Laddtryck vs reduktionsplikten
Laddtryck vs reduktionsplikten
Hur påverkar reduktionsplikten möjligheten till laddtryck? E85 verkar vara rena racesoppan.
Re: Laddtryck vs reduktionsplikten
HVOn funkar bra med mera laddtryck. Minimal skillnad skulle jag säga.
Antar att du menar bensinen? Om man blandar in "racesoppa" i bensinen lär de väl bara bli bättre?
Antar att du menar bensinen? Om man blandar in "racesoppa" i bensinen lär de väl bara bli bättre?
Re: Laddtryck vs reduktionsplikten
Etanol är säkert fortfarande etanol.. det är väl dom där övriga "15%" bensin som kan skilja vid pumpen.
Jag säljer Goat fuels etanol E85R och där är det alkylatbensin och jämn kvalitet.
Jag säljer Goat fuels etanol E85R och där är det alkylatbensin och jämn kvalitet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Laddtryck vs reduktionsplikten
Precis. Brukar var 60-90 % etanol. Tankar man på samma mack och har LTFT aktiverat märker man inte av något alls.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Laddtryck vs reduktionsplikten
Menar inte TS vad låginblandningen i bensinen gör?
Jag gissar de kan använda bensin med lägre oktan om de blandar i 10% etanol, för inte skulle väl bensinbolagen bjuda på lite oktan?
Jag gissar de kan använda bensin med lägre oktan om de blandar i 10% etanol, för inte skulle väl bensinbolagen bjuda på lite oktan?
Re: Laddtryck vs reduktionsplikten
Jo det gör han säkert. Tveksamt att de använder något annat än vanliga 95 och spär ur.
Re: Laddtryck vs reduktionsplikten
Har funderat på det där ocksåThunderbo1t skrev: ↑mån dec 05, 2022 5:39 pm Jag gissar de kan använda bensin med lägre oktan om de blandar i 10% etanol, för inte skulle väl bensinbolagen bjuda på lite oktan?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Laddtryck vs reduktionsplikten
Oktan..
Min merca har 11,3-1 i kompförhållande.
Ser inte att knackregleringen reagerar nåt olika mellan 95okt E10 och 98okt E5.
Min merca har 11,3-1 i kompförhållande.
Ser inte att knackregleringen reagerar nåt olika mellan 95okt E10 och 98okt E5.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: Laddtryck vs reduktionsplikten
Min ytterst amatörmässiga notering är att det är aningens mera spikningsmotstånd nu med e10 än för några år sen med gamla e5-soppan när jag kört mina brukshinkar som haft några mm planad topp för att vara liten aning mera snåla.
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...