gjuta en ny rotor? Och allmänt prat om effekt i tändsystem
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
gjuta en ny rotor? Och allmänt prat om effekt i tändsystem
skulle det gå att gjuta en ny rotor (rotor som i strömfördelare till tändning)
utan allt möjligt som man inte vill ha, typ resistor och konstiga utformningar.
skulle man kunna göra en form i gips av en befintlig rotor för att få drivningen på axeln okej och sedan gjuta en i epoxy?
eller är det bara att lägga ner och göra om en vanlig?
hellst av allt skulle det vara bakelit den var gjuten av.
Tacksam för tips!
utan allt möjligt som man inte vill ha, typ resistor och konstiga utformningar.
skulle man kunna göra en form i gips av en befintlig rotor för att få drivningen på axeln okej och sedan gjuta en i epoxy?
eller är det bara att lägga ner och göra om en vanlig?
hellst av allt skulle det vara bakelit den var gjuten av.
Tacksam för tips!
Senast redigerad av Tommy Luhr den mån aug 14, 2006 7:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vissa brukar löda och epoxa en kabel över motståndet!
har du synkat rotorn rätt? de brukar bli så där annars
har du synkat rotorn rätt? de brukar bli så där annars
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja det var synkat och iordning.. men med 700mj så kan vilken resistor rotor som hellst känna sig vissen
vi gjorde ju en sådan koppling då och fyllde med smältlim, haha vilken miss..
gör nog en ny modell:)
vi gjorde ju en sådan koppling då och fyllde med smältlim, haha vilken miss..
gör nog en ny modell:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
svårt att få tag på lösa tändspolar som allstrar mycket energi..
det är väll det som är problemet..
skulle ju kunna köpa 3 msd10 till men det blir 30 000:- extra
det är väll det som är problemet..
skulle ju kunna köpa 3 msd10 till men det blir 30 000:- extra
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
smält lim är kanse inte det optimala
JW epoxylim är nog bättre då det säkert blir 2-300grader varmt där inne!
som sakt var är det inte lätt att få energi så det räcker till hög effekt med separata spolar utan att lägga jätte pengar på MOTEC eller autronik monster system.
en topp-fuel dragster får då fördelar tändning att fungera och dom har då inte lite snyt i den gnistan (ett finger på fel ställe och du är död )
JW epoxylim är nog bättre då det säkert blir 2-300grader varmt där inne!
som sakt var är det inte lätt att få energi så det räcker till hög effekt med separata spolar utan att lägga jätte pengar på MOTEC eller autronik monster system.
en topp-fuel dragster får då fördelar tändning att fungera och dom har då inte lite snyt i den gnistan (ett finger på fel ställe och du är död )
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Jens Gustavsson skrev:smält lim är kanse inte det optimala
JW epoxylim är nog bättre då det säkert blir 2-300grader varmt där inne!
som sakt var är det inte lätt att få energi så det räcker till hög effekt med separata spolar utan att lägga jätte pengar på MOTEC eller autronik monster system.
en topp-fuel dragster får då fördelar tändning att fungera och dom har då inte lite snyt i den gnistan (ett finger på fel ställe och du är död )
ja det fungerar lika bra med fördelare som med df spolar, men det är ju inget drag i en sådan tändning.. Autronic tror jag man kan få 190mj
Motec har jag ingen aning om vad dom har för slutsteg och spolar.
en sak är ju klart, skall man ändra tändkurvan mer än typ 40 grader bör man nog tänka om. starktändning och mycket slag på tändningen kan ju göra att det blir ett välldans party innuti fördelaren med gnistor åt alla håll
en pro mag 44 fördelare som dom hårda grabbarna kör med är klassad till 440mj om inte jag minns fel
En msd 10 tändning ger 700mj i tändenergi
Men min box drar runt 25 -20amp i ström
och en pro mag 44 genererar runt 30-40 amp tror jag..
är inte så hajj på sådana tekniska termer men det är iaf en stor fördel att köra magnettändning i topfuel tydligen..
Sedan har jag kört att dom använder bara stiften i stort sett starta på och att dom bränns bort sen efter en repa och självtänder på kompression.
