Sida 1 av 1

Flera mätare?

Postat: sön aug 08, 2021 12:15 pm
av ROD02b
Vilka mätare saknar ni?

Jag skulle vilja ha en mätare där kylaren är som kallast. För att se hur mycket reserv jag har.

Ampere mätare från generatorn. För att se hur hårt den jobbar. Vill inte stänga av, om batteriet inte är fullt. Voltmätare hjälper föga.

Vad gör knack sensorn? Jag vill se hur mycket den backar tändningen.

Bredbands lambda vid test och justering. Men konstant känns onödigt dyrt. Byta sond kostar.

Re: Flera mätare?

Postat: tis aug 10, 2021 12:58 am
av ROD02b
Inga förslag på hur jag ser hur knacksensorn ändrar tändningen under färd? Motor gm tpi. Jag är nyfiken om bättre soppa gör skillnad.

Re: Flera mätare?

Postat: tis aug 10, 2021 9:23 pm
av Allx
Vad har du för styrsystem? Du lär ju ha nåt där du kan koppla in en dator så du ser i nån typ av logger vad som händer med tändningen. Annars är de dyno och strobb som gäller.

Re: Flera mätare?

Postat: tis aug 10, 2021 11:56 pm
av ROD02b
Jag skrev GM TPI. Kan man inte mäta typ volt nånstans? KIss you know. En stum givare vs faktisk på en tändkabel kan också funka. En bra grund får man om man vet hur systemet jobbar.

Re: Flera mätare?

Postat: ons aug 11, 2021 7:43 am
av mattias
Att försöka hålla liv i ett gammalt TPI känns ganska tröttsamt, nästan inget stöder kommunikationsprotokollet (före CAN-bus). Och det finns flera generationer och modeller av TPI genom åren.

Du kan läsa lite här om vad som krävs för att "tunea" dessa system.
http://support.moates.net/category/what ... youneedgm/

Ett parallellt system vore inte så svårt att montera om det är den vägen man vill ta.
- Det finns t.ex givare för att mäta ström i en kabel genom en klämma runt.
- Det svåra är knack-sensorerna, men å andra sidan kan man logga tändvinkeln genom lite trix med två trigger-givare (en referens vevaxel, en på tändsystemet antingen primär eller sekundär-sidan). Då kan man förhoppningsvis se hur tändkurvan ser ut och förstå när det backat av från vad som är normalt.
- Ett MaxxECU Street har inbyggd lambda.

Men att byta ut styrsystemet kanske vore den största vinsten..

Re: Flera mätare?

Postat: ons aug 11, 2021 1:54 pm
av ROD02b
Bild

Vad gör de 4 sladdarna till ECM? En skall vara en 5v signal, som beordrar fördelaren att använda sin egen tändkurva. Ex när startmotorn går. Jag tror det är "bypass". Det skall finnas en kontakt, som man drar ur när man ställer tändningen.
En är jord. Två kvar :-) . En borde vara från fördelaren ref tändpunkt. Och en tillbaka när ECU vill tända.

Om ECU vill tända tidigare än ref tändpunkt, så blir det problem. Lite svårt att gå bakåt i tiden. Så den får nog stå på max av vad man vill ha. Eller lite till.

EST stands for Electronic Spark Timing which means the ignition timing is controlled by a module based on RPM rather than with Mechanical weights that can stick or corrode. Stämmer det här?

Rätta mig gärna. Jag är gräshoppan...

Re: Flera mätare?

Postat: ons aug 11, 2021 10:16 pm
av mattias
Det är bara att linda en kabel runt en tändkabel så får du en rätt så bra induktiv signal som berättar exakt när gnistan kommer. För det är ju det du är ute efter.

Jag satte ett MaxxECU Mini på en sådan där maskin för ett tag sedan, slet bara ut den där modulen och kopplad in mig på trigger-givaren direkt och satte ett externt tändsteg istället. Man kan fundera över roligare saker i livet.

Re: Flera mätare?

Postat: fre sep 03, 2021 12:03 am
av ROD02b
Bild

Nån spänning eller puls man kan mäta här.

Re: Flera mätare?

Postat: fre sep 03, 2021 3:46 pm
av mattias
För vadå? Få ut varvtal till en mätare?

Re: Flera mätare?

Postat: fre sep 03, 2021 11:42 pm
av ROD02b
Vad ESC(ElectronicSparkControl) gör på tex pin C till B7.
Hur mycket den backar tändningen. Om den ens fungerar. Under färd. Knackar man med en skruvmejsel, skall tommgången ändras. Lite svårt under färd.
Pin B 12V.
Pin D jord.
Pin E knacksensorn.