B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Kadett4wd »

Aha,, så när stort är lite bättre måste det bli mycket bättre med större ändå? :doh:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av nkro »

Ja men inte störst :D . Hur portar du övergången från 1 port till 2 portar. Verkar inte vara ngn som riktigt vet. Allt från Indycar till racing mc. Spetsig övergång på avgas men insug är det olika varianter djupa, runda, spetsiga. Med hänvisning till fysiken.
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vad som va "rätt" vet man inte förens man har passerat det haha! då man har en dyno så får man se svaret även om det inte alltid är som man trodde eller som man ville det skulle va.

men skämt sido så fins det hjälp att få i datorernas värd så behöver man inte tok gissa iallafall men som det ser ut nu så stämmer engine analyser pro rätt bra och även pipemax om man räknar på 260-280fps på denna typ av alkohol turbo 4ventils motor som ska varva rätt bra.

40hk vinst med större aria men bara liiite mer flöde är ju otroligt bra ändå vist? speciellt i comp där var hk räknas.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja hur saker ska se ut i en speciell kanal kan ta 1000timmar att utröna och kan se lite olika ut på olika motorer men om man kolla med dem som lagt 1000tals timmar vetenskapligt på en viss motor så är man nog rätt nära svaren.

bra exempel är 4 pistons K toppar speciellt billet toppen sen kolla på crister J vit motorer och hiabusa toppar och erlands grejor mm.

mina B18 toppar är ganska bra utväcklade men volvo 16v har jag bara jobbat några hundra timmar på än haha! kommer snart bilder på nästa steg av den men utväcklas rätt mycket helatiden i både dynon, flödesbänk och datasim värden.

har nått 120 liter hk i en tuff bänk hitils men jag skulle ligga bra till i min klass med 140liter hk (+laddtryck så klart :lol: ) innan den är färdigutväcklad men det kan va fantasi siffror :hihi:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

fins lite bilder och info här på honda K billet toppen https://www.motortrend.com/how-to/1904- ... nder-head/

438cfm med 38mm ventiler, ca 90mm borr och 0.650lyft är nästan ovärkligt högt flöde men det är inte små kanaler heller haha och 73mm spjäll /cylinder :hihi: närmare 500hk på 2.6 liter på metanol säger dom att den ger kring 11000rpm sugmotror
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Erland Cox »

38 mm ventiler med 45 graders säten?
90% under då ger 34,2 och jag gissar att det är minsta arean.
Motsvarar 1837 kvadratmm vilket blir 2,848 kvadrattum.
Med 28" tryckskillnaad i en flödesbänk så är 350 fps den högsta hastigheten maan kaan få genom en perfekt venturi.
146 CFM per kvadrattum X 2,848 = 415 CFM.
Nu får ingen 146 CFM per kvaadrattum.
Finns en formel man kan kolla i:

438 X 2,4 / 2,848 = 369 fps. Bättre än en perfekt venturi.

Om jag flödar ett rör med ca 40mm innerdiameter med en perfekt radie in som är 200mm långt så får jag bara 300fps.
Samma area hela vägen och 300 fps medelhastighet har jag sett på nån 16V topp i minsta arean.

300 X 2,848 / 2,4 = 356.

Så verkligt flöde på den toppen ligger närmre 356 CFM än 438 eller så är toppen 37,9mm under ventilen.
Om dom inte kan upphäva fysikens lagar.
Vissa kan tydligen det.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Erland Cox »

Såg att 38mm flödade 420 och 39mm 438.
Men matematiken går ändå inte ihop.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo låter mycket jag håller med men ska klura på det..... återkommer om några dagar.

mins du vår 16v flödes tävling med 36mm ventiler? vad va de dom du gjorde? flöda kring 325cfm vist? ca 0.90?

tror min va 314-316cfm men den va bara ca 0.86 under ventilen och 6mm skaft vad blir det (har ingen miniräknare här).

våra toppar hade inte nå direkta mod i förbräningsrummet skulle nog gått att få mer flöde med det?

stog det att 4 piston hade 45 graders säten? kan ju va nå +50 med 0.91-0.93 under?


mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Erland Cox »

En 16V topp som jag flödar idag ger ca 275-285 CFM med standardventiler. Kommer inte över det.
Ligger på runt 30mm i minsta arean.
1414 kvadratmm motsvarar 2.19 kvadrattum.

275 X 2,4 / 2.19 = 301 fps.

En topp med 38 ventiler får jag ca 325CFM ur och Adeens billet topp med 41mm:s ventiler flödade 380 CFM.

Bästa 48mm:s 2 ventil 260 CFM med 43,2mm under ventilen.

