Volvo 245 V8
Re: Volvo 245 V8
Nu har jag funderingar.. tänkte köpa bärarmar från MkM till 245:an, men kom sen på att man kanske kan göra en typ av 4-link på den,men använda orginalinfästningen i karossen, alltså med två kortare stag(dom övre((Momentstagen)) ), och två längre (dom undre ((bärarmarna)) ) Skulle det funka, eller blir pinjongvinkeln helt uppfiskas när jag sänker den? Tänkte ju ha luft runt om och därmed höja och sänka den lite nu och då.. helt urluftad kommer den ju såklart stå still, så det kanske går då? Sen funderar jag på Watts-link för att ja axeln centrerad hur än jag har ställt lufttrycket.. eller kan man få det bra med Pannhardstaget?
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Re: Volvo 245 V8
Wattlänk eller inte..
Skulle då ställa motfrågan, hur lång fjädringsväg ska du köra?
På rallybilar där axeln rör sig lång väg är det ju vanligt med wattlänk. Man ser det sällan på banbilar.
Så på en gatbil blir väl frågan snarare om hur nära hjulhuskanterna du kommer ligga med hjulen samt totala fjädringsvägen?
C-clips på exploreraxeln skapar väl tyvärr lite axiellt "glapp" också.
Fina jobb du gjort hittils!
Skulle då ställa motfrågan, hur lång fjädringsväg ska du köra?
På rallybilar där axeln rör sig lång väg är det ju vanligt med wattlänk. Man ser det sällan på banbilar.
Så på en gatbil blir väl frågan snarare om hur nära hjulhuskanterna du kommer ligga med hjulen samt totala fjädringsvägen?
C-clips på exploreraxeln skapar väl tyvärr lite axiellt "glapp" också.
Fina jobb du gjort hittils!
Re: Volvo 245 V8
Nja, det är ju det då.. Jag har en förmåga att övertänka saker.. fjärdingsvägen blir ju inte allt för lång, men tänkte att det skulle vara ganska tight i hjulhusen när man tömmer luften, då står jag iof alltid stilla på utställning eller liknande..C-clipsen ger ju ett visst glapp men den lilla millimetern ska jag då ha som ”vingel”mån. Jag får kanske helt enkelt montera och mäta.. Tack för komplimangen!Ersviken skrev:Wattlänk eller inte..
Skulle då ställa motfrågan, hur lång fjädringsväg ska du köra?
På rallybilar där axeln rör sig lång väg är det ju vanligt med wattlänk. Man ser det sällan på banbilar.
Så på en gatbil blir väl frågan snarare om hur nära hjulhuskanterna du kommer ligga med hjulen samt totala fjädringsvägen?
C-clips på exploreraxeln skapar väl tyvärr lite axiellt "glapp" också.
Fina jobb du gjort hittils!
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo 245 V8
Jag har besiktat några luftfjädrade bilar med olika upphängningar. Som sagt, prova hur mycket det vinglar iväg med vinklarna, man kan bli förvånad åt båda håll så att säga.
Original panhardstag på 240 (och 740) är ganska kort, man kan få det bra mycket bättre bara genom att bygga ett som är längre.
Med tanke på att jag uppfattar det som att bilen ska besiktas ärligt och seriöst känns det väl ändå som att det är klokt att prioritera en bra lösning, så att få fyrlänksstag så långa som möjligt, så lika längd som möjligt och wattlänk är väl en bra grundtanke.
Gustaf
Original panhardstag på 240 (och 740) är ganska kort, man kan få det bra mycket bättre bara genom att bygga ett som är längre.
Med tanke på att jag uppfattar det som att bilen ska besiktas ärligt och seriöst känns det väl ändå som att det är klokt att prioritera en bra lösning, så att få fyrlänksstag så långa som möjligt, så lika längd som möjligt och wattlänk är väl en bra grundtanke.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo 245 V8
Jag tar med mig det du säger Gustaf, du lär ju ha mest kunskap i ämnet.. Då blir det att lägga till ännu en sak på konstruktionslistan.. Uj uj, projektet växer, kul!therealpinto skrev:Jag har besiktat några luftfjädrade bilar med olika upphängningar. Som sagt, prova hur mycket det vinglar iväg med vinklarna, man kan bli förvånad åt båda håll så att säga.
Original panhardstag på 240 (och 740) är ganska kort, man kan få det bra mycket bättre bara genom att bygga ett som är längre.
Med tanke på att jag uppfattar det som att bilen ska besiktas ärligt och seriöst känns det väl ändå som att det är klokt att prioritera en bra lösning, så att få fyrlänksstag så långa som möjligt, så lika längd som möjligt och wattlänk är väl en bra grundtanke.
Gustaf
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Re: Volvo 245 V8
Nu har jag varit och hämtat besten från vinterförvaringen. Tvättade av den och hissade upp för att kolla rost.. Och kunde konstatera att rostlagningen kommer ta ca en timma( det här får jag garanterat äta upp ) Men jag hittade ytters lite av det bruna helvetet. Medans jag låg därunder spanade jag på hur jag ska meckla dit 4-länken. Ja har sett nån 242:a och liknande med 4-länk, men ingen 245:a, så det blir att uppfinna nåt.. och hur jag ska få dit luftbälgarna. Nu börjar det riktigt att klia i mekarfingrarna, men måste bygga en vagga först så det blir lättare att skruva. Om det inte är nån i norr eller Västerbotten som säljer/hur ut sin som inte används?
