Vibrationer i Framvagn
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Vibrationer i Framvagn
Hej! har ett konstigt fenomen på min 940.
har vibrationer i framvagnen som kommer och går helt okontrollerat, de vibrerar i hela ratten och känns som halva fronten ska ramla av.
har haft detta ganska länge och har sedan monterad dit coilovers och lilla styrvinkelkittet, detta gjorde saken mycke mycke värre.
har bytt yttre styrledet och de lilla stabeliseringsstaget men ingen skillnad, har kollat att allt sitter fast osv och gjort en så bra hjulinställning jag själv kan (testat flera gånger men ingen skillnad) har slut på ideer och hur jag ska felsöka.... några tips?
har vibrationer i framvagnen som kommer och går helt okontrollerat, de vibrerar i hela ratten och känns som halva fronten ska ramla av.
har haft detta ganska länge och har sedan monterad dit coilovers och lilla styrvinkelkittet, detta gjorde saken mycke mycke värre.
har bytt yttre styrledet och de lilla stabeliseringsstaget men ingen skillnad, har kollat att allt sitter fast osv och gjort en så bra hjulinställning jag själv kan (testat flera gånger men ingen skillnad) har slut på ideer och hur jag ska felsöka.... några tips?
Re: Vibrationer i Framvagn
Alltså, eftersom du inte skriver att du kollat de enklaste orsakerna vill jag bara hålla upp dem så du inte missat någon av dem.
1) Obalans i däcken
2) Skeva fälgar
3) Brusten cord i däcken
4) Ojämnt slitet däcksmönster (kan orsakas av obalans)
5) Grus eller jord på insidan av fälgarna
6) Bortramlade balanseringsvikter
Ju stabilare du gör framvagnen och ju hårdare fjädrar/stummare stötdämpare du monterar desto mer kommer du känna obalanser och skevhet i däck o fälg
1) Obalans i däcken
2) Skeva fälgar
3) Brusten cord i däcken
4) Ojämnt slitet däcksmönster (kan orsakas av obalans)
5) Grus eller jord på insidan av fälgarna
6) Bortramlade balanseringsvikter
Ju stabilare du gör framvagnen och ju hårdare fjädrar/stummare stötdämpare du monterar desto mer kommer du känna obalanser och skevhet i däck o fälg
Re: Vibrationer i Framvagn
Du kanske gör framvagnsinställningen fel?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Vibrationer i Framvagn
Jag har bytt till nya skivor, har köpt ny fälgar på däck som är nästan nya däck på fälg (har dock inte själv balanserat dom, och dom är rena)quattro skrev: ↑tis nov 28, 2023 10:58 am Alltså, eftersom du inte skriver att du kollat de enklaste orsakerna vill jag bara hålla upp dem så du inte missat någon av dem.
1) Obalans i däcken
2) Skeva fälgar
3) Brusten cord i däcken
4) Ojämnt slitet däcksmönster (kan orsakas av obalans)
5) Grus eller jord på insidan av fälgarna
6) Bortramlade balanseringsvikter
Ju stabilare du gör framvagnen och ju hårdare fjädrar/stummare stötdämpare du monterar desto mer kommer du känna obalanser och skevhet i däck o fälg
pratade med en kollega på jobbet som bad mig kolla mina hjullager idag och jag hade inte gjort de, men ena sidan glappar väldigt lite och andra inget alls, kan lite lite glapp få de att skaka och vibrera så mycket?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Vibrationer i Framvagn
kanske inte äns kan kalla de för framvagnsinställning, efter jag monterade lilla styrvinkelkittet så var styrstagen lite korta så jag gängade ut till jag fick i dom och sedan så vred jag till däcken stod rakt när ratten var rak. (bytte även till nya yttre styrleder då)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Vibrationer i Framvagn
Glappt hjullager och fälg med lågt ET (dvs breda utåt) kan fladdra mycket, själv haft det problemet.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Vibrationer i Framvagn
De är lite lite, alltså jäkligt lite glapp i hjullagret, kan de vara de lilla som gör de?Thunderbo1t skrev: ↑tis nov 28, 2023 6:48 pm Glappt hjullager och fälg med lågt ET (dvs breda utåt) kan fladdra mycket, själv haft det problemet.