1466 kvadratmm motsvarar 2.27 kvadrattum.

260 X 2,4 / 2.27 = 275 fps som snabbast på bänken under ventilen.

http://www.topplocksverkstan.se/FLODESMODULEN.html

120mm rakt rör 43mm 299 CFM. Blir 320fps för rakt rör med radie i början utan nån ventil i vägen.

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av norrback »

Intressant projekt Jens.

de var en stund sen man var intresserad av att kommentera...

Jag har flödat en 4P 156CNC som de skriver ska flöda 360cfm på sin sida. Den flödar 325cfm på min bänk med 36mm. Den bästa k20 jag gjort flödar 336cfm med 36mm - 131.7cfm/sq.in, kurvan planade inte ut vid 16mm så kanske lite över 340cfm sku den plana ut på. Båda på 16mm.

Så med 38mm ventil och 131.7cfm/sq.in hamnar vi på 375cfm.

Bästa 20V toyota 4age med mista stället vid flänsen och stor ventilarea iförhållande till MCSA har gett 147cfm/sq.in. 238cfm med 1040mm2 minsta ställe, nästa "optimal" venturi form på MCSA området, men över det har jag inte kommit...

/André
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att du gillar min enkla expriment test motor andre och kul att höra av dig här på sävarforumet :thumbright:

ska räkna på vad några av mina toppar har flödat i min aria och cfm/tum.

frågor jag ställer mig ofta just nu är just vilken aria och vad som bestämmer det mest..... väldigt intresant tråden på avanserade där de testat direkt insprutade LT (LS) fram till baka även med metanol. vi har snackat om sånt i många år här men inte så många praktiska tester. viewtopic.php?t=98920 fins länk till film på youtube också där.

grovt sett klurigt att veta vart en motor jobbar som aldra bäst och håller vi oss till extrem fall med metanol och 4v toppar och tyngre sortens turbosystem så värkar det som att många gånger allt ser bra ut med tillräckligt med cfm för en hög fylnadsgrad och höga rpm men arian kan bli för liten för att motrerna ska andas som man vill?

då detta ska bli en comp motor så gäller det att få till bästa litereffekten för att ligga bra till bland konkuränterna och jag tror jag ska bygga en mindre bottendel framöver för jag vill inte porta toppen lövtun heller för den ska klara höga laddtryck sen också. KL racing har kommit med en ny B200 72.8mm som skulle bli bra men synd bara att jag inte kan använda det fina B19SN blocket som är tjoka i cylinderväggarna (+7mm) B200 blocken jag mätt hitils är bara drygt 4mm likt en B230 men har nog bara mätt ett block så vet inte om det fins olika?

590 hk på 1986cc B18 standard bottendel är ok nu på bara 1.50bar och 8400rpm men klurar och filar på en 600+ topp nu sakta men säkert... sen minska cubiken till 1806cc och 9000rpm då bör liter effekten bli skaplig men har bara sätt det i data sim värden än men kommer med mer tester.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Erland Cox »

Har du 590 hästar vid 2,5 bar absolut på 1986cc?
Det blir 119 literhästar, det låter lite för bra för att vara sant.
Hur mycket förluster lägger du till för att komma upp i de effekterna?
Vad ger motorn om du bromsar den rakt av och bara korrigerar till rummets temperatur, dvs den effekten du verkligen får ut?
Med en vanlig intercooler kopplad.
Vad ger motorn korrigerad men utan en massa avdragna förluster utan turbo?
På B230 med 531 topp kommer jag hittills med Weber inte över 106,6 literhästar med 16mm lyft in.
B20 som bäst 102.2 hästar per liter.
Turbo B230 momentbegränsad med tändning till 750Nm max 675 hästar vid 1,966 bar.
2330cc, 97,7 hästar per liter.
Jag tror vi mäter väldigt olika.


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja 2.50 bar apsolut.

eland det är ingen B20 det är en 16v topp! sen har jag jobbat med den i dynon halva vintern så ja den börjar gå rätt bra nu ja :thumbright:

motorn har också en turbo som ger väldigt bra gasväxling vid överlap då den bara har ca 0.6bar medel avgastryck vid 1.50bar laddtryck.

inga trix i corigerig! jag bromsar turbo motorer utan väder och det är den effekt den ger här och just då!

tempen in i turbon fins i datan och ligger kring 7-12 grader då man dynar på vintern. lufttrycket va oftast kring 980 . insugstempen i plenium är ca 28 grader då jag har effektiv laddkylare.

slår jag igång corr så lägger ofta dynon till 1-5% men så mäter jag inte turbo motorer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

då just comp handlar om hög litereffekt sen att ha en bra tid baserat på hur många liter och vikten så har jag ganska bra koll på vad man bör ha för att hänga med...


några exmpel

min B18 på 1789cc då den byggdes va index i ET/A 10.20 på 401m och jag lyckades nå målet att komma 0.7 sec under det till slut som mitt mål va från början men tyvär sänktes indexet under tiden så kombinationen va inte konkurens kraftig längre.

