Volvo PV 544 Turbo
Re: Volvo PV 544 Turbo
Gjorde ett ryck ikväll i samband me montering av sommardäck på brukisen!
Vevade igång pelarborren och gjorde några större hål för att få fast cylindrarna! (Visst äre konstigt hur stökig en arbetsbänk kan bli?) Nu är pedalstället så pass klart att ja ska provmontera de i bilen sedan boxa ihop de mot den tjocka bakre plåten.
Kommer att ha rör upp till behållarna sedan och montera dom i nivå. Därefter se hur bred tunnel jag kan göra, tänkte att ja gör den så stor som möjligt ifall de blir framtida uppgraderingar
Har fått till nästan 7:1 på bromspedalen och 6:1 på kopplingen och nyttjar hela slaglängden på cylindrarna så detta borde kunna bli bra!
Vevade igång pelarborren och gjorde några större hål för att få fast cylindrarna! (Visst äre konstigt hur stökig en arbetsbänk kan bli?) Nu är pedalstället så pass klart att ja ska provmontera de i bilen sedan boxa ihop de mot den tjocka bakre plåten.
Kommer att ha rör upp till behållarna sedan och montera dom i nivå. Därefter se hur bred tunnel jag kan göra, tänkte att ja gör den så stor som möjligt ifall de blir framtida uppgraderingar
Har fått till nästan 7:1 på bromspedalen och 6:1 på kopplingen och nyttjar hela slaglängden på cylindrarna så detta borde kunna bli bra!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Snyggt
/NXJ
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Volvo PV 544 Turbo
Efter några hektiska veckor där allt annat än PVn prioriterats så blev de ett ryck ikväll!
Var ju tvungen tvungen provköra den omtalade, nästan mytomspunna, Lidlplasman
En kollega fick tag på två så kunde inte låta bli!
Provade skära ut ett fäste, var inte så lätt att följa tuschen men med lite träning blir de nog bra. Fort gick de då!
Pedalstället fastklämt med en tving så ja kan borra lite hål i torpeden!
Var ju tvungen tvungen provköra den omtalade, nästan mytomspunna, Lidlplasman
En kollega fick tag på två så kunde inte låta bli!
Provade skära ut ett fäste, var inte så lätt att följa tuschen men med lite träning blir de nog bra. Fort gick de då!
Pedalstället fastklämt med en tving så ja kan borra lite hål i torpeden!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Sådärja!
Börjar se slutet på de här JÄKLA pedalstället! Varför köpte ja inte ett färdigt istället
Hur som helst, nu är de monterat och de passar!
Däremot vare ju en hel del grejer i vägen på torpeden där cylindrarna kom ut! Men men, verkar rymmas! Får
Flytta säkringsdosan lite! Nu ska ja bara måtta in en gaspedal sen kan ja se hur stor och bred växellådstunnel jag kan göra!
Börjar se slutet på de här JÄKLA pedalstället! Varför köpte ja inte ett färdigt istället
Hur som helst, nu är de monterat och de passar!
Däremot vare ju en hel del grejer i vägen på torpeden där cylindrarna kom ut! Men men, verkar rymmas! Får
Flytta säkringsdosan lite! Nu ska ja bara måtta in en gaspedal sen kan ja se hur stor och bred växellådstunnel jag kan göra!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Ska du fortsätta med enkretssystem till bromsarna? Det kan bli onödigt spännande...
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Nu tar du ju för givet att han kommer att få ut den ur garaget nån gång...therealpinto skrev: ↑tis maj 24, 2022 9:34 am Ska du fortsätta med enkretssystem till bromsarna? Det kan bli onödigt spännande...
Gustaf
Re: Volvo PV 544 Turbo
Det blir enkrets till att börja med för att se att alla storlekar matchar och de blir lämpligt tungtrampat. Till nästa år finns de tid för att byta till ett tvåkrets. Just nu vill ja bara få ihop den så de går köra ett varv runt byn med den!therealpinto skrev: ↑tis maj 24, 2022 9:34 am Ska du fortsätta med enkretssystem till bromsarna? Det kan bli onödigt spännande...
