Tändsystem förgasarmotor (varvstopp?)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

midswede
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 18, 2023 7:27 am

Tändsystem förgasarmotor (varvstopp?)

Inlägg av midswede »

Hej

Håller på att projektera för ett busbygge och har lite funderingar kring tändsystem och varvstopp.

Lite kort bakgrund:
Bilen är en Volvo kombi av äldre modell och ska användas som eventbil i reklamsyfte, därav att det kommer kunna vara lite olika förare med olika kunskapsnivå gällande det maskinella.

Motorn är en b230 med lite diverse uppdateringar:
H-profil + yxad vev i botten
Fajs 50 och hyfsad topp

Ska väl lämna i alla fall 200+hkr.

Tändsystemet är för närvarande ett brytarlöst eftermarknads typ ignitor/folkraceshoppen.

Nu till min fundering där jag hoppas ni kan hjälpa mig med råd. Då bilen som sagt kommer att användas i olika sammanhang med olika förare ser jag en risk att maskinen kan få utstå onödig påfrestning/övervarvas och har därför funderat på om en varvtalsbegränsning är en bra ide.

Har kollat på lite olika alternativ:
  • Enklaste jag sett är helt mekanisk varvtalsbegränsning genom en rotor med slungvikt. Dessa verkar dock inte speciellt tillförlitliga? Någon med egna erfarenheter här?
  • Finns digitala moduler för några tusenlappar för att ställa ett varvstopp, men dessa är inte kompatibla med brytarlösa system utan skulle i så fall behöva gå tillbaka till mekanisk brytare.
  • 123-ignition med programmerbar tändkurva, men då drar priset iväg rätt duktigt.
  • MSD 6AL kostar också en bra slant.
  • Köra med något eftermarknadsstyrning men bara använda det för att styra tändning (t.ex. MS eller liknande).
    (Om någon har erfarenhet av den här varianten är jag nyfiken på vad som är bästa budget alternativet)
Funderar också rent generellt hur bra ett hårt varvstopp är, utan att vara någon expert så känns det som att det kan orsaka en del problem om man inte samtidigt har möjlighet att strypa bränslet (användes väl dock av Volvo på B21E bland annat?). Den funderingen gäller väl kanske inte alternativen med 123/MSD då tändkurvan kan backas rejält istället för att sätta ett hårt varvstopp.

Kom gärna med era tankar och erfarenheter. Finns det någon budget lösning på problemet? Finns det något OEM tändsystem man kan använda där det går att programmera gränsen för varvstopp(med rimlig ansträngning)? Tänker mig att spannet 7000-7500rpm är där jag skulle vilja sätta begränsningen.

Eller oroar jag mig helt i onödan?

Tack på förhand!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Tändsystem förgasarmotor (varvstopp?)

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag prövade en rotor med mekaniskt varvstopp i en B20 för ca 100 år sen, den funkade varje gång, lätt att spänna fjädern för lite högre stopp, å går fjädern av så blir det liksom felsäkert stopp direkt. Tror alla bilar med varvstopp innan katalysatorer kom bröt tändningen istället för bränslet, låter ju roligare också.
Rotorn jag använde kom från en BMW M10 motor med insprutning ca -76, osäker om B21 osv har lika rotor.

En beg MSD6AL är inte så dyr heller idag, å den ger ju andra fördelar också.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tändsystem förgasarmotor (varvstopp?)

Inlägg av Steve »

Varvtalsregulator till en epa? Lär ju finnas för inga pengar alls nu då man stryper hastigheten nuförtiden
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
midswede
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 18, 2023 7:27 am

Re: Tändsystem förgasarmotor (varvstopp?)

Inlägg av midswede »

Thunderbo1t skrev: tis apr 18, 2023 10:17 am Jag prövade en rotor med mekaniskt varvstopp i en B20 för ca 100 år sen, den funkade varje gång, lätt att spänna fjädern för lite högre stopp, å går fjädern av så blir det liksom felsäkert stopp direkt. Tror alla bilar med varvstopp innan katalysatorer kom bröt tändningen istället för bränslet, låter ju roligare också.
Rotorn jag använde kom från en BMW M10 motor med insprutning ca -76, osäker om B21 osv har lika rotor.

En beg MSD6AL är inte så dyr heller idag, å den ger ju andra fördelar också.
Tack för input. Jag får kolla lite mer på den typen av mekanisk varvtalsbegränsning och se om det går att hitta någon rotor från någon kvalitets tillverkare. Billiga kopior har jag svårt att tro på tyvärr. Ang. begagnad MSD 6AL så är nog utmaningen i så fall att hitta en begagnad.
midswede
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 18, 2023 7:27 am

Re: Tändsystem förgasarmotor (varvstopp?)

Inlägg av midswede »

Steve skrev: tis apr 18, 2023 10:37 am Varvtalsregulator till en epa? Lär ju finnas för inga pengar alls nu då man stryper hastigheten nuförtiden
Tack för tipset, har kollat runt lite och det jag hittat är i så fall denna: https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... savkanning

Var inte jätte billig men skulle säkert gå att använda.
Skriv svar