- Bilagor
-
- 89F4EEBC-1008-4EB3-944A-44AEB9239D15.jpeg (330.85 KiB) Visad 2273 gånger
-
- C3E44E19-08C1-4126-83D2-27C39125CB73.jpeg (229.49 KiB) Visad 2273 gånger
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo 245 V8
Värt att tänka på är också att du vill ha ut bälgarna så brett isär som det går, dvs så nära hjulen som möjligt. Det är för att du vill få ganska lika fjäderkonstant vid krängning som vid in/utfjädring "rakt" så att säga. Man ser en del monteringar där bälgarna sitter nästan inne vid diffklumpen och då håller de emot dåligt för krängning eftersom det blir så lång hävarm till hjulen. Ökar man trycket för att kompensera blir den för hård i fjädringen istället.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo 245 V8
Ja precis.. Bra tips. Jag har räknat ut det med.. Att jag måste få ut bälgarna så mycket som möjligt. Vet du Gustaf ifall man ”måste” ha krängningshämmare, eller om bilen är nog stabil utan?therealpinto skrev:Värt att tänka på är också att du vill ha ut bälgarna så brett isär som det går, dvs så nära hjulen som möjligt. Det är för att du vill få ganska lika fjäderkonstant vid krängning som vid in/utfjädring "rakt" så att säga. Man ser en del monteringar där bälgarna sitter nästan inne vid diffklumpen och då håller de emot dåligt för krängning eftersom det blir så lång hävarm till hjulen. Ökar man trycket för att kompensera blir den för hård i fjädringen istället.
Gustaf
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo 245 V8
Jag skulle aldrig bygga en bil som denna utan att ordna kränghämmare direkt. Det är enklare att ta bort den eller göra den mjukare om det behövs i efterhand, än att komma på att man behöver eftermontera en.
Se till att ha ett styrsystem för luften där varje enskild bälg är ett eget system så blir det enklare att få bra funktion, då fungerar i alla fall inte bälgarna som krängningsförstärkare vilket de lätt kan göra om man bara har en gemensam krets per axel.
Gustaf
Se till att ha ett styrsystem för luften där varje enskild bälg är ett eget system så blir det enklare att få bra funktion, då fungerar i alla fall inte bälgarna som krängningsförstärkare vilket de lätt kan göra om man bara har en gemensam krets per axel.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Volvo 245 V8
Bygget går sakta men säkert framåt. Just nu fokuserar jag på bakaxeln, och allt som rör den.. jag har konstruerat en lock för diffkåpan där watts-länken ska sitta, mer om den senare..
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Volvo 245 V8
Mer bilder
- Bilagor
-
- 1AB10F86-6617-492D-AA64-B52C4F7B8592.jpeg (398.21 KiB) Visad 1939 gånger
-
- 4B870A16-5FB8-4D93-81DC-7510F103C94A.jpeg (460.34 KiB) Visad 1939 gånger
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo 245 V8
Ersätter den originalkåpan eller monteras den ovanpå?
Kikar man på Gale Banks kåptest så börjar man ju fundera på hur "flat back" kåpor fungerar
https://www.youtube.com/watch?v=0PMvVcs ... BanksPower
Kikar man på Gale Banks kåptest så börjar man ju fundera på hur "flat back" kåpor fungerar
https://www.youtube.com/watch?v=0PMvVcs ... BanksPower
Re: Volvo 245 V8
Den monteras över orginalkåpan. Så det blir precis som vanligt för diffen. Har sett när han pratar om det där och valde att göra en ”utanpåliggande”Thunderbo1t skrev:Ersätter den originalkåpan eller monteras den ovanpå?
Kikar man på Gale Banks kåptest så börjar man ju fundera på hur "flat back" kåpor fungerar
https://www.youtube.com/watch?v=0PMvVcs ... BanksPower
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Volvo 245 V8
Ser inte mycket ut för världen, men nu har rivningen börjat. Det rost man ser vid bakre skärmarna är bara missfärgning, jag har nästan inte hittat nån rost när jag rivigt.. ska fortsätta imorrn. om ni behöver nån del är det bara att höra av sig, ska vi se vad jag kan undvara. Men nästan allt typ, då det mesta kommer från andra bilar…
- Bilagor
-
- B064686B-D906-4A89-B01A-DFDA3982F857.jpeg (332.22 KiB) Visad 1792 gånger
-
- 703B5B51-525D-4973-BB2C-F2AF7EA5F854.jpeg (472.27 KiB) Visad 1792 gånger
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Volvo 245 V8
Fick bort lite mer idag.. kofångarna fram och bak. Bränsletanken, och lite annat små krimskrams..
Violent|Clique
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..
Instagram: https://instagram.com/dave_vlnt?r=nametag
Edge Street Customs
Instsgram: https://www.instagram.com/edge_street_customs/
Volvo V90[Pebben] 1:st Air lambo edition (Sold)
Volvo 245 [V8agon] building in progress..