Tändstiftsgap?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Tändstiftsgap?

Inlägg av Jakob Olsson »

Hur mycke gap ska man ha på sina tändstift ca?
Har hört att ju mer ju bättre, men vad är en bra riktlinje?
Säg 500hk på typ 2bar i en b230.
Finns de nåt minimum man INTE får gå under?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av Jens Gustavsson »

börja med ca 0.5mm men beror på vad man har för tändsystem och vad det är för drag i det och hur bra det fungerar så klart.

vet inte apsoluta min avståndet men man kan ha mindre också utan att det blir problem men fins givetvis en gräns.

ge motorn vad den vill ha är väll bästa tipset då man tunar.

fins en grupp som vill ha extremt stort gap på turbo motorer men de förstår jag inte riktigt?
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av Jakob Olsson »

Jens Gustavsson skrev: lör feb 10, 2024 7:00 am börja med ca 0.5mm men beror på vad man har för tändsystem och vad det är för drag i det och hur bra det fungerar så klart.

vet inte apsoluta min avståndet men man kan ha mindre också utan att det blir problem men fins givetvis en gräns.

ge motorn vad den vill ha är väll bästa tipset då man tunar.

fins en grupp som vill ha extremt stort gap på turbo motorer men de förstår jag inte riktigt?
Har hört av han som mappade min bil och även läst vad han skrivit på facebook osv att man ska kunna ha de gapet stiftet kommer med annars har man för klent tändsystem. Men vad tjänar man på att ha större gap, typ 0.7 ist för 0.5
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av Allx »

Större gap ger bättre kallstart, finare tomgång och generellt en bättre förbränning. När det gäller gap på tändstift har det inget att göra med vad motorn "vill ha". Man sätter gapet efter skick på tändsystem och strömmatning till spolen.

Man kan säga att allt blir bättre med stort gap. 0.8 - 1 mm ska man kunna åka utan problem. Vill man inte lägga pengar på nytt tändsystem får man helt enkelt minska gapet på stiftet tills det fungerar. Är man nere på 0.4 börjar tomgången bli taskig och kallstarterna blir "blöddriga".
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av The »

Det är ju gnistan som startar förbränningen, har man en kort liten gnista tänder det ju sämre.


Problemet är att ju högre cylindertryck man har desto tyngre går det att generera gnistan vilket gör att man ofta då knackar ihop stiften, vilket funkar, men det "rätta" är snarare att förbättra tänssystemet.

Finns ju dock gränser för hur mycket kräm man kan skicka i ett stift, så på riktigt arga motorer med höga tryck kan man designa med dubbla stift tillexempel
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av Jens Gustavsson »

som sagt finns många teorier om detta men efter 30 års tuning med turbo motorer så ser jag att man kan köra gap som är 0.5-0.6mm helt utan nämda nackdelar och då kan man köra väldigt enkla tändsystem på höga effekter. vänder man på pankakan kan har jag också lärt mig att man kan köra med väldigt dyra, extrema och elaka tändsystem som stör elektronik och käkar tändkablar och rototer och ändå alldrig få det att fungera på höga cylindertryck med stora gnistgap.


sen vilken typ av gnista man vil ha är inte så enkelt. på alkohol bränslen vill man nu ofta ha en kort och intensiv gnista som ett CDI system ger mer än smart coil gnistor som är längre och mindre intensiv.

en vanlig MSD 6 med fördelare är klart underskattad i race samanhang och väldigt pålitliga (vet många tycker anorlunda där också haha)


mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av The »

Saker som inte sitter där kan inte jävlas, så då slänger man fördelare, tändkablar å rotorer åt helvete och kör med cop.


Enda gången man väl vill ha en fördelare är om man kör i en klass som kräver det
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag bruka säga svårare och dyrare att få 4 eller 8 tändsystem att fungera än ett ! lägger man pengarna på ett system får man ett bättre också. :D

värdens snabaste 4 cyl bil har fortfarande fördelare och vanlig cdi msd burk.

men alla har lite olika bakrunder och erfarenheter och gillar olika saker.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av super7 »

Jag skulle säga KISS...hur menar jag då :wink:
Det är ju motorkonfigurationen som styr sitter det tex fördelare på motorn original kanske det är onödigt samt en
massa extra jobb för att kunna köra med COP eller watespark.
Sitter det redan COP på motorn så finns det ju så klart bättre eller sämre tändspolar att montera...
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tändstiftsgap?

Inlägg av The »

super7 skrev:Jag skulle säga KISS...hur menar jag då :wink:
Det är ju motorkonfigurationen som styr sitter det tex fördelare på motorn original kanske det är onödigt samt en
massa extra jobb för att kunna köra med COP eller watespark.
Sitter det redan COP på motorn så finns det ju så klart bättre eller sämre tändspolar att montera...
Ja, men ur den aspekten är det ju enklast att köra helt standard också 🫣

Byter man till eftermarknadssprut är det ju inte mycket extra jobb att sätta nå MSD spolar cop eller med kabel istället för att börja montera cdi boxar och grejer till en fördelare.

Men alla får ju göra som de vill och känner för.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar