Med varm motor och kört ca en halv timme. Så vid en korsning går motorn till ca 1400rpm och sjunker under 15 sekunder oftast till ca 1000rpm.
Om jag då drar ur strömmen till tomgångsmotorn under insuget.
Så ökar tomgången till ca 1400 rpm.
Motorn har i min ägo alltid haft lite ful tomgång. Nu och då flera dagar okej och sen har den en "period"Thunderbo1t skrev: ↑ons okt 04, 2023 4:59 pm Jag prövad för många år sen no-name luftmassemätare till 940 från Skruvat och Biltema, ingen fungerade som det skulle, det kanske blivit bättre med åren(?) men jag köper begagnade Bosch om det finns bytesrätt på dem, för de är inte alltid de fungerar heller.
Har motorn nån gång i din ägo gått som den skulle?
Har någon annan kam suttit i tidigare? Jag bytte från M till V-kam och fick justera upp grundläget på gasspjället, det kanske är åt det omvända hållet för dig?
Nu förutsätter vi att du har felsökt på vakuumläckage och ingen tjyvluft kommer in på något vis... Är vevhusventen kopplad korrekt tex?
Ja jag skall göra det. Den har blinkdosan(har kollat koderna ifjol). Och jag har beställt en insugspackning.Thunderbo1t skrev: ↑tor okt 05, 2023 10:24 pm Pröva att ta ut felkoder via "blinkdosan" motorrummet, om den finns och är inkopplad med tanke på motorbytet?
Det är vanligt att insugspackningen går sönder, ofta på undersidan, iaf på de jag haft.
Plugga alla slangar på insuget utom tomgångsmotorn för å se om nån påverkar.
Steve menar återcirkulationsventilen på turbon, inte wastegaten, som iofs åxå teoretiskt kan läcka.
Sitter en ”dumpventil” på kompressorhuset på turbon, och till den går det en vakuumslang från insuget så genom den slangen kan den dra tjuvluft om membranet i dumpen är trasigt. Bara att klämma åt vakuumslangen för att testa, men den är nog kanske för liten för att kunna ge så hög tomgång