Den gav med kamaxeln SRM252 som gick att stalla upp konvertern med ca 640hkvid 3 bar ladd (4bar atm) och 9.50/401m med 1180kg race vikt så gav den motorn 89.4 liter hk vid ca 8300rpm.

med min /STS) SRM 270 kam och större turbo med lägre avgasmottryck så nådde jag 100liter hk 97 liter hk och vid lite lägre 2.5bar ladd så nådde jag exakt 100 liter hk och det är jag väldigt stålt över, dock va varvet högt ca 8600rpm. då hade jag en topp som va väldigt bra också med väldigt mycket tid nedlagd i men motorn gick inte att köra i bilen så då vridet vid 3000rpm bara va ca 130nm (krävs 155nm minst)

i november 2022 nådde jag 109 liter hk efter några veckors jobb i dynon med B19 4 ventilaren med B204 toppen vid 7700rpm vid 1.5 bar

senare i februari 2023 efter många timmar i dynon och i portnings rummet och data sim datorn så nådde jag 119hk/ liter vid 1.50bar vid ca 8500rpm och då hade jag ändå helt ok vrid vid 3000rpm så skulle stallat convertern även om det va en 1.8 liters modell.

man kan säga att fyllnads graden är 20-30% högre än B18 på liknade rpm men 4v toppen flödar ifrån B18 toppens 180cfm/14mm redan vid 5.5mm lyft :)


man ska minnas att detta är inte så otroligt heller ...... 240hk på 2 liter och 8500rpm är inga fantasier då många trimmade sug motorer som är byggda på produktions bil motorer haft mer än det.


prata lite med T hedman i vintras och han tyckte det lät rimligt och de har ungefär kommit till ca 130 liter hk/10000+rpm i den gröna comp C70 som går i D/TA och som jag tror har europa rekordet?

läste en gammal tidning med adens 850 på den tiden de körde standard topp och block, 2.5L och de nådde ca 120 hk/L då också (på fullt laddtryck)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B19E 4v Test motorn 590hk vid 1.50bar 8300rpm

Inlägg av Jens Gustavsson »

För att vara riktigt konkurens kraftig så skulle jag fått köra ca 8.60 på 402 meter med 1.80 liter och 1186kg och för att det ska gå behövs ca 820 hk i en optimal värd men då ska bilen 60 fota låga 1.2 också och det blir inte enkelt även om det är en gammalt prostock chassi från 1975 :) och med en två växlad PG. men citat stig Olsson "comp ska inte va enkelt".

så skulle säga 850 hk då kanske man kan nå den tiden iallafall med en 1.26 tid som jag också tror är möjlig så det är slutgiltiga målet innan motorn hamnar i bilen igen. skulle vilja nå det under 9000rpm och under 3 bar (4 atm) och det betyder att den ska ge över 120hk/ liter även på max laddtryck så behövs trimmas lite till som jag håller på med...

enligt engine analyzer så ska jag bara tappa ca 10hk i toppeffekt kring 9000rpm med den kortare 72.8mm KL racing B230 vevaxeln och B200 kolvar med metanol som bränsle men det låter lite för bra för att va sant så det är det nog också :lol: dynon får komma med svaret framöver!



saker som jobbar imot mig är att....

1 ska sänka kompan mot 8.6:1 istället för nuvarande 10:1 för att den ska hålla bättre

2 ska sänka förbränings hastigheten med större klämspalt för bättre förbräning på högt laddtryck och mindre risk för hydralising.

3 blir tunnare cylinderväggar i B200 blocket (ett fodrat B230 till 89mm vore bäst)



saker som är posetiva är....

1 att det kommer bli mindre friktion i B200 motorn med 72.8 slag imot B19 80mm och lite modärnare kolvar i B200.

2 Mettanol ger lite mer effekt än E85 E100 (om hastigheten i toppen är anpassad iallafall)

3 kommer få fler cfm/ liter i toppen samt mer aria

4 kommer ett nytt större insug som flödar mer och som har 8 spridare.

5 ska dit med min mek pump så blir mer ström över till tändningen

6 ska dit med Maxxecu som är modärnare och med mera säkerhets funktioner än vemset och som går att göra bilen snabbare på banan.
Skriv svar