Hehe jo l;ser det, maste bara svetsa ihop avgas igen rakade dra sonder det nar jag lasta
BMW E36 Sedan M104 3.2L
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Såja, har väll halvt landat i Garaget nu, det är mekbart iaf =)
Så, upptäckte att på varv så vart det sånt övertryck i oljetanken att den skickade olja även till catchen som är kopplad med toppen. Var inte jätte sugen på att hitta någon som kunde fräsa v-band åt mig för att bygga en "riktigt" tank, så hittade en beg som verkar passa bra! Som även är riktigt genomtänkt!
Så har fått dit den nu och flyttat avluftningen.
Sen passade jag på att flytta catchtanken, dra om soppa ledningarna och elen till pumparna =)
Så, upptäckte att på varv så vart det sånt övertryck i oljetanken att den skickade olja även till catchen som är kopplad med toppen. Var inte jätte sugen på att hitta någon som kunde fräsa v-band åt mig för att bygga en "riktigt" tank, så hittade en beg som verkar passa bra! Som även är riktigt genomtänkt!
Så har fått dit den nu och flyttat avluftningen.
Sen passade jag på att flytta catchtanken, dra om soppa ledningarna och elen till pumparna =)
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Varit Borta 2 veckor så inte hänt så mycket!
Men fixat hålet under passageraren iaf och svetsat ihop avgas igen. Blev bättre radier nu! =)
Men fixat hålet under passageraren iaf och svetsat ihop avgas igen. Blev bättre radier nu! =)
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Sen börjat dra om ledningarna mellan tråg och pump. Givetvis hade ett jic koppel skurit 1 an-nippel på tråget så måste ur med motorn... Tur det är röd-dag imorgon!
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Varit mycket med nya jobbet, legat borta osv. men nu har det hänt lite grejer i garaget iaf..
VAr ut med motorn, svetsade om lite på tråget och en ny an-12 nippel som hade skurit pga Jic slang. Tips! blanda inte jic och AN! det är "typ" samma men tillslut kom gängorna vara trött.
Så efter den huvudvärken fick jag idén om att bygga om plenumet.. för ärligt talat. Det såg ut som kriget och jag lärde mig typ svetsa alu på dom runnersen..
Jag återanvände lite avdet gammla.. vilket jag inte skulle ha gjort men då vet man till nästa gång Blev något mindre kammare men helt raka runners nu. Men helheten vart väll OK!
VAr ut med motorn, svetsade om lite på tråget och en ny an-12 nippel som hade skurit pga Jic slang. Tips! blanda inte jic och AN! det är "typ" samma men tillslut kom gängorna vara trött.
Så efter den huvudvärken fick jag idén om att bygga om plenumet.. för ärligt talat. Det såg ut som kriget och jag lärde mig typ svetsa alu på dom runnersen..
Jag återanvände lite avdet gammla.. vilket jag inte skulle ha gjort men då vet man till nästa gång Blev något mindre kammare men helt raka runners nu. Men helheten vart väll OK!
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Ska göra ordentligt fäste till oljekyl och filter idag =)
Har provstartat med nya insuget, och låg på ca 1.3-1.5 lambda på samma rpm som med gammla så det känns ju ändå bra? Fick dra på ca 30% mer soppa.
Har som ett litet del mål nu, att bilen ska gå att sätta i bänken i augusti. är mest stress testa och små pill kvar för att kunna kolla vad drivlinan presterar.
Har börjat gjuta en skillje vägg och köpt fästen för den så man slipper sitta tsm med kylare och avgas
det ska ju även tätas utan för huvudbågen, men börjar med det stora.
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
pga problem med servern, försvann bilderna. men dom kommer här =)
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Äntligen varit och Bromsat bilen, gick förvånansvärt smärt fritt, eftersom jag byggt allt själv förväntade jag mig mycket sjukdomar..
Men första kvällen lirade det på bra, vi ställde in bilen och gjorde klart allt på dåvarde grundladd (0.4 bar)
Gav då 350 whp
Dagen efter så bytte jag fjäder till en 0.8 bar, bromsningen fortsätter. Och tillslut så ger bilen 614whp på 1.4 bar. Vi backar av till 604whp på 1.4.
Mitt mål var just över 700 även om det går ta ut 800-850 med turbon som sitter.
Men multiremmen gick sönder. Jag riktade fästet på kvällen och fick tag i en rem dock en 5pk, spännde såklart denna alldeles för hårt och den gick av...
