Sida 5 av 5

Re:

Postat: mån mar 04, 2024 1:46 pm
av blackadder
Lekte lite med tanken på dubbla framljus, men tyckte det blev för lite plats för grillen.

Bild

Kapade upp skärmarna fram och bak så jag kunde lyfta upp skärmkanten och fick på så vis tillräckligt med plats för att kunna svänga.

Skruvade dit Ø15mm rör och plåtbitar med självgängande skruv för att allt skulle hänga ihop.

Bild

Tänkta ha 5 ¾" strålkastare istället, så jag hittade universalpottor som jag försänkte.

Bild

Bild

Och som belöning när man är klar med ena sidan så får man göra det en gång till...

Bild

Gjorde om radien i bakre nederkant så det inte blev så uppenbart att den är breddad.

/Peter

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: mån mar 04, 2024 3:39 pm
av Thunderbo1t
Fantastiskt jobb och stuk, fast lite osäker på mindre strålkastare :scratch:

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: mån mar 04, 2024 5:40 pm
av Steve
Jag är också osäker på strålkastarna, men jag hade även varit osäker om du hade sagt att du skulle bredda framskärmarna sådär och då hade jag ju haft fel! :) Blev bra fläskig, så tummen upp

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: mån mar 04, 2024 6:14 pm
av blackadder
Tack! Ja, det är väl inte värre än man sätter dit original om man ändrar sig.
En av fördelarna med att aldrig göra färdigt för lack....

Kollade på 40-tals jänkare och dom är ju större än PV'n så jag tänkte få proportionerna bättre med mindre lyktor.

Fast lyktsargar är tydligen inte bara att köpa...

/Peter


Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: mån mar 04, 2024 10:24 pm
av Thunderbo1t
Hade på känn att du tänkte så om storleken på strålkastarna, och det kanske funkar!
Sargar till dem.... hm motorcykelgrejor?
https://www.google.com/search?q=5+3%2F4 ... s-wiz-serp

Re:

Postat: tis mar 26, 2024 6:16 pm
av blackadder
När man har showroomfinish på motorrummet måste man ju ha innerskärmar....

Nojade lite över att däcket tog i bromsservot när man svängde fullt, innan jag kom på att den låg på trösklarna när det fenomenet uppstod....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Peter

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: tis mar 26, 2024 6:54 pm
av Steve
Snyggt! (som vanligt)

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: sön mar 31, 2024 8:52 am
av * * * NXJ * * *
Så snyggt👍
Det finns mindre Bromsservon😉
Kul att följa ditt PV-bygge!
/NXJ

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: sön mar 31, 2024 6:23 pm
av Steve
* * * NXJ * * * skrev: sön mar 31, 2024 8:52 am Det finns mindre Bromsservon😉
Det var en dum idé, då hade vi inte fått se lika snyggt plåtjobb :hey:

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: ons apr 03, 2024 8:54 am
av blackadder
Nackdelen med att bygga bil av gammalt skräp man har liggandes är att man tror man har grejer...

Front fanns, men tydligen till äldre modell för kylet var för brett.

Fick ändå ha loss kylramen för att kunna flytta ner den.
Sen kunde jag bestämma höjden på fronten och bränna fast fästet.

Bild

Bild

Bild

/Peter

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: lör apr 06, 2024 9:33 am
av fulsnut
Alltså ditt plåtarbete och svetsarna ger mig faktiskt lite ångest, så otroligt snyggt gjort :shock:

Jag lyckas bara få fiskmåsar att skita svets :(

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: sön apr 07, 2024 10:31 am
av blackadder
fulsnut skrev:Alltså ditt plåtarbete och svetsarna ger mig faktiskt lite ångest, så otroligt snyggt gjort :shock:

Jag lyckas bara få fiskmåsar att skita svets :(
Bild Kul att gillar det.

Har gått två utbildningar och jobbat med det större delen av yrkeslivet så det har blivit några timmars övande.


/Peter


Re:

Postat: tor apr 18, 2024 10:19 am
av blackadder
Gamla modellen av front har en annan lösning på gångjärn märkte jag.

Så dom passade inte på huven, jaja jag sätter gångjärn där bak istället det är ju fort gjort....

Jo, tjena, en veckas modellerande med pappbitar innan jag fick till något som funkar hyfsat.

Sen skulle ju gångjärnen sitta fast i något...

Sen skulle ju en huvlås till...

Sen skulle ju huvlåset sitta i något...

Sen skulle ju hona till huvlås dit.....

Bild
CAD...

Bild
Efter att ha vänt det uppochner, ändrat alla stag och flyttat infästningar kan man öppna huven någorlunda högt.
Kan fylla på olja iaf...

Bild
Fick naturligtvis rostlaga huven innan jag kunde börja.

Bild
Innerstruktur till huven, den fick jag ändå ta loss när jag skulle ändra springan mot torpeden, den är ju några centimeter höjd fram så den städe inte.

Bild
Huvlåset var 25mm för långt för att få plats mellan huven och kylaren så den är sektionerad och både fjäder och leder är flyttade.

Bild

Bild

/Peter

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: fre apr 26, 2024 12:06 pm
av * * * NXJ * * *
"Jag ska bara.... Det borde ju vara enkelt" Det där känner jag igen🙄
/NXJ

Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring

Postat: sön maj 05, 2024 9:39 pm
av fulsnut
Alltså det där huvlåset är bara så otroligt snyggt!!

Gaston