Turbo utan "avgaser"
Turbo utan "avgaser"
Finns det nått alternativ att driva en turbo? Ingen rem eller motorns avgaser. Helt fristående. Lite som ett raketbygge, men ren luft ut.
Re: Turbo utan "avgaser"
Tryckluft, vätgas
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Turbo utan "avgaser"
Om man nu mot alla odds skulle driva turbon med tryckluft, vore det inte lika bra att blåsa in den luften direkt i motorn istället? Känns som att det här leder ingen vart
Re: Turbo utan "avgaser"
Allt som behövs är en värmekälla som kan värma upp luft några hundra grader.
Vedpanna, kärnreaktor osv.
Vedpanna, kärnreaktor osv.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbo utan "avgaser"
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbo utan "avgaser"
Subaru videon startade tankarna . Men jag vill inte röra avgassystemet. El går också bort. I alla fall med batterier. Kanske med generator, som borde bli stooor. Och säkert krångligare är "remdriven turbo".
Remdrivet är inte så dumt, men det kostar$$$$ .
Remdrivet är inte så dumt, men det kostar$$$$ .
Re: Turbo utan "avgaser"
https://www.youtube.com/watch?v=WHEHMFbEH8I
Jet engine afterburner test with DIY Gasturbine
Som drivkälla till turbo nr 2. Lite bullrig kanske...
Dubbel turbo .
Jet engine afterburner test with DIY Gasturbine
Som drivkälla till turbo nr 2. Lite bullrig kanske...
Dubbel turbo .
Re: Turbo utan "avgaser"
Sent tillägg:
Hyper Charger (hyperbar överladdning) som nämns i kommentar till Subaru-videon använd(e)s på vissa diesellok för ökad dragkraft på låga varv. Turbon har här egen självstartande brännkammare för att kunna ge högt laddtryck på lågt varv men ibland också ge tillräckligt kompressionstryck för att kunna starta dieselmotorn som är lågkomprimerad för att tåla höga laddtryck. Turbon startas alltså separat innan dieselmotorn.
Enligt uppgift provade Lotus en snarlik lösning i F1 på 80-talet som inte blev tillåten då den separata brännkammaren räknades som extramotor. Kan förklara Subarus lösning med att använda inte använda separat tändning och bränsleinsprutning för brännkammaren (som uppfinnaren också beskriver i sin kommentar).
Hyper Charger (hyperbar överladdning) som nämns i kommentar till Subaru-videon använd(e)s på vissa diesellok för ökad dragkraft på låga varv. Turbon har här egen självstartande brännkammare för att kunna ge högt laddtryck på lågt varv men ibland också ge tillräckligt kompressionstryck för att kunna starta dieselmotorn som är lågkomprimerad för att tåla höga laddtryck. Turbon startas alltså separat innan dieselmotorn.
Enligt uppgift provade Lotus en snarlik lösning i F1 på 80-talet som inte blev tillåten då den separata brännkammaren räknades som extramotor. Kan förklara Subarus lösning med att använda inte använda separat tändning och bränsleinsprutning för brännkammaren (som uppfinnaren också beskriver i sin kommentar).