Så fick packa ihop och nöjer mig för tillfället. Känns surt att det ska va en sån skitsak som gör att vi fick avbryta. Klantigt att inte kollat fästet med laser så remmen håller mer än 1 bromsning...
Men aja bilen lirar ju och nya remmar ink reserv är beställt
Så fort jag får grafer så ska ni få se dom
Men här finns 2 klipp från bänken iaf!
https://youtube.com/shorts/2AY6O5eGiOs?feature=share8
Men första kvällen lirade det på bra, vi ställde in bilen och gjorde klart allt på dåvarde grundladd (0.4 bar)
Gav då 350 whp
Dagen efter så bytte jag fjäder till en 0.8 bar, bromsningen fortsätter. Och tillslut så ger bilen 614whp på 1.4 bar. Vi backar av till 604whp på 1.4.
Mitt mål var just över 700 även om det går ta ut 800-850 med turbon som sitter.
Men multiremmen gick sönder. Jag riktade fästet på kvällen och fick tag i en rem dock en 5pk, spännde såklart denna alldeles för hårt och den gick av...
Så fick packa ihop och nöjer mig för tillfället. Känns surt att det ska va en sån skitsak som gör att vi fick avbryta. Klantigt att inte kollat fästet med laser så remmen håller mer än 1 bromsning...
Men aja bilen lirar ju och nya remmar ink reserv är beställt
Så fort jag får grafer så ska ni få se dom
Men här finns 2 klipp från bänken iaf!
https://youtube.com/shorts/2AY6O5eGiOs?feature=share8
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Så ja, eftersom jag skottade remmar i bänken så vart de tillfälle att tillverka något lite serösare generatorfäste än tidigare något tveksamt mek.
Ritade upp en plåt för laserskärning och gjorde avståndet mellan öronen ca 16mm för litet så det skulle gå "schimsa" generatorn framåt och bakåt vid montage.
Sedan måttade jag tjockleks skillnaden på "väggen" på svängningsdämparen och generatorn, vilket hade en diff på 1.5mm så generatorn ska alltså 1.5mm bakåt mätt med rätskiva plant mot svängningsdämparen.
Sedan var det dax att göra en spännare
Vart inte lika proffsigt men.. två m10 Kulleder som går klicka lös bara för enkel justering.
Före och efter =)
Slutresultat =D
Har även hunnit testa det lite kort, tidigare sköt den remmen såfort du varvstoppade, varmkörde bilen ordentligt och provade lite på 7500rpm inget problem med remslitage vad jag kan se, så hoppas detta nu fungerar! =)
Skulle ha svarvat till ett shims, något provisoriskt med brickor och m12 mutter, men får bli i vinter
Ritade upp en plåt för laserskärning och gjorde avståndet mellan öronen ca 16mm för litet så det skulle gå "schimsa" generatorn framåt och bakåt vid montage.
Sedan måttade jag tjockleks skillnaden på "väggen" på svängningsdämparen och generatorn, vilket hade en diff på 1.5mm så generatorn ska alltså 1.5mm bakåt mätt med rätskiva plant mot svängningsdämparen.
Sedan var det dax att göra en spännare
Vart inte lika proffsigt men.. två m10 Kulleder som går klicka lös bara för enkel justering.
Före och efter =)
Slutresultat =D
Har även hunnit testa det lite kort, tidigare sköt den remmen såfort du varvstoppade, varmkörde bilen ordentligt och provade lite på 7500rpm inget problem med remslitage vad jag kan se, så hoppas detta nu fungerar! =)
Skulle ha svarvat till ett shims, något provisoriskt med brickor och m12 mutter, men får bli i vinter
Sakarias Lidén
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 251
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Kanon, det är ju guld med en sån verkstad.
Vantskruv från Biltema?
Vantskruv, M6 25-335
Bara en tanke
Vantskruv från Biltema?
Vantskruv, M6 25-335
Bara en tanke
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
Vantskruv är fint, men det finns inte utrymme att ha den helt rakt så måste ha en kulled, generatorn sitter så nära blocket att det blir svårt att rymma. Men tack för tipset!
Sakarias Lidén
- Sakarias Liden
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons apr 29, 2020 7:12 pm
- Ort: Umeå
Re: BMW E36 Sedan M104 3.2L
https://www.instagram.com/p/Cws6anYIrkA/
Går tydligen även att spinna med bakhjulen.
Hittade en breddning som är väldigt lik min eftersträvan!
Går tydligen även att spinna med bakhjulen.
Hittade en breddning som är väldigt lik min eftersträvan!
Sakarias Lidén