BMW E28 M535i -86 turbo

Annonsera gratis. Bostadsort skall nämnas vid annonsering.
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

BMW E28 M535i -86 turbo

Inlägg av ventonz »

Då var dagen här som jag inte riktigt trodde att skulle komma men ni som hängt med genom åren kan väl tänka er hur djupt in detta sitter :|
Motivationen har inte funnits där på många år känns det som och i slutändan börjar det vara mycket annat som tar upp ens tid, ork och ekonomi. Lyckas jag få den sålt så lär det inte vara det sista projektet för mig, men den här kärran kommer alltid ha en plats närmast fordonshjärtat!
Saxar resten av inlägget ifrån Facebook.

Kollar intresset för en eventuell försäljning på M535an.
Vet ej om jag har slagit mig ordentligt då denna hamnar på annons.
Svensksåld 1986a.
Turbokonverterades första gången kring 2008, då med VEMS och M30B34.
Ägt bilen sen 2013.
Bytt sprut till en Maxxecu Race.
Sitter besiktningsmotor M30B35 i den för tillfället med en Getrag S6S-420G låda med halvdassig treans växel och 4-puckad sinter.
Hade dock behövts besiktningsmappas då den inte har gått med Maxxecu tidigare med M30in. Går att få igång och lite grundad.
Fjädring och bussningar lär ses över också då dom har levt på för hård övertid senaste boostsäsongen den användes.
Besiktningsavgassystemet lär byggas om också då det är lite för lågt.

Turbospisen är en S38B38 i grunden med M30B35 block.
PPF kolvar, kolvbultar och stakar
PPF grenrör med 6 EGT givare.
Precision 7675
VAG-spolar
66mm Precision wastegate
PPF ska ha gått igenom toppen på den och bytt till supertech ventiler.
Cooperring packning.
Stödgördel

Har inga kvitton på motorn då jag köpt den i princip som den var förutom att den var utan stödgördel och hade 46mm waste.
Kan dock öppna upp tråget med köpare så man ser kolvar och stakar iallafall.
Påbörjat byte till 66mm Precision wastegate då den skenladdade med 46an, så det finns lite att göra där.

S38B36 svänghjul med Tenaci 2-skivig 240mm koppling följer med.
Ej svetsad GS6-53DZ låda samt en stöddigare kardan följer också med.
Sitter såklart en original 210 lamelldiff med 3,07 utväxling i den. Bytt till CV knut däremot för att hålla bättre.

Finns map till S38an när den har gått med 46mm waste, men bör väl mappas om efter wastegatebytet.
Nytt expansionskärl behövs också.
Har två extrablock liggande och lite annat smått och gott.

Gått i Gällivare största delen av sitt liv så karossen är extremt besparad på rost.
Fjäderbenstornet på vänster sida är repat, annars är det bara ytligt i någon skärm vid trösklar. Huven har lite bubblor också.
Finns lite bucklor och skit, hade mått bra av en lackering.
Stått inne i princip varenda vinter under mina 10 år som ägare förutom vintern 2013 då jag körde med den i två månader.

Har alltid varit min käraste ägodel och en drömbil sen ungdomens glansdagar.
Har originalstolarna fram kvar också, dock är förarstolen lite knäckt i ryggstödet samt att det är omklädda detaljer på den.

Känner väl att motivationen och tiden har tagit slut för skruvandet och man har inte helt enkelt samma ork som förut.
Bilen tillsammans med S38an är det brutalaste jag någonsin ägt eller kört. Man har fäste kring 150km/h med Toyo R888R däcken.
Projekttråd och bilder finns på:
viewtopic.php?t=79371&start=240

Bilen finns i Gällivare
Folk utan pengar undanbedes.
Inga byten.
Prisförslag 220k
Kanske mycket enligt vissa, men varken E28 karossen eller S38 motorerna visar någon trend i att sjunka i pris så anser det som rimligt trots allt.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic