Då var det dags för en liten uppdatering.
Fick hem en beställning på lite nya prylar:
- Kamaxellager
- Kamaxel K
- Lyftare
- Vattenpump
- Bränslepump
- Rotor + Fördelarlock
- Fläktrem
- Renoveringssats 2x Weber 40mm DCOE
- Transmissionskåpa med packbox
- Bakre tätningsfläns med packbox
- Kamdrevsats i aluminium
Sedan min E-topp dömdes ut tog jag min fina A-topp och åkte tillbaka till Halmstads bästa motormekaniker. Den fick beröm och är därmed inne på lite uppgradering. Det blir 44mm insugsventiler, frästa säten, nya ventilstyrningar och planat. Därefter ska den in på portning. Imorgon borde toppen vara klar att hämtas.
Fick tillverkat ett verktyg för att få ut och in kamaxellager. Det främre lagret hade sett bättre dagar..
Nya lager på plats
Nya drev monterade. Kul med "Made in Sweden".
Därefter ny kåpa med packbox på plats.
Samma sak på andra sidan
Efter isärtagning av oljepump för kontroll av kuggflankspel och nya tätningar på oljeröret var det dags att fräscha upp lite delar. Man kan ju inte skruva dit slitna delar på en nyrenoverad motor. Jag körde vidare på mitt silver-tema, förutom fläkten och oljestickan som fick bli röda.
Ventilkåpan fick lite extra bling med pearl/metallic.
Nu till lite frågor:
Min nya topplockspackning (1,2mm) täcker kylkanalerna lite närmst cylindrarna. När jag lade dit den gamla packningen är det samma sak. Är detta normalt? Eller har jag fel packning?
Monterade även fördelaren. Enligt manualen ska första kolven då vara i övre dödläge med rotorn pekandes mot första kolven (ca 35 grader ovanför bulthålet till fördelaren). Jag tror jag fick allting rätt. Det finns dessutom en liten markering i fördelaren som rotorn är väldigt nära i detta läget. Min fundering såhär i efterhand är om jag även borde kollat om kamaxeln är på insug eller avgasventilen när jag ställde detta?
Vidare funderar jag även på bestyckning och halsringar till mina 2x 40mm DCOE med min setup (K-kam, extraktorgrenrör, 2½-tum avgas, lättat svänghjul, planad och portad topp med 44mm/35mm-ventiler). Jag har läst lite olika. Har ni några tips?
Vässad B20-renovering
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön jan 23, 2011 4:04 pm
Re: Vässad B20-renovering
när jag körde med aluminiumkamdrev så slamrade det mycket
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 112
- Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
- Ort: Veddige
Re: Vässad B20-renovering
Såg i b20 gruppen på facebook att nya packningar inte håller rätt mått eller hålbild, kolla runt och se om du inte hittar rätt/bättre packning innan du drar ihop något!
Re: Vässad B20-renovering
Toppen har kommit hem och motorn börjar närma sig färdig.
Nya stålsäten, ventilstyrningar och planat 0,2mm. Tänkte åka på 98 oktan.
Toppen på plats
Vipparmsbryggan
Ventilkåpa
Och slutligen fick motorn lite färg med röd fläkt och oljesticka. Det blir även röda tändkablar.
Nya stålsäten, ventilstyrningar och planat 0,2mm. Tänkte åka på 98 oktan.
Toppen på plats
Vipparmsbryggan
Ventilkåpa
Och slutligen fick motorn lite färg med röd fläkt och oljesticka. Det blir även röda tändkablar.
Re: Vässad B20-renovering
Dags att plocka ut min B18 och börja städa upp bilen inför nya motorn.
Motorn ur
Har länge tyckt att framlamporna är lite FÖR uppstickande, så jag sänkte dem 60mm. Tror det kommer se bättre ut när bilen är på marken igen.
Nästa blir att klippa bort hela elsystemet och dra nytt. Ska även byta torpedväggen till en ny i blankpolerad aluminium. Det blir nya broms-/kopplingsrör. Växellådsbalk och monteringsskena i motorutrymmet är blästrat och ska lackas.
Funderar på om min B18 ska upp i motorstativet för en genomgång, eller om jag bara ska sälja den komplett..
Motorn ur
Har länge tyckt att framlamporna är lite FÖR uppstickande, så jag sänkte dem 60mm. Tror det kommer se bättre ut när bilen är på marken igen.
Nästa blir att klippa bort hela elsystemet och dra nytt. Ska även byta torpedväggen till en ny i blankpolerad aluminium. Det blir nya broms-/kopplingsrör. Växellådsbalk och monteringsskena i motorutrymmet är blästrat och ska lackas.
Funderar på om min B18 ska upp i motorstativet för en genomgång, eller om jag bara ska sälja den komplett..
Re: Vässad B20-renovering
En mycket sen uppdatering, men här kommer den:
Provmontering av nylackat extraktorgrenrör och insug
Motor och låda blev gifta
Motor på plats i bilen tillsammans med alukylare och en ny rostfri plåt på torpedväggen som fortfarande hade skyddet på..
Dubbla Weber 40DCOE ihopplockade med renoveringssatser efter vattenblästring och grundlig rengöring
Det börjar likna något
Uppdaterad panel med nya mätare. Bränslemätare, varvräknare, oljetryck och vattentemp.
Hittade en kolv från en gräsklippare, lackade och lasermärkte. Tyckte det var en kul idé som växelknopp.
Den bärande rörrammen var klen runt växeltunneln, så jag kapade ur och svetsade i samt förstärkte. Passade även på att blocka till en ny plåt över tunneln.
Plåten pulverlackad och testmonterad
Bild tagen samma kväll som uppstart
Bilen gick igång oförskämt lätt, bara några varv på startmotorn räckte för att starta och bilen lade sig sen på tomgång (jag hade pumpat fram soppa innan). Inga missljud och inga överraskningar mer än att oljetrycksmätaren inte lirade. Det ordnades lätt genom att byta givaren. Har nu kört ca 50 mil med bilen och är nöjd med motorn.
Provmontering av nylackat extraktorgrenrör och insug
Motor och låda blev gifta
Motor på plats i bilen tillsammans med alukylare och en ny rostfri plåt på torpedväggen som fortfarande hade skyddet på..
Dubbla Weber 40DCOE ihopplockade med renoveringssatser efter vattenblästring och grundlig rengöring
Det börjar likna något
Uppdaterad panel med nya mätare. Bränslemätare, varvräknare, oljetryck och vattentemp.
Hittade en kolv från en gräsklippare, lackade och lasermärkte. Tyckte det var en kul idé som växelknopp.
Den bärande rörrammen var klen runt växeltunneln, så jag kapade ur och svetsade i samt förstärkte. Passade även på att blocka till en ny plåt över tunneln.
Plåten pulverlackad och testmonterad
Bild tagen samma kväll som uppstart
Bilen gick igång oförskämt lätt, bara några varv på startmotorn räckte för att starta och bilen lade sig sen på tomgång (jag hade pumpat fram soppa innan). Inga missljud och inga överraskningar mer än att oljetrycksmätaren inte lirade. Det ordnades lätt genom att byta givaren. Har nu kört ca 50 mil med bilen och är nöjd med motorn.