Men den som sa det måste ha varit full för jag har sett när dom plockat ur hela stift efter varje tävling
ingen som har promod stift liggandes? vill köpa ett par kalla as:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Pro mag 44 är så extrem....
44 Amp charge.
Ger på tändstiftet...50 000 volt 1.2 Ampere tändström 950mJoule på tändstiftet......inte boxens utström...som man tex skriver 120mJ på MSD 6
Inget man leker med...
44 Amp charge.
Ger på tändstiftet...50 000 volt 1.2 Ampere tändström 950mJoule på tändstiftet......inte boxens utström...som man tex skriver 120mJ på MSD 6
Inget man leker med...
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
du ser jag var och vela i något jag inte kunde med..
Förklara gärna hur msd benämner styrkan på boxarna?
Förklara gärna hur msd benämner styrkan på boxarna?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
autronic har race tändsystem som man måste byta stift efter 15 min körning, kolfiber pv har något sånt system påp deras nya sm4. men det är nog inte grattis fredde vit pv, vist var det du som prata om det
sa det?
peter högdal har föresten okså problem med att rotorn motstånden brinner upp (MSD 7AL med värsta spolen!) han skulle prova att löda och epoxa en specialare. jag återkommer med info hur det gått!
sa det?
peter högdal har föresten okså problem med att rotorn motstånden brinner upp (MSD 7AL med värsta spolen!) han skulle prova att löda och epoxa en specialare. jag återkommer med info hur det gått!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
här är ett klipp från autronics forum, troligtvis protruck grejer säkert
liknande en viss pv.det verkar vara vad som levereras vid maxvarv
som är intressant,men sen är ju frågan vad man behöver för fullgod funktion?
I recently modified two R500 CDI for a special project in Sweden. The engine will use two R500 CDI with a Mercury coil per channel, and will run Alcohol fuel and high boost.
The information on the modifications required were supplied by Richard Aubert and the result was nothing but amazing. I tested them with four Bosch 0.7 ohm coils jumping a 12mm (1/2") gap, and the spark was very big and scary. With the Mercury coils it will be much more then this.
The primary output voltage was 630 volts at 6000 rpm and 570 at 9000 rpm. This is equivalent to the MSD-10. The power output is more the double the normal R500 CDI.
What this shows is the standard R500 CDI is a long way off its limit, and with a few minor changes can double its ouput. This means the standard R500 is very under stressed and reliable. This CDI was designed back in the 1997 and the design can still compete with anything on the market with a few modifications.
These modifications are not recommended for a road car.
liknande en viss pv.det verkar vara vad som levereras vid maxvarv
som är intressant,men sen är ju frågan vad man behöver för fullgod funktion?
I recently modified two R500 CDI for a special project in Sweden. The engine will use two R500 CDI with a Mercury coil per channel, and will run Alcohol fuel and high boost.
The information on the modifications required were supplied by Richard Aubert and the result was nothing but amazing. I tested them with four Bosch 0.7 ohm coils jumping a 12mm (1/2") gap, and the spark was very big and scary. With the Mercury coils it will be much more then this.
The primary output voltage was 630 volts at 6000 rpm and 570 at 9000 rpm. This is equivalent to the MSD-10. The power output is more the double the normal R500 CDI.
What this shows is the standard R500 CDI is a long way off its limit, and with a few minor changes can double its ouput. This means the standard R500 is very under stressed and reliable. This CDI was designed back in the 1997 and the design can still compete with anything on the market with a few modifications.
These modifications are not recommended for a road car.
Olika saker...effekt "mJ" in till till tändspolen. Eller Ut på högspännings sidan på spolen...Förlusten i spolen " verkningsgraden" äter upp mJ eller effekt....volvo140turbo skrev:du ser jag var och vela i något jag inte kunde med..
Förklara gärna hur msd benämner styrkan på boxarna?
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Skröna...Tomten kommer till Lycksele med släde och renar från Sydpolen..Schlorven skrev:Är inte msd 7 till för dom som bara ska köra 402 meter, dom brukar ju bli så varma. Msd6 funkar bättre till gatåkning, sägs det.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel