Mercedes 722.6 för dragracing.
Mercedes 722.6 för dragracing.
Har tänkt börja åka dragracing och fastnat lite för m104an.
Det skulle ju vara perfekt om det gick använda en låda som passar direkt på.
Konceptet är en m104.992, turbo etanol. Enkelt och budgetvänligt.
Hoppas på kring 600hk
Har letat runt på nätet och hittat en hel del nyttig information.
Men är fortfarande lite frågetecken i mitt huvud.
Lådan man måste ha är en 722.634 från 270cdi eller sprinter.
Vilken converter ska man satsa på?
Hur svårt är det att preppa lådan själv? Ser att turbobanditen gör sånt men kan vara klokt att lära sig själv.
Tänkte köra olefejer styrning på lådan då jag inte hittat nån guide till att koppla in lådan i sprutet.
Någon som laborerat med detta?
Det skulle ju vara perfekt om det gick använda en låda som passar direkt på.
Konceptet är en m104.992, turbo etanol. Enkelt och budgetvänligt.
Hoppas på kring 600hk
Har letat runt på nätet och hittat en hel del nyttig information.
Men är fortfarande lite frågetecken i mitt huvud.
Lådan man måste ha är en 722.634 från 270cdi eller sprinter.
Vilken converter ska man satsa på?
Hur svårt är det att preppa lådan själv? Ser att turbobanditen gör sånt men kan vara klokt att lära sig själv.
Tänkte köra olefejer styrning på lådan då jag inte hittat nån guide till att koppla in lådan i sprutet.
Någon som laborerat med detta?
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
sväng in till sävar om dupasserar nåt så kan vi snacka lite dragrace och hur man trimmar en sån motor så den fungerar ihop med ed converter och vilka grejor du behöver.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
Absolut! Har inte stor erfarenhet av automatlådor och converters så det skulle vara trevligt.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
Lådan som sitter i AMG modellerna är också bra.
vet inte koden på dem, men de har bättre lameller.
vet inte koden på dem, men de har bättre lameller.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
Hur långt har du kommit med detta projekt?
Kör själv med 722.6 lådan sedan ett par år tillbaka. Svårast har varit att hitta vettig konverter-lösning då det inte säljs statorer på eftermarknaden (inte vad vi hittat iaf). Lådan håller men är känslig för överhettning så se till att få dit rejält med kylförmåga och håll koll på oljetemperaturen. Jag har provat både med originallameller och eftermarknadslameller av denna typ https://www.ebay.com/itm/722-6-Transmis ... SwxO9cDrKq. Båda havererar direkt om man inte håller koll på temperaturen. Idag kör jag med originallameller utan problem (oljetemp runt 80 grader). Transbrake har vi köpt ifrån http://www.soundgermanautomotive.com/ dyrt men fungerar. TB nämner byte av planetväxel till den varianten som sitter i de stöddigaste lådorna. För min del så har aldrig planetväxlarna eller deras drev visat några tendenser till att brista eller bli slitna.
OF-kontrollen funkar bra men kräver lite pill. Det är fullt möjligt att justera bort sig helt om man inte har riktig koll på vad man gör. Det är också mer eller mindre nödvändigt att lägga till externsignal för hastighet och RPM för att den inte skall tappa räkningen vid växlingar under höglast/hjulspinn.
Att byta sprängkåpa på lådorna är mycket enkelt. Att öppna dem och byta lameller är också förhållandevis lätt men du bör komma över en verkstadsmanual för att säkerställa rätt moment, spel och teknik vid ihop montering.
Nu vet jag inte om det är möjligt med avseende på plats osv. Men om bilen skall användas till uteslutande dragracing hade jag nog övervägt att försöka få dit en amerikansk-låda. Mest pågrund av tillgången till konverterdelar samt transbrakelösningar till mer rimliga priser.
Lycka till!
