AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Vad är det för en?
Någon som kan tyda/har data.
AGAP är mailad men har nog semester ...
Någon som kan tyda/har data.
AGAP är mailad men har nog semester ...
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Jaha.
Fick mail från agap.
112 graders nockvinkel.
Profil 256.
Det kan man ju.
Bara att googla.
Profil 256 är ju ett begrepp!
Nä.
Fick mail från agap.
112 graders nockvinkel.
Profil 256.
Det kan man ju.
Bara att googla.
Profil 256 är ju ett begrepp!
Nä.
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Den listan har jag sett.
Menar du att det är en F-12.3-256?
Det hade ju varit en bättre information ifrån AGAP isåfall.
Fast det är mystiskt att kalla en F-12.3-256 för 256-12.
Om inte 12 är nåt lingo för 112 graders nockvinkel så borde det ju betyda lyft och då saknas det ju 0.3 till 12.3.
Jaja. Jag begriper inte mycket om kamaxlar ändå, men det är ju bra att veta om man vill ha hjälp med motorn av någon som gör det.
Skulle den passa i en turbomaskin?
Menar du att det är en F-12.3-256?
Det hade ju varit en bättre information ifrån AGAP isåfall.
Fast det är mystiskt att kalla en F-12.3-256 för 256-12.
Om inte 12 är nåt lingo för 112 graders nockvinkel så borde det ju betyda lyft och då saknas det ju 0.3 till 12.3.
Jaja. Jag begriper inte mycket om kamaxlar ändå, men det är ju bra att veta om man vill ha hjälp med motorn av någon som gör det.
Skulle den passa i en turbomaskin?
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Det som står i listan är kamnockens utformning. Nockvinkeln finns inte med. Sannolikt för att den inom rimliga gränser är fri. Du avgör själv vad du vill ha. Tittar du på en färdigslipad kamaxel så bör den verkliga nockvinkeln finnas ingraverad på den.
Läser du "Förklaring av parametrar" och sen på på raden för F-12,3-256 så ser du att ventillyftet vid 0-spel anges till 12,3 mm. Det betyder att verkligt lyft vid normalt spel blir 12 mm. Så dina saknade 0,3 mm är spelet.
Kammen borde funka OK i en turbomotor. Även om jag skulle säga att den kan vara onödigt vass. Men den frågan skall egentligen Jens svara på.
Läser du "Förklaring av parametrar" och sen på på raden för F-12,3-256 så ser du att ventillyftet vid 0-spel anges till 12,3 mm. Det betyder att verkligt lyft vid normalt spel blir 12 mm. Så dina saknade 0,3 mm är spelet.
Kammen borde funka OK i en turbomotor. Även om jag skulle säga att den kan vara onödigt vass. Men den frågan skall egentligen Jens svara på.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
240 grader vid 0.05" kamaxel lyft är en ganska snäll race kam. liknade en F kam men med mycket mer aria. 12 står för 112 nockvinkel och som nån skrev så bestämmer man själv eller med hjälp av raine vad den ska va på.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Ok.
Den sitter I en turbo-b20 byggd av nån okänd.
B21ET-kolvar, lätt portad, helt oplanad topp med enkelfjädrar med lite större diameter.
Vet inte kompförhållande eller flöden.
Tänkte bygga lätt-turbo!
Om man sätter på en td04-12t #5 ts (V40 2.0t)
i princip istället för att skaffa plana kolvar och plana toppen:
För att undvika för högt avgastryck och ihjälstressad snurra, vid vilka laddtryck och varvtal och därmed effekt ligger begränsningen?
Liten twinscroll istället för kompressor typ.
Eller är det tokfel med ett kompförhållande gissningsvis under 8.5:1
Måste jag köpa Hx30? Det sitter ju h-stakar i.
Vill bara åka lite modernt, inte bränna däck.
Den sitter I en turbo-b20 byggd av nån okänd.
B21ET-kolvar, lätt portad, helt oplanad topp med enkelfjädrar med lite större diameter.