Jag har v70 fälgar på min 940 men var spacers.
Re: Vibrationer i Framvagn
Death wobble?
Re: Vibrationer i Framvagn
vred jag till däcken stod rakt när ratten var rak
Mätte du toe-in ?
Mätte du toe-in ?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Vibrationer i Framvagn
Har googlat och kollat youtube vad det är, och ja de är typ dedär eller väldigt likt, och de kommer lättare när man kör på ett litet gupp eller linknande
Senast redigerad av Jakob Olsson den tis nov 28, 2023 11:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Vibrationer i Framvagn
Hjulen kan stå parallellt, eller toe in eller toe out. Man brukar ofta säga "toe-in" som ett generellt begrepp.
Det är svårt att mäta tillräckligt noggrant med snören och pallbockar. Modern utrustning mäter med laser. Man måste kunna mäta på under mm-nivå för att vara säker på att hjulen står rätt. Det får inte heller vara glapp i hjullager, kulbultar, länkarmarnas bussningar i karossen eller i styrstagens infästningar i fjäderbenen eller i styrsnäckan/kuggstången. När du kör blir det oftast press utåt på framhjulen. Med framhjulsdrift blir det oftast press inåt. Beroende på hur hjulvinklarna är konstruerade och hur mycket glapp det finns sammanlagt i hela "toleranskedjan".
All hjulinställning är meningslös om det finns glapp i hjulupphängningen.
Det är svårt att mäta tillräckligt noggrant med snören och pallbockar. Modern utrustning mäter med laser. Man måste kunna mäta på under mm-nivå för att vara säker på att hjulen står rätt. Det får inte heller vara glapp i hjullager, kulbultar, länkarmarnas bussningar i karossen eller i styrstagens infästningar i fjäderbenen eller i styrsnäckan/kuggstången. När du kör blir det oftast press utåt på framhjulen. Med framhjulsdrift blir det oftast press inåt. Beroende på hur hjulvinklarna är konstruerade och hur mycket glapp det finns sammanlagt i hela "toleranskedjan".
All hjulinställning är meningslös om det finns glapp i hjulupphängningen.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Vibrationer i Framvagn
Har beställt bussningar till framvagnen och ska byta spindelleder och hjullager på de som har lite lite glapp.quattro skrev: ↑ons nov 29, 2023 11:59 am Hjulen kan stå parallellt, eller toe in eller toe out. Man brukar ofta säga "toe-in" som ett generellt begrepp.
Det är svårt att mäta tillräckligt noggrant med snören och pallbockar. Modern utrustning mäter med laser. Man måste kunna mäta på under mm-nivå för att vara säker på att hjulen står rätt. Det får inte heller vara glapp i hjullager, kulbultar, länkarmarnas bussningar i karossen eller i styrstagens infästningar i fjäderbenen eller i styrsnäckan/kuggstången. När du kör blir det oftast press utåt på framhjulen. Med framhjulsdrift blir det oftast press inåt. Beroende på hur hjulvinklarna är konstruerade och hur mycket glapp det finns sammanlagt i hela "toleranskedjan".
All hjulinställning är meningslös om det finns glapp i hjulupphängningen.
Som tidigare skrev så har jag typ samma problem som "death wobble" är om man söker på det på youtube.
Antar de bara är att byta delar tills det löser sig, några erfarenheter av vad som vanligt kan få det att vobbla så på en 940?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Vibrationer i Framvagn
Hmmmm, det är väl inte samma spårvidd fram och bak på bilen? Kan bli tokigt om du mäter mellan framhjul och bakhjul, eller förstår jag dig fel enligt posten ovan? smalare spårvidd på bakaxeln då blir det toe out och en mycket orolig körkänsla. MVH Basse
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Vibrationer i Framvagn
Jag mätta så jag hade lika mycke bak på bakfälgen och fram på bakfälgen fram till snöret jag hängt på pallarna, sedan när jag hade samma mått där så ställde jag så att jag hade samma avstånd fram och bak på fälgen fram. Svårt att förklara men det ser rakt och fint ut och den drar inget åt sidan