde, effektivitet mm mm.
Och sedan matcha det med flöden och effektivitet på turbin och impeller samt hus, samt matcha det mot användningsområde.
Men ska man matcha en turbo ska man ju kika på motorns flöde, effektivitet mm mm.
Och sedan matcha det med flöden och effektivitet på turbin och impeller samt hus, samt matcha det mot användningsområde.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo beräknings app
Med kompressorhjulet är det faktiskt sådär enkelt även nu, vad man måste tänka på är dock att det är viktigt att även "väga in" laddtrycksnivån, många moderna kompressorhjul är "duktigare" än gamla när det kommer till rejält höga tryck, detta gör att effekten totalt sett blir högre i de flesta fall men formeln stämmer förvånansvärt bra på kompressorsidan.Kadett4wd skrev:sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.
Big Al tar upp en viktig sak och egentligen handlar det om motorns verkningsgrad, detta måste man alltid kompensera för vad man än tar för avancerad formel.
Inducer i mm x sig själv och delat med faktor 6 ger effekten i HP som kompressorhjulet räcker till, detta stämmer på en 2-ventilsmotor som är någorlunda seriöst byggd och mappad på 98 oktan, skall man sedan räkna på en 4-ventil så går det att komma runt 5-10% längre och samma med etanol (ytterligare 5-10%)
På turbinsidan är det en helt annan sak, exducer x sig själv delat med faktor 5 ger en maxeffekt som det rimligen går att uppnå med den turbinen men det betyder inte att man ska åka med så liten (om ni tittar vad jag skrivit förr så ska turbinen vara så stor som möjligt, detta ger alltid ett bättre resultat)
Anle
dningen till att det blir helt galet på turbinsidan är att vi inte kan förutsäga vilket laddtryck som gäller och drar man detta till sin spets så kan vi ju tänka oss det 60-1 hjul du hänvisar till nyligt i annan tråd då kan detta sitta på en stor motor med lågt laddtryck och den mesta energin försvinner genom wastegate medan en annan set-up kör med nästan stängd och skyhöga ladd.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Turbo beräknings app
(se bild i ursprungsinlägget ovan)Kadett4wd skrev:kolla xonarotors nyaste turbin, den flödar långt bättre än andra på samma mått.
Så där är det helt ok att göra när man flowpreppar en turbo men vid nytillverkning vinner man inte ett jota. På kompressorsidan vinner man på att göra så här och det beror på att hastigheten på den inkommande luften är avgörande för hur turbon uppträder under spool (man skall alltid ha minsta möjliga inducerdiameter till givet effektmål för att uppnå bredast möjliga register)
Turbinen fungerar inte likadant, den utvinner energi både på inducer och exducer och tar man bort blad så kommer den visserligen att flöda mer men verkningsgraden sjunker så den kräver också större genomströmning för att ge tillräckligt till kompressorn.
Tillverkarna gör sånt här i marknadsföringssyfte och det rätta sättet att effektivisera turbinen är att öka exducerdiametern. Ytterligare en sak man ser på bilden är att "basen" på bladen är alldeles för tjock, så ser det väl inte ut på Xonas andra turbinhjul? De hjul som har mest av detta "tjocka otyg" är Garrett GT av äldre typ och Turbonetics/Precisions motsvarande hjul (Precision Gen 2 har "rättat till" detta fel)
När man går upp i diameter på turbin så kan man följa med och göra husets A/R mindre då kommer man att få en turbo med bredare register, gör man bara som på bilden så får man inte mycket ökning av registret utan mest en flytt uppåt på bekostnad an botten.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 15
- Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
- Ort: Stockholm
Re: Turbo beräknings app
Jag har knåpat ihop appen och fått formlerna och info via en turbo-polare samt diverse webbsidor. Men menar du att man skulle kunna lägga till E85 och addera 10% på HP? Det är enkelt att lägga till. Skulle det vara användbart för flera tror du?Big Al skrev:Största skillnaden nu är att alla kör E85 och för det måste man lägga till 10% effekt mot bensin
Nog för att att jag tror på dig, men finns det källor på det också, dvs går det visa att det stämmer på något sätt?
Vilka det andra formler eller beräkningar skulle ni/man vilja ha lättillgängliga via en app?
Är det något man skulle vilja ha som komplement till det som finns med idag?
Den närmaste planen är att lägga till Inch och Psi för de som behöver det (och kanske kW eller används det förresten)?
Ni är välkomna med idéer för vi vill absolut utveckla appen
Jag personligen kan fippla med app-koden men har ingen större turbo-kunskap än så länge (still learning).
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 15
- Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
- Ort: Stockholm
Re: Turbo beräknings app
Jaha, det var som tusan, vilke slump Det visste jag inte, men kul! Den verkar väl spridd också, så du har gjort ett bra jobb då . Men finns det någon vetenskap bakom formeln, som man kan läsa på lite om? Jag har sett liknande formler som ger nästan samma resultat men som har lite andra ingångsvärden, bl a en som ger omkring 7% skillnad mot denna formel.Big Al skrev:Kanske för att det är samma uträkning som jag spammat i forumet för att lära ut ett antal gånger
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=19478
Har du möjligen andra bra formler på lut som kan vara användbara för flera turbo-intresserade i en sån här app?
Eller bra webbsidor med bra formler som man kan läsa och hitta lite inspiration ifrån?
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Turbo beräknings app
Det gir vel ingen mening å regne på inducerdiameter ? De fleste turboaggregat har jo en HK- rating og mange har jo også kompressormapper. Prøv evt BorgWarner MatchBot.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbo beräknings app
inducerdiam och dess regel mellan tummen och pekfingret är väldigt diffus.
Beroende på hur stor hubben är på impellern kan man gå miste om viktig bladlängd.
Nyare impellrar har de minskat hubdiam på för att mer dra nytta av given area man har.
Och ja jag vet om en del gjort infantila tester om var luften 'helst' vill gå mot bladen.
De påstår då att luften helst vill gå i mitten av bladet och utåt mot nära periferin av bladet.
Det beror ju enkelt på att undertrycket är störst där, men om man ökar bladlängden inåt kan man helt enkelt få en större area därute som skapar undertryck och drar in luft, man flyttar således 'in centrum' på vingen.
Beroende på hur stor hubben är på impellern kan man gå miste om viktig bladlängd.
Nyare impellrar har de minskat hubdiam på för att mer dra nytta av given area man har.
Och ja jag vet om en del gjort infantila tester om var luften 'helst' vill gå mot bladen.
De påstår då att luften helst vill gå i mitten av bladet och utåt mot nära periferin av bladet.
Det beror ju enkelt på att undertrycket är störst där, men om man ökar bladlängden inåt kan man helt enkelt få en större area därute som skapar undertryck och drar in luft, man flyttar således 'in centrum' på vingen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!