Gustaf
Enkretsbromsar känns som ett litet problem när ja varken har bälten eller nackstöd
Re: Volvo PV 544 Turbo
Haha! Den har ju ändå gott varje sommar men just nu ser de lite mörkt ut! Skulle ha haft en sylttekniker här och assisterat mig!Steve skrev: ↑tis maj 24, 2022 4:26 pmNu tar du ju för givet att han kommer att få ut den ur garaget nån gång...therealpinto skrev: ↑tis maj 24, 2022 9:34 am Ska du fortsätta med enkretssystem till bromsarna? Det kan bli onödigt spännande...
Gustaf
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Okej. Grejen är väl kanske lite att om du även har prutat bort bälten så är ju bromsar ännu viktigare att ha. Men det är ditt val.Markus skrev: ↑ons maj 25, 2022 6:35 amDet blir enkrets till att börja med för att se att alla storlekar matchar och de blir lämpligt tungtrampat. Till nästa år finns de tid för att byta till ett tvåkrets. Just nu vill ja bara få ihop den så de går köra ett varv runt byn med den!therealpinto skrev: ↑tis maj 24, 2022 9:34 am Ska du fortsätta med enkretssystem till bromsarna? Det kan bli onödigt spännande...
Gustaf
Enkretsbromsar känns som ett litet problem när ja varken har bälten eller nackstöd
Jag har också en bil med enkretssystem (Cortina) men den kör jag knappt med, tyvärr. Dock är den helt original.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Du menar marmelaniker
Re: Volvo PV 544 Turbo
Tanken är så klart att de ska bli både seriösa stolar och bälten i den, samt ett vettigt bromssystem men måste börja någonstans!therealpinto skrev: ↑ons maj 25, 2022 8:05 amOkej. Grejen är väl kanske lite att om du även har prutat bort bälten så är ju bromsar ännu viktigare att ha. Men det är ditt val.Markus skrev: ↑ons maj 25, 2022 6:35 am
Det blir enkrets till att börja med för att se att alla storlekar matchar och de blir lämpligt tungtrampat. Till nästa år finns de tid för att byta till ett tvåkrets. Just nu vill ja bara få ihop den så de går köra ett varv runt byn med den!
Enkretsbromsar känns som ett litet problem när ja varken har bälten eller nackstöd
Jag har också en bil med enkretssystem (Cortina) men den kör jag knappt med, tyvärr. Dock är den helt original.
Gustaf
Just nu vill ja bara få den rullande igen så att man kanske tar sig till macken för en mjukglass och får upp lite motivation igen!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Efter en lång tids dvala var de dags att kicka igång igen!
För att inte behöva svetsa igen en massa felaktiga kapningar så lånade ja en hel del tankeverksamhet av Zeke, hade väldigt bra idéer som vanligt!
Radien på originalkardantunneln var rätt lik ett 4” avgasrör så utgick från det! Klassisk kartongmall klipptes ut! Användes sedan som mall för att kapa ur torpedväggen Kartong blir plåt och man inser att de kanske kommer bli nått till sist! Nån bilplåtslagare kommer ja då aldrig att bli!
För att inte behöva svetsa igen en massa felaktiga kapningar så lånade ja en hel del tankeverksamhet av Zeke, hade väldigt bra idéer som vanligt!
Radien på originalkardantunneln var rätt lik ett 4” avgasrör så utgick från det! Klassisk kartongmall klipptes ut! Användes sedan som mall för att kapa ur torpedväggen Kartong blir plåt och man inser att de kanske kommer bli nått till sist! Nån bilplåtslagare kommer ja då aldrig att bli!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Verkade ändå bli rätt symmetrisk, kartongen passade helt okej på andra sidan med och ja ryms vid pedalerna!
Vankas bröllop i slutet på augusti och blivande frun vill åka PV så måste skärpa mig nu!
Trots att de bara är ett fembitarspussel så äre inte tvärgjort!Vankas bröllop i slutet på augusti och blivande frun vill åka PV så måste skärpa mig nu!
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
Re: Volvo PV 544 Turbo
Inte bara den blivande frun som vill åka, även jag!
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Re: Volvo PV 544 Turbo
På en duett jag hade tidigare med hängande 240 pedalställ, flyttade jag över värmepaketet till passagerarsidan istället..
Kanske skulle funka för dig med?
Kanske skulle funka för dig med?