Misständningar efter bränslebyte?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Misständningar efter bränslebyte?

Inlägg av Jakob Olsson »

Hejsan! var förra sommaren och mappade min b230 med vems och körde på e85, fick dock avbryta för min wg var för liten. hade en del problem med misstädningar när jag körde i bänken men när jag bytte till MSD tändkablar så försvann de (fick dock inte testat om det funkade över 1,4bar för där tog wgn stopp)
Bytte då till en större wg och bilen gick bra, laddtrycket blev då ca 1.65-1.7bar.

Bytte sedan turbo och tankade bensin för det blev vinter och sedan skulle jag besikta den (körde på en bensin mapp då).

Körde hela vintern och nu förra veckan bessade jag den, nu har jag bytt tbx turbo osv och tankat e85 och bytt mapp så får jag misständningar när jag kommer över 1.3-1.4 bars laddtryck. Har kollat stiftgapet och det ligger precis över 0.8 och stiften ser bra ut.

Har inte pillat mycket med sprut och så innan men åkte ut och testade lite och fick bort misständningarna men behövde öka tändningen ganska rejält mot vad som var i mappen innan och som funkade bra förra sommaren.

Så jag undrar:
kan mina stift blivit dåliga på att köra på bensin ca 200-300mil?
Är det mycke att köra på 26graders tändning? (har 26 i rutan i VEtabellen och gissar att de betyder 26grader)
eller kan något annat vara fel?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Misständningar efter bränslebyte?

Inlägg av Steve »

Ja, självklart kan tändstift bli dåliga och speciellt när du bytt bränsle, turbo och configar hit och dit. 0,8 i gnistgap låter mycket så du kan ju börja med att minska det.

Att bara höja tändningen efter att någon har mappat den i bänk är som att be om ett ras
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Misständningar efter bränslebyte?

Inlägg av Jakob Olsson »

Steve skrev: tor aug 10, 2023 2:24 pm Ja, självklart kan tändstift bli dåliga och speciellt när du bytt bränsle, turbo och configar hit och dit. 0,8 i gnistgap låter mycket så du kan ju börja med att minska det.

Att bara höja tändningen efter att någon har mappat den i bänk är som att be om ett ras
Okej, ska åka och köpa nya stift nu, vad jag hört vill man ha så mycket gap som möjligt? hur mycket gap är en bra riktlinje?
Har kvar mappen som den var innan så ska testa lägga in den när jag bytt stift.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Misständningar efter bränslebyte?

Inlägg av Jakob Olsson »

Har satt gapet till o.65 på dom stiften som satt i och nu finns inga misständningar kvar på den "riktiga" tändmappen som gjordes i bänken.
Trodde inte 0.15mm i gap kunde spela så stor roll...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Misständningar efter bränslebyte?

Inlägg av Jens Gustavsson »

gnist gapet är viktigt. vet att det har diskuterats här och där men har man 0.5mm så fungerar det har man mer så frågar man efter problem kort förklarat.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Misständningar efter bränslebyte?

Inlägg av Allx »

Behöver man knacka ihop till 0.5 har man för dåliga tändspolar. 1mm gap ska funka till 150 hk per cylinder och det är inga problem om man kör aem separata spolar t.ex. VAG-spolarna är halvbra och där kan man behöva gå ner till 0.7 på 150 hk/cyl

Generellt kan man säga att gapet ska vara så stort som möjligt.
Skriv svar