Kör själv med 722.6 lådan sedan ett par år tillbaka. Svårast har varit att hitta vettig konverter-lösning då det inte säljs statorer på eftermarknaden (inte vad vi hittat iaf). Lådan håller men är känslig för överhettning så se till att få dit rejält med kylförmåga och håll koll på oljetemperaturen. Jag har provat både med originallameller och eftermarknadslameller av denna typ https://www.ebay.com/itm/722-6-Transmis ... SwxO9cDrKq. Båda havererar direkt om man inte håller koll på temperaturen. Idag kör jag med originallameller utan problem (oljetemp runt 80 grader). Transbrake har vi köpt ifrån http://www.soundgermanautomotive.com/ dyrt men fungerar. TB nämner byte av planetväxel till den varianten som sitter i de stöddigaste lådorna. För min del så har aldrig planetväxlarna eller deras drev visat några tendenser till att brista eller bli slitna.
OF-kontrollen funkar bra men kräver lite pill. Det är fullt möjligt att justera bort sig helt om man inte har riktig koll på vad man gör. Det är också mer eller mindre nödvändigt att lägga till externsignal för hastighet och RPM för att den inte skall tappa räkningen vid växlingar under höglast/hjulspinn.
Att byta sprängkåpa på lådorna är mycket enkelt. Att öppna dem och byta lameller är också förhållandevis lätt men du bör komma över en verkstadsmanual för att säkerställa rätt moment, spel och teknik vid ihop montering.
Nu vet jag inte om det är möjligt med avseende på plats osv. Men om bilen skall användas till uteslutande dragracing hade jag nog övervägt att försöka få dit en amerikansk-låda. Mest pågrund av tillgången till konverterdelar samt transbrakelösningar till mer rimliga priser.
Lycka till!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
722.6 har väl nån lite halvdum lösning på överhettning också?
Det är väl nån flottör som ger kontakt 'uppåt' och om man har original tcu så går den i limphome direkt.
Det är väl nån flottör som ger kontakt 'uppåt' och om man har original tcu så går den i limphome direkt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
Den funktionen har jag inte noterat. Har dock bara kört med eftermarknadssystem. Det sitter en flottör i ventilblocket. Den sluter tätt upp mot lamellpaketen/planetväxlarna när nivån stiger. I den manual jag sett står det "The expansion plug (The Float) prevents expanded or overfilled fluid to reach the gear box preventing possible churning and aeration of the fluid". Det är den vita pluggen på bilden:Kadett4wd skrev:722.6 har väl nån lite halvdum lösning på överhettning också?
Det är väl nån flottör som ger kontakt 'uppåt' och om man har original tcu så går den i limphome direkt.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
precis,, jag har haft isär det där på min förra mercedes då jag preppade ventilhuset samt satte i mclaren slr solenoider.
Samt bytte 'handsken', kontaktdonet som kan läcka.
Samt bytte 'handsken', kontaktdonet som kan läcka.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
Jag är inte 100% på detta, men jag tror att turbin från 722.9 lådorna passar.(7 växlade)
Och kanske finns det turbiner till ganska små motorer då?
722.6 Lådorna användes ju även av porsche och chrysler.
Och kanske finns det turbiner till ganska små motorer då?
722.6 Lådorna användes ju även av porsche och chrysler.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am
Re: Mercedes 722.6 för dragracing.
Okej, det visste jag inte. Har plockat ifrån en w203. Lite osäker men tror det var C180 eller något sådant. Men den var också för tight. Så nu håller vi på att testar med en egentillverkad stator. Blir spännande att se om det kan fungera och hålla.Kadett4wd skrev:Jag är inte 100% på detta, men jag tror att turbin från 722.9 lådorna passar.(7 växlade)
Och kanske finns det turbiner till ganska små motorer då?
722.6 Lådorna användes ju även av porsche och chrysler.
TS, ursäkta om vi snor tråden till andra diskussioner än din original fråga.
Skickat från min iPhone med Tapatalk