Alfa Romeo Busso motorbygge
Postat: fre feb 03, 2023 9:56 am
Hej,
Jag håller på med ett motorbygge (NA) baserat på en Alfa Romeo V6 3.2 som numera är 3.75 i storlek. Allt åstadkommet genom att öka diameter från 93 till 101mm på cylindrarna.
Det jag håller på med just nu är att porta topparna, där har jag ökat max flöde på insug från 244 till 275cfm och på avgas från 171 till 200cfm, mätt vid 28".
Jag har ingen referens och jag vet egentligen inte vad de där siffrorna betyder, mer än att de flöder bättre än original. Men om det är ett bra flöde eller om jag ska fortsätta slipa, det vet jag inte.
Ventilerna i motorn är 35.5 på insug och 31mm på avgas.
Däremot så har jag en del frågor som jag inte lyckas läsa mig till svar på. De flesta portningssidor som finns (fanns) är ju döda sedan 2007 och finns inte längre, men genom att använda "wayback" (internetarkivet) så går det att hitta en del information från tiden runt 2003-2007.
Efter det verkar det som att alla började åka turbo och gemene man slutade porta toppar och istället skruva på laddtrycket.
Iallafall.
Insuget:
Jag har fått upp det låga flödet på 2-4mm ganska bra, och där har jag tolkat mina flödningar som att det nog mest är förbränningsrum samt sätesvinklar som spelat in mest.
Sedan har jag försökt låta bli mellanväggen på insugssidan, men lyckades tyvärr gör den lite bredare i området mellan ventilskaft och själva brunnen, vilket direkt skapade ett visslande ljud och att jag inte får ut så mycket flöde som jag kan. Provar jag med en svetstråd i det området så ökar flödet och visslet försvinner.
Hur är det med taket ovanför ventilen, ska man gräva ur det, eller är det sån fart på luften där att den helt enkelt inte bryr sig?
Likaså innerradien, den är inte speciellt stor original, men väldigt fult gjord med stora märken från fräs osv.
Där har jag bara tagit så pass mycket material att alla frässpår är borta, men kan man ta ännu mer? Dvs, om jag plattar ner innerradien, kommer det att öka flödet eller kommer det bara innebära att luften fortsätter rakt fram och krockar med luften som kommer längs taket?
Avgaset:
Efter första slipningen så höjde jag kurvan rejält vid 2mm, det syns inte så bra på grafen, men lyften upp till 6mm har jag även flödat med en mindre strypfläns i bänken och där syns skillnaderna mycket mer.
Därefter åkte ventilstyrningarna samt att jag breddade kanalen på på sidorna, i kanaltaket samt mittväggen och även öppnade upp ut mot grenröret.
Det gav en ganska stor skillnad och efter det blev jag modig och höjde även ventiltaket samt slipade av innerradien.
Det två sista sakerna gjorde att jag tappade flöde mellan 6-9mm i lyft, men maxflödet ökade.
Jag vill inte byta ventiler i toppen, för det kan jag inte göra själv, men i övrigt suktar jag efter kunskap.
Det här är en motor som mest kommer att gå trackdays, men jag vill ju ha körbarhet med ett register från 3500-7500 isch.
Jag skickar med lite bilder också. Inget är slutslipat så det kan vara lite ruff yta...
Flödning av avgaset är gjort genom att "blåsa", dvs jag har flödestestat med luften i rätt riktning.
Sätesvinklarna är inte heller klara. I Insuget så har jag använt ett 75 graders stål men det som ska vara mot förbränningsrum samt avgaskanalen väntar jag på fräsar till, då mina huvuden var lite för stora för att passa. Tanken är 30-45-75 i vinklarna. Ventilerna som jag flödat med är dock slipade. Insugsventilen har en 30 gradig slipning på baksidan mot skaftet och avgasventilen har motsvarande 60 grader på framsidan som är tillslipad.
mvh //Ricky
Jag håller på med ett motorbygge (NA) baserat på en Alfa Romeo V6 3.2 som numera är 3.75 i storlek. Allt åstadkommet genom att öka diameter från 93 till 101mm på cylindrarna.
Det jag håller på med just nu är att porta topparna, där har jag ökat max flöde på insug från 244 till 275cfm och på avgas från 171 till 200cfm, mätt vid 28".
Jag har ingen referens och jag vet egentligen inte vad de där siffrorna betyder, mer än att de flöder bättre än original. Men om det är ett bra flöde eller om jag ska fortsätta slipa, det vet jag inte.
Ventilerna i motorn är 35.5 på insug och 31mm på avgas.
Däremot så har jag en del frågor som jag inte lyckas läsa mig till svar på. De flesta portningssidor som finns (fanns) är ju döda sedan 2007 och finns inte längre, men genom att använda "wayback" (internetarkivet) så går det att hitta en del information från tiden runt 2003-2007.
Efter det verkar det som att alla började åka turbo och gemene man slutade porta toppar och istället skruva på laddtrycket.
Iallafall.
Insuget:
Jag har fått upp det låga flödet på 2-4mm ganska bra, och där har jag tolkat mina flödningar som att det nog mest är förbränningsrum samt sätesvinklar som spelat in mest.
Sedan har jag försökt låta bli mellanväggen på insugssidan, men lyckades tyvärr gör den lite bredare i området mellan ventilskaft och själva brunnen, vilket direkt skapade ett visslande ljud och att jag inte får ut så mycket flöde som jag kan. Provar jag med en svetstråd i det området så ökar flödet och visslet försvinner.
Hur är det med taket ovanför ventilen, ska man gräva ur det, eller är det sån fart på luften där att den helt enkelt inte bryr sig?
Likaså innerradien, den är inte speciellt stor original, men väldigt fult gjord med stora märken från fräs osv.
Där har jag bara tagit så pass mycket material att alla frässpår är borta, men kan man ta ännu mer? Dvs, om jag plattar ner innerradien, kommer det att öka flödet eller kommer det bara innebära att luften fortsätter rakt fram och krockar med luften som kommer längs taket?
Avgaset:
Efter första slipningen så höjde jag kurvan rejält vid 2mm, det syns inte så bra på grafen, men lyften upp till 6mm har jag även flödat med en mindre strypfläns i bänken och där syns skillnaderna mycket mer.
Därefter åkte ventilstyrningarna samt att jag breddade kanalen på på sidorna, i kanaltaket samt mittväggen och även öppnade upp ut mot grenröret.
Det gav en ganska stor skillnad och efter det blev jag modig och höjde även ventiltaket samt slipade av innerradien.
Det två sista sakerna gjorde att jag tappade flöde mellan 6-9mm i lyft, men maxflödet ökade.
Jag vill inte byta ventiler i toppen, för det kan jag inte göra själv, men i övrigt suktar jag efter kunskap.
Det här är en motor som mest kommer att gå trackdays, men jag vill ju ha körbarhet med ett register från 3500-7500 isch.
Jag skickar med lite bilder också. Inget är slutslipat så det kan vara lite ruff yta...
Flödning av avgaset är gjort genom att "blåsa", dvs jag har flödestestat med luften i rätt riktning.
Sätesvinklarna är inte heller klara. I Insuget så har jag använt ett 75 graders stål men det som ska vara mot förbränningsrum samt avgaskanalen väntar jag på fräsar till, då mina huvuden var lite för stora för att passa. Tanken är 30-45-75 i vinklarna. Ventilerna som jag flödat med är dock slipade. Insugsventilen har en 30 gradig slipning på baksidan mot skaftet och avgasventilen har motsvarande 60 grader på framsidan som är tillslipad.
mvh //Ricky