Hej! Ska montera ihop min pontiac 400 motor, nya lager,ringar och kamaxel. Min fråga är vilken motorolja bör jag använda och även efter? Samnt bör någon inkörningsolja användas?
Mvh jimmy
Pontiac 400 funderingar
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Pontiac 400 funderingar
Du behöver nog ange mer info för att få vettiga svar. Är motorn trimmad eller original? Flat tappet eller rullkam? Vilka typ av kolvringar?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Pontiac 400 funderingar
generellt..koncensus på nätet: Mineral vid inkörning pga kolvringarna. Syntet har högre bärighet vid tunna oljefilmer. och kan medföra lite sämre inslitning av ytan mellan cylinder o kolvring. Det är inget som påverkar effektmässigt, men kan ge lite högre oljeförbrukning om man byter till syntet efter inkörning. ... fel .. det skall vara kör in med syntet.
jag vet inte om pontiacs har haft problem med kamnockarna, men det har varit problem hos cheva med flat tappet.
Grunden till problemet är att halterna av ... får se om jag kommer ihåg rätt: zinkalkylditiofosfat, nått i den stilen.. har reducerats i oljorna för att katalysatorerna skall hålla bättre. "zinket" gör att hårt belastade ytor som kamnockar får högre nötningsbeständighet, vilket har gett problem med stänksmorda "flat tappet" kammar under hög belastning när halterna har sänkts. . Jag kommer inte ihåg vilket halt det bör vara ...nånstans mellan 0,8 och 1,2%, mer ger ingen förbättring.
SÅ... kör in med mineral... släng oljan o kör sen med vad du vill, så länge du är medveten om det där med zinket och anpassar efter det.
Själv kör jag med syntet från odalbutiken (med zink)
jag vet inte om pontiacs har haft problem med kamnockarna, men det har varit problem hos cheva med flat tappet.
Grunden till problemet är att halterna av ... får se om jag kommer ihåg rätt: zinkalkylditiofosfat, nått i den stilen.. har reducerats i oljorna för att katalysatorerna skall hålla bättre. "zinket" gör att hårt belastade ytor som kamnockar får högre nötningsbeständighet, vilket har gett problem med stänksmorda "flat tappet" kammar under hög belastning när halterna har sänkts. . Jag kommer inte ihåg vilket halt det bör vara ...nånstans mellan 0,8 och 1,2%, mer ger ingen förbättring.
SÅ... kör in med mineral... släng oljan o kör sen med vad du vill, så länge du är medveten om det där med zinket och anpassar efter det.
Själv kör jag med syntet från odalbutiken (med zink)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pontiac 400 funderingar
en flattapet kam (speciellt en trim kam) behöver all hjälp den kan få vid inkörning.
denna körde vid med på vår bbc med 0.600 lyft framgångsrikt sen cougar race oljan med 1400 i zink halt https://persaker.se/olja-kem/motorolja/ ... ningsolja/
denna körde vid med på vår bbc med 0.600 lyft framgångsrikt sen cougar race oljan med 1400 i zink halt https://persaker.se/olja-kem/motorolja/ ... ningsolja/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Pontiac 400 funderingar
jag vill minnas att mer "zink" inte är bättre. Mitt svaga minne säger att 1200 (enhet? %?) ger max skydd och att mer inte ger någon fördel. Det betyder inte att den som jens föreslog inte är bra, utan att man inte skall tro att en t.ex. 2000 (enhet?) skyddar bättre. Om den han använde skyddade bra under hård belastning så....go for it .
Däremot så har en race-olja frånvaro av tillsatser som gör den mindre lämplig till annat än race, med täta oljebyten. Bara som allmän info. Inget för sommarbilen... inte för att någon påstått det.
Däremot så har en race-olja frånvaro av tillsatser som gör den mindre lämplig till annat än race, med täta oljebyten. Bara som allmän info. Inget för sommarbilen... inte för att någon påstått det.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*