Jens Gustavsson skrev: ↑tor dec 23, 2021 4:59 pm
jag har igenom åren sett och hört talas om fina bilar som då man går på djupet har väldigt bristfälliga bågar men du gör helt rätt i att bygga om helt istället för att försöka "fixa" det värsta och köra vidare.
ska du försöka få det som ett 7.50 sfi chassi nu? eller bygger du fint grund 8.50 så det sen går att bygga vidare imot ett sfi om man vill?
mvh jens
Ja det blev ett sfi "7.50" chassi utav de. Docol r8 blev rören vi satte i den
kymi skrev: ↑tor dec 23, 2021 7:48 pm
Tjusigt Hur många timmar tar det ca att bocka ihop och bygga det så tjusigt?
Det är Torben på TSS racecars som gjort de största konstruktionsarbetena, jag byggde bara framvagn och notchade några utav rören. Ja och givetsvis kapa bort allt skrot och satte upp den i jiggen tillsammans med Torben. Så har inte riktigt koll på exakta men där är betydligt mer än vad man tror, sen kommer allt annat tjaffs som skall fixas med
Bilen byggdes efter SBC v8 då det är mitt mellan LS och BBC så passa de oavsett vilken motor man väljer med små adapters mellan bara.
Vart en del klabb med allt som gjorts. Bland annat lyssna jag inte helt på chassibyggaren utan fick min vilja genom vilken resultera i att jag fick göra om funnycarburen här hemma svetsprov lämnades till sbf så vi kunde bygga om här hemma.
Sen kom plåtning av torped plåtning av golv, plåta ihop gamla hjulhus med golv kardantunnel... Ja ni som byggt bilar vet hur mkt jobb och tid sånt tar.
Bilagor
IMG_20210110_212528.jpg (207.5 KiB) Visad 1514 gånger
IMG_20210207_140811.jpg (238.07 KiB) Visad 1514 gånger
IMG_20210124_223020.jpg (166.44 KiB) Visad 1514 gånger
snyggt jobbat! jo optimala motorvalet är svårt?? ska man köra höga 8sek repor så är nog en 8v B230 billigast och enklast att hålla igång och jobba med och väldigt hålbar om man byggt någorlunda bra.
v8 grejor har lång leveranstid nuförtiden och även små haverier kan ibland va slutet på sesongen.. en vanlig cheva 350 är bra men behöver mycket eftermarknads grejor för att bli hålbar på+ 800hk men enkelt då det fins mycket grejor som passar så mycket behöver inte bli custom och man slipper adaptrar mot låda och flexplatta.
en cheva BB är enkelat och stadigaste bottendelen av alla v8 motorer då den har bra block mm redan standard och tål 1500hk med turbo enkelt med bara lite kolvar och enklare H stakar men blir framtung speciellt med dubbla jätte turbos.
men är de så billiga i detta land? vill man ha nått som är helt och inte helt slut vad kostar en sån motor? sen ska mycket bytas innann den är i närheten av en volvo B230 skulle jag säga.
minimum är ändå ett komplett kamsystem sen nya mls packningar och bultar, ofta ett oljetråg, alla spolar och sen komplett efi system som klarar av alla spridare och tändsteg?
en sån motor klarar kanske 900hk sen bör nog stakar och kolvar bytas?
jag är inte imot LS på nått vis men ska man börja byta mycket och plocka över 1000hk och varva lite mer så är nog en gammal csb kanske bättre ändå? billigare block och toppar och enklare med mekaniska kamaxlar och mer rpm.
men med 1000+hk så blir det nära chassi brake out igen också.
jo LS är bättre från början så den räcker klart högre upp i effekt "små trimmad" än gamla sbc motorn men ska man börja trimma mer seriöst så är det frågan? beror på vad man har för mål skulle jag säga.
sen sista årgångarna av vanliga sbc till pickups och skåpbilar mm med vortec toppar är en rätt bra motor som ofta har 4 bultat block och efi standard där kan man nog hitta nått billigt om man har lite tur och de motorerna med lite kam mm är nog lika bra som de tidiga LS truck motorerna skulle jag säga men billigare grejor.
Jens Gustavsson skrev: ↑sön dec 26, 2021 3:48 pm
snyggt jobbat! jo optimala motorvalet är svårt?? ska man köra höga 8sek repor så är nog en 8v B230 billigast och enklast att hålla igång och jobba med och väldigt hålbar om man byggt någorlunda bra.
v8 grejor har lång leveranstid nuförtiden och även små haverier kan ibland va slutet på sesongen.. en vanlig cheva 350 är bra men behöver mycket eftermarknads grejor för att bli hålbar på+ 800hk men enkelt då det fins mycket grejor som passar så mycket behöver inte bli custom och man slipper adaptrar mot låda och flexplatta.
en cheva BB är enkelat och stadigaste bottendelen av alla v8 motorer då den har bra block mm redan standard och tål 1500hk med turbo enkelt med bara lite kolvar och enklare H stakar men blir framtung speciellt med dubbla jätte turbos.
mvh jens
Tack
Har valt att inte köra Volvo rödblock mer, får ladda så mkt för där skall bli pulver och bekymmer med segstallade turbiner osv