Hög förbrukning 940 -96 LTT
Moderator: backeliten
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm
Hög förbrukning 940 -96 LTT
Hej, dotterns EPA drar soppa som aldrig förr 2-3l milen.
Har kontrollerat följande...
BTR (Ingen bensin ur vakuumslangen, gott flöde på retursidan 1-2dl på några 10-20sek)
LMM bytt (bilen går som en påse skit när jag rycker kontakten)
Temperaturgivare till ECU bytt
Lambdasond bytt (biltemas)
Insugspackning bytt (hittade läckage på 1-cyl)
Lambda lampan tänds efter ett tag
Luktar bensin om avgaserna
Det som är märkligt att att lambdan pendlar/hoppar mellan 0,8-0,1 volt helt radom. Tycker spontant att den borde vara stabil.
Några tips på vart jag ska börja felsöka?
Har kontrollerat följande...
BTR (Ingen bensin ur vakuumslangen, gott flöde på retursidan 1-2dl på några 10-20sek)
LMM bytt (bilen går som en påse skit när jag rycker kontakten)
Temperaturgivare till ECU bytt
Lambdasond bytt (biltemas)
Insugspackning bytt (hittade läckage på 1-cyl)
Lambda lampan tänds efter ett tag
Luktar bensin om avgaserna
Det som är märkligt att att lambdan pendlar/hoppar mellan 0,8-0,1 volt helt radom. Tycker spontant att den borde vara stabil.
Några tips på vart jag ska börja felsöka?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1049
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Oljekladd i fördelarlocket? Vanligt med läckage där.
Lambdan pendlar normalt, men inte random, utan kanske med 1 Hz.
Lambdan pendlar normalt, men inte random, utan kanske med 1 Hz.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
När jag säger att det pendlar så menar jag på volt, vet inte hur jag annars skulle kunna mäta på det.
0,1
0,5
0,9
0,2
0,4
0,6 osv..
ganska fort.. typ var 0,5 sekund så byter den värde, men svårt att veta hur ofta då multimetern också tar sin lilla tid att hitta värden.
Inget kladd i fördelaren, ryckte boxen för insprut för att se om den är chippad. Men det verkar den inte vara.
0,1
0,5
0,9
0,2
0,4
0,6 osv..
ganska fort.. typ var 0,5 sekund så byter den värde, men svårt att veta hur ofta då multimetern också tar sin lilla tid att hitta värden.
Inget kladd i fördelaren, ryckte boxen för insprut för att se om den är chippad. Men det verkar den inte vara.
Senast redigerad av johan-spannare den sön feb 13, 2022 6:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1049
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Jo men då pendlar lambdan/volten normalt, ofta runt 1 Hz, 0,5 sek blir 2 Hz, varierar pga förhållanden osv.
Har den en EGR ventil som kan ha fastnat öppen tro?
Har den en EGR ventil som kan ha fastnat öppen tro?
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Kompression?
Hur ser stiften ut?
Kollat felkoder?
Tätt i katalysator/ljuddämpare?
Hur ser stiften ut?
Kollat felkoder?
Tätt i katalysator/ljuddämpare?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Stiften ser bra ut tycker jag...
https://photos.app.goo.gl/Duq9uBjwNjtMk5Sb9
Felkoder har jag kollat, det enda som dök upp (blink metoden, OBD fungerade ej) var 1-2-2
Finns ingen katalysator på denna.
Hur kan man kontrollera ERG ventilen?
Film på när jag precis startade bilen och värdena på lambdan
https://photos.app.goo.gl/CzRZMLhfBPfP1yrs7
Film på avgaserna och hur lambda värden rör sig korrekt när den är kall. När det är varm är dom överallt som jag tidigare skrev.
https://photos.app.goo.gl/kqQQTYj19J4kq6nH7
https://photos.app.goo.gl/Duq9uBjwNjtMk5Sb9
Felkoder har jag kollat, det enda som dök upp (blink metoden, OBD fungerade ej) var 1-2-2
Finns ingen katalysator på denna.
Hur kan man kontrollera ERG ventilen?
Film på när jag precis startade bilen och värdena på lambdan
https://photos.app.goo.gl/CzRZMLhfBPfP1yrs7
Film på avgaserna och hur lambda värden rör sig korrekt när den är kall. När det är varm är dom överallt som jag tidigare skrev.
https://photos.app.goo.gl/kqQQTYj19J4kq6nH7
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Tog isär fördelaren, lite kladd var det allt. Men inte så mycket så det borde påverka tycker jag..Thunderbo1t skrev: ↑sön feb 13, 2022 5:25 pm Oljekladd i fördelarlocket? Vanligt med läckage där.
Lambdan pendlar normalt, men inte random, utan kanske med 1 Hz.
https://photos.app.goo.gl/wAg8CriSALjwBtE28
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
B230F har väl inte någon EGR ventil?Thunderbo1t skrev: ↑sön feb 13, 2022 7:32 pm Jo men då pendlar lambdan/volten normalt, ofta runt 1 Hz, 0,5 sek blir 2 Hz, varierar pga förhållanden osv.
Har den en EGR ventil som kan ha fastnat öppen tro?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1049
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Är det inte en FK? De kan ha EGR, min har.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Jo det är en FK, får kolla om jag ser den (amatör som jag är)
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Testa sätta dit en icke biltema sond.
En polare satte en biltema sond på sin 740,den höll nog inte ens ett halvår.
Dessutom beställer man en sond av något riktigt fabrikat billigare än biltemas skitvariant.
En polare satte en biltema sond på sin 740,den höll nog inte ens ett halvår.
Dessutom beställer man en sond av något riktigt fabrikat billigare än biltemas skitvariant.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1049
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hög förbrukning 940 -96 LTT
Håller med, och en ny lågprissond kan ofta gå sönder nästan direkt om motorn inte går som den ska, de verkar inte tåla någon "misshandel" alls.