Vet inte kompförhållande eller flöden.
Tänkte bygga lätt-turbo!
Om man sätter på en td04-12t #5 ts (V40 2.0t)
i princip istället för att skaffa plana kolvar och plana toppen:
För att undvika för högt avgastryck och ihjälstressad snurra, vid vilka laddtryck och varvtal och därmed effekt ligger begränsningen?
Liten twinscroll istället för kompressor typ.
Eller är det tokfel med ett kompförhållande gissningsvis under 8.5:1
Måste jag köpa Hx30? Det sitter ju h-stakar i.
Vill bara åka lite modernt, inte bränna däck.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Blir fint med den turbon, 160-200 Hp på bensin och upp mot 240 på E85. Tänk på att dra grenrör rätt med 1+4 till ena scrollen och 2+3 till den andra.
Ska du jämföra effekten mot en trimmad motor (på vanligt sätt, utan turbo) så blir det bredare effektkurva med mer vridmoment mellan 2500-4000 än vad det är på såna = bättre prestanda/acc. vid vardagskörning.
Ska du jämföra effekten mot en trimmad motor (på vanligt sätt, utan turbo) så blir det bredare effektkurva med mer vridmoment mellan 2500-4000 än vad det är på såna = bättre prestanda/acc. vid vardagskörning.
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Tack!
Då är den inom målet med precis de fördelar jag är ute efter med fjutt-turbo vs höjd komp utan fläkt.
Då är den inom målet med precis de fördelar jag är ute efter med fjutt-turbo vs höjd komp utan fläkt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Är du "normalhändig" vad gäller portningsarbete och svetsning så kommer du i framtiden att kunna uppgradera med 19T kompressor och HL-turbin.
= 270 - 310 Hp bensin och upp mot 350 E-85 Det är ett mycket bra utformat avgashus.
= 270 - 310 Hp bensin och upp mot 350 E-85 Det är ett mycket bra utformat avgashus.
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Mjo!
Jag har fått ganska bra fart på originalmotornmed dubbla hif44 och f-kam. Så nu måste jag parera med M46 och M31 med 3.54:1.
Då kommer jag inse att den är trött, och sätta i turbomotorn.
Då kommer jag skratta och byta M46 mot ZF och 12T mot 19T.
Nä. Jag tror jag lugnar mig med det. Jag vill inte vara ivägen på 110-vägar bara ...
Jag har fått ganska bra fart på originalmotornmed dubbla hif44 och f-kam. Så nu måste jag parera med M46 och M31 med 3.54:1.
Då kommer jag inse att den är trött, och sätta i turbomotorn.
Då kommer jag skratta och byta M46 mot ZF och 12T mot 19T.
Nä. Jag tror jag lugnar mig med det. Jag vill inte vara ivägen på 110-vägar bara ...
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Eller vänta!
Menar du man kan behålla turbinhus #5?
Menar du man kan behålla turbinhus #5?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Jag menar att du ska svarva eller porta upp Volvo S/V 40 avgashus (eller motsvarande från Renault Megane) så att 19T lagerhus+turbin och kompressor går att sätta i det avgashuset
Då har du fortfarande puls-split och det är en stor fördel för prestandan mellan 2500-4500rpm.
Ska detta göras "professionellt" så är det rätt mycket svarvjobb och noga med inpassning men ska du göra det på "hemmavis" så får du i stället svetsa fast värmeskölden i lagerhuset och ändra lite på infästningen mellan avgashus - lagerhus.
Då har du fortfarande puls-split och det är en stor fördel för prestandan mellan 2500-4500rpm.
Ska detta göras "professionellt" så är det rätt mycket svarvjobb och noga med inpassning men ska du göra det på "hemmavis" så får du i stället svetsa fast värmeskölden i lagerhuset och ändra lite på infästningen mellan avgashus - lagerhus.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
ok med en sån liten mini snurra så är det en för vass kam. den ger alldeles för mycket sug effekt!
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20
Rent generellt vad händer med motorn med för mkt sugeffekt, pga för mkt kam?
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk