Kardanknut som inte är smörjbar.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

Tja'ba som dom säger i fjållträsk, har en 2007 BMW X3 3.0SD (stora dieseln) där knuten på kardan har börjat bli lite glapp. Är det någon som har tips på hur man kan smörja ett knutkors där knuten INTE är utbytbar?

Det går alltså INTE att byta ut knuten på min årsmodell, nyare årsmodeller så går det. Finns inga beggade kardanaxlar på bildelsbasen (SD har en annan design än vanliga). Ny kostar runt 14K och det tänker jag inte lägga ut.

Tänkte om man skulle kunna trycka in lite fett i knuten tills man hittar en bättre begagnad kardan.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av Thunderbo1t »

En del knutkors har ju fettnippeln i änden på en lagerskål, borra och gänga in en nippel där kanske blir tufft då lagerskålen är misstänkt hård? Och är korset genomborrat till alla lager?
Ibland går det ju att byta knutkors fast det inte "ska gå", gjorde så på nån Phård för länge sedan, pressade ur korset, mätte upp det och hittade ett som verkade passa, tror vi fick låsa fast det med punktsvetsar då det var limmat original?, fast jag har ingen aning om hur det ser ut på en X3.
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

Thunderbo1t skrev: sön maj 14, 2023 11:52 am En del knutkors har ju fettnippeln i änden på en lagerskål, borra och gänga in en nippel där kanske blir tufft då lagerskålen är misstänkt hård? Och är korset genomborrat till alla lager?
Ibland går det ju att byta knutkors fast det inte "ska gå", gjorde så på nån Phård för länge sedan, pressade ur korset, mätte upp det och hittade ett som verkade passa, tror vi fick låsa fast det med punktsvetsar då det var limmat original?, fast jag har ingen aning om hur det ser ut på en X3.
Provade att borra, stenhårt. Och om korset inte är förborrat måste man ju sätta 4 st nipplar. Har beställt ett kors som passar men blir ju spännade att få det exakt i mitten, annars blir det ju en jävla obalans. På min X3'a är det 4 st små inpressningar på varje skål som gör att dom inte kan röra sig utåt.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av Steve »

Kollat med typ Junggrens motorteknik om dom har nån lösning?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av blackadder »

Skulle det funka med en grov spruta som man fyller med fett och sticker igenom gummit?
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

blackadder skrev: mån maj 15, 2023 10:26 am Skulle det funka med en grov spruta som man fyller med fett och sticker igenom gummit?
En bra ide, men hur får man det mellan nålarna? Jag tror att fettet bara kommer att lägga sig bakom gummit, jag har olika sprutor och beställt ett nytt kors. När jag får det nya korset skall jag kolla hur det ser ut bakom gummit.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av Steve »

Fettet är väl ändå mest till för att hålla allt fräscht så det inte blir glappt, att smörja bort glappet känns som en ren nödlösning och kanske inget man vill göra på en brukis man vill kunna lita på.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

Steve skrev: mån maj 15, 2023 4:27 pm Fettet är väl ändå mest till för att hålla allt fräscht så det inte blir glappt, att smörja bort glappet känns som en ren nödlösning och kanske inget man vill göra på en brukis man vill kunna lita på.
Om du läst mina kommentarer så hade du sett att jag skrev:

"Tänkte om man skulle kunna trycka in lite fett i knuten tills man hittar en bättre begagnad kardan."

Jag skrev även i mitt senaste inlägg:

"beställt ett nytt kors"

Självklart är det en nödlösning men utan fett håller det kanske 100 mil och med lite fett så håller det kanske 1000 mil, en jävla skillnad på en brukis (som rullar 1500 mil/år) tills man fått tag på en kardan eller tid till att byta korset. Som inte är det lättaste att få perfekt centrerat utan spår för låsringar att gå efter.

Glappet är så litet att en vanlig svennis skulle inte känna det, och bara på 1 av 4 koppar.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av Steve »

Förlåt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av ROD02b »

Kan lite värme få fettet att hitta rätt?
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

Steve skrev: mån maj 15, 2023 6:06 pmFörlåt
De ä lungt :thumbright:
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

ROD02b skrev: mån maj 15, 2023 11:19 pm Kan lite värme få fettet att hitta rätt?
Risken är att man skadar tätningarna, men kanske skulle funka med värmepistolen? Osäker.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av redheat »

jag har användt en roterande fil och borrade 6mm hål i kopparna på knutkorset , och knackade i smörjnipplar som är gjorda för iknackning,


typ
https://www.sagro.se/sv/artiklar/smorjn ... gJumfD_BwE
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av Johan Posth »

Testa att kontakta Svea Kardan. De är ju typ de enda dom jobbar med, dom kanske kan hjälpa dig att byta kors och balansera den sedan.
http://www.sveabil.se/
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: lör aug 07, 2010 7:42 am
Ort: Rosvik
Kontakt:

Re: Kardanknut som inte är smörjbar.

Inlägg av swede »

redheat skrev: tis maj 16, 2023 5:24 am jag har användt en roterande fil och borrade 6mm hål i kopparna på knutkorset , och knackade i smörjnipplar som är gjorda för iknackning,
typ
https://www.sagro.se/sv/artiklar/smorjn ... gJumfD_BwE
Intressant, lärde mig något nytt. Jag har ju filar i olika storlekar, måste prova på ett gammal kors, tack för tipset.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Skriv svar