Vortech v2 CCW rotation på 351 Cleveland ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Robbe Mach1
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön sep 03, 2023 8:07 am

Vortech v2 CCW rotation på 351 Cleveland ?

Inlägg av Robbe Mach1 »

Hej

Mina första post här och jag vet inte om en kompressor fråga kan tänkas passa in ? Det är ju lite motorteknik i denna fråga ändå.
Bakgrund hittade en Vortech v2 billigt, ursprungligen ett kit till en Ford 4.6 2V motor 99-03. Kompressorn monteras med luftintaget utåt och remhjulet inåt, inga problem på en 4.6 liters motor då alla remhjul sitter i stort sett plant. På 351:an är det lite annorlunda och kitten som säljs är vända åt andra hållet så drivhjulet sitter utåt för att kompressorn skall få plats. Monterar jag den med remhjulet utåt går kompressorn baklänges, monterar jag den som den skall sitta kommer den extremt långt ut och i stort sett nuddar kylaren. Självklart kan man sälja kittet och köpa rätt, men jag har gett mig fan på att det måste gå att få till. Mina funderingar.

Köra med dubbelsidad 6 eller 8 ribbad rem och monterar så att remmen går på undersidan av kompressorn. Gates tillverkar dubbelsidiga remmar.

Bygga en axel i ett fäste som förskjuter allt ca 10-12 cm. Alltså kompressor hjul med kort rem till axel som förskjuter.

Motor 351 cleveland
CHI Toppar, ARP bult rakt igenom, Airgap insug, Terminator insprutning , på veven ca 420 hp. 10.1 kompression.

Är väl efter ca 5-6 psi laddning ej mer. Det kanske ger 120 hp och lite mera vrid och det räcker, för min del. Såklart är ballhetsfaktorn en stor bit.
Har så klart gått i Turbo tankar oxå men vill ge detta en chans först. Jag kan fixa lite bättre bilder på avstånd mm om nån är intresserad i ärendet.

Tack på förhand.
engine.jpg
engine.jpg (39.64 KiB) Visad 604 gånger
faibas
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån sep 11, 2023 4:39 pm
Kontakt:

Re: Vortech v2 CCW rotation på 351 Cleveland ?

Inlägg av faibas »

Att använda en dubbelsidig rem är en möjlig lösning. Om du kan hitta en rem som passar och konfigurera den så att den går på undersidan av kompressorn, kan detta hjälpa till att lösa problemet med remhjulet som sitter utåt.
Skriv svar