halvljus
halvljus
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... i-hela-eu/
"Ett viktigt faktum är att lagen endast gäller nya bilar. Bilar som sålts innan lagen började gälla behöver alltså inte eftermontera automatiska ljus."
Vad menas med det?
"Ett viktigt faktum är att lagen endast gäller nya bilar. Bilar som sålts innan lagen började gälla behöver alltså inte eftermontera automatiska ljus."
Vad menas med det?
Re: halvljus
Artikeln är publicerad: 2011-02-25 så det är inget som gäller nu.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: halvljus
Vilken paragraf har ändrats sedan dess? Har något ändrats retroaktivt?
Re: halvljus
Att nya bilar ska ha automatiskt drl , halvljus motsv.
På äldre bilar skall halvljus användas men behöver ej vara automatiskt.
På äldre bilar skall halvljus användas men behöver ej vara automatiskt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: halvljus
Vitt ljus framåt
Fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Med annat ljus menas ljus från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
Och bilar som inte har halvljusautomatik behöver det inte eftermonteras på.
Fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Med annat ljus menas ljus från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
Och bilar som inte har halvljusautomatik behöver det inte eftermonteras på.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: halvljus
Har hört att EU missade bakljuset, så det kan vara släckt.
Re: halvljus
Det var ingen miss utan en dålig kompromiss för att få med alla på tåget. Vissa länder ville inte ha ljus på alls och krånglade. Andra lobbyinstanser försökte lura sig själva att man gör en insats för miljön och sparar energi genom att släcka bakljusen och propagerade för det.
Men viktigt att förstå att det inte är förbjudet att ha bakljusen på. Det är bara inte nödvändigt enligt lag.
Så alla seriösa biltillverkare har dem ju på automatiskt i hop med ljusen fram (inte så värst många tyvärr).
Men viktigt att förstå att det inte är förbjudet att ha bakljusen på. Det är bara inte nödvändigt enligt lag.
Så alla seriösa biltillverkare har dem ju på automatiskt i hop med ljusen fram (inte så värst många tyvärr).
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: halvljus
Som jag fått det förklarat för mig så anser man också i vissa länder att släckta bakre positionsljus dagtid gör att man ser bromsljusen bättre. Det är ett argument jag i och för sig kan köpa men för oss svenskar som liksom fått det i modersmjölken att bilar som lyser rör sig så blir det ju lite bakvänt.
Sett ur ett totalt europeiskt perspektiv så gör ju DRL-lagen att fler bilar i Europa körs med nån form av belysning framåt som gör att man ser dem, vilket ju är bra. Men i Sverige kan man väl inte påstå att det tillfört något bra direkt.
Gustaf
Sett ur ett totalt europeiskt perspektiv så gör ju DRL-lagen att fler bilar i Europa körs med nån form av belysning framåt som gör att man ser dem, vilket ju är bra. Men i Sverige kan man väl inte påstå att det tillfört något bra direkt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: halvljus
En kompis jobbade som chef för bakre belysning på en känd svensk biltillverkare när detta hände och var mycket insatt i debatten pga det.
Det stämmer att tanken att bromsljusen skulle synas sämre när man har bakljusen tända var ett de argument som vissa länder gjorde gällande. Det är alltså en av anledningarna till att de lyckades stoppa den ursprungliga tanken med både bak och framljus. Det gick ju visserligen att bevisa det påståendet som fullständigt felaktigt genom att se på hur väl det fungerat i Sverige i många år. Men, vill man inte förstå så lyssnar man inte utan håller fast vid sin åsikt och det krånglar ändå. Gäller ju såna här saker likväl som allt annat här i världen. Så det fick bli en kompromiss...
I Storbritannien hade man tydligen som tradition att mc hade ljuset (fram och bak) tänt medan bilarna hade det släckt. Så det kom på fullt allvar argument där att nu skulle mängder av bilar bli påkörda eftersom man inte skulle kunna se skillnad på en mc eller en bil om bilen hade ett trasigt halvljus. Om en bil hade en trasig strålkastare skulle alla utgå från att det var en mc och därför köra så nära den att man körde på bilen. Låter otäckt att köra mc om bilarna kör så nära tycker jag....
Att det även måste innebära att alla parkerade, nedsläckta bilar, måste bli påkörda precis hela tiden tänkte de tydligen inte på.
Men visst är det som du säger Gustaf, i de flesta länder har det inneburit en förbättring. Plus då att tillverkarna faktiskt kan välja att ha på även bakljusen. Men det är det tyvärr få som gör....
Det stämmer att tanken att bromsljusen skulle synas sämre när man har bakljusen tända var ett de argument som vissa länder gjorde gällande. Det är alltså en av anledningarna till att de lyckades stoppa den ursprungliga tanken med både bak och framljus. Det gick ju visserligen att bevisa det påståendet som fullständigt felaktigt genom att se på hur väl det fungerat i Sverige i många år. Men, vill man inte förstå så lyssnar man inte utan håller fast vid sin åsikt och det krånglar ändå. Gäller ju såna här saker likväl som allt annat här i världen. Så det fick bli en kompromiss...
I Storbritannien hade man tydligen som tradition att mc hade ljuset (fram och bak) tänt medan bilarna hade det släckt. Så det kom på fullt allvar argument där att nu skulle mängder av bilar bli påkörda eftersom man inte skulle kunna se skillnad på en mc eller en bil om bilen hade ett trasigt halvljus. Om en bil hade en trasig strålkastare skulle alla utgå från att det var en mc och därför köra så nära den att man körde på bilen. Låter otäckt att köra mc om bilarna kör så nära tycker jag....
Att det även måste innebära att alla parkerade, nedsläckta bilar, måste bli påkörda precis hela tiden tänkte de tydligen inte på.
Men visst är det som du säger Gustaf, i de flesta länder har det inneburit en förbättring. Plus då att tillverkarna faktiskt kan välja att ha på även bakljusen. Men det är det tyvärr få som gör....
Re: halvljus
I hur många decennier gick det bra att köra utan dagljus?
Re: halvljus
Vilket land menar du? I Sverige har det varit krav på halvljus även i dagsljus sen 1977. Volvo införde det (automatiskt varselljus dagtid) redan 1975.
Så om man räknar lite överslag baserat på när bilar börade bli vanliga så fick man väl göra det i sådär sju-åtta decennier innan kravet infördes. Hur bra det gick utan halvljus dagtid,ja det är en helt annan sak. Det skedde ganska mycket olyckor förr....
Så om man räknar lite överslag baserat på när bilar börade bli vanliga så fick man väl göra det i sådär sju-åtta decennier innan kravet infördes. Hur bra det gick utan halvljus dagtid,ja det är en helt annan sak. Det skedde ganska mycket olyckor förr....
Re: halvljus
Noterade att min ene bil dimmar instrumentbelysningen, när jag tänder halvljuset. För att inte blända, när det är mörkt. "För ingen kör med halvljus när det är ljust". Årgång 1999. Inget dagljus/varselljus.
När fick Tyskarna ljuslag? Jag gissar på nått år efter vi gick med i eländet EU(extra utgifter).
När fick Tyskarna ljuslag? Jag gissar på nått år efter vi gick med i eländet EU(extra utgifter).
Re: halvljus
När ni är ute och kör är bakljuset viktigare för er, trots att det inte behövs. För jag är den som är långsam, alltid sist i kön...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: halvljus
Den som är mest långsam är väl först i kön?