Har fortsatt med ramen så smått.
Var fundersam på om jag skulle slipa ner några svetsar innan byggbesiktning så jag filade bara plant där jag skulle ha fästen, mäta etc.
Men det såg så tråkigt ut att jobba med, så jag fotade alla svetsar och började slipa.
Och fila.
Och kolla med radiemall.
Medans filen (och jag) gick varm tänkte jag så lätt det hade varit om det var trä, bara köra ett varv med överhandsfräsen så hade det varit klart.
Synd att det inte funkar i stål....
Eller?
Även de billigaste fräsarna har hårdmetall idag, och kostar ju inget större.
Värt att prova, och funkar det inte behöver man ju inte berätta.
På med en skvätt skärolja och 8 meter svets senare var det fin radie.
En del handpåläggning var dock tvunget.
Ritade upp det först för att se så det inte blev för tunnt och räknar man inte med rotfogen blir det 3mm på tunnaste stället.
Sedan gjordes en jigg (som jag glömde fota) och en rakbit skarvades på rambenen.
När jag svetsade ihop de Främre benen märkte jag upp med körnslag på samma ställen på båda två för att ha som referens när jag mätte in de Främre rambenen mot bakvagnsbryggan.
Efter att använt laser, långpass och vartenda mätverktyg jag har lyckades jag få det både parallellt, rakt och i vinkel.
Och i mitten.
Så nu är fokus på framvagnen för att kunna knyta ihop ramen där.
Har fortfarande inte bestämt mig för vad för slags styrväxel jag ska ha.
Hubbarna, eller spindlarna om man vill, har jag dock kommit överens med mig själv om hur jag vill ha, så en firma hjälpte mig skära ut dom.
Sedan svetsade dom ihop och frästes ur för navet. Som kommer från samma bil som bakaxeln.
Nu är det pappersslöjd på schemat så man får en bild av hur framvagnen ska va.
/Peter