gjuta en ny rotor? Och allmänt prat om effekt i tändsystem

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

gjuta en ny rotor? Och allmänt prat om effekt i tändsystem

Inlägg av Tommy Luhr »

skulle det gå att gjuta en ny rotor (rotor som i strömfördelare till tändning)
utan allt möjligt som man inte vill ha, typ resistor och konstiga utformningar.

skulle man kunna göra en form i gips av en befintlig rotor för att få drivningen på axeln okej och sedan gjuta en i epoxy?

eller är det bara att lägga ner och göra om en vanlig?

hellst av allt skulle det vara bakelit den var gjuten av.

Tacksam för tips!
Senast redigerad av Tommy Luhr den mån aug 14, 2006 7:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vissa brukar löda och epoxa en kabel över motståndet!


har du synkat rotorn rätt? de brukar bli så där annars
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det var synkat och iordning.. men med 700mj så kan vilken resistor rotor som hellst känna sig vissen :)

vi gjorde ju en sådan koppling då och fyllde med smältlim, haha vilken miss..

gör nog en ny modell:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Fördelarlöst är underbart annars ;)
Axel Wall
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

svårt att få tag på lösa tändspolar som allstrar mycket energi..
det är väll det som är problemet..

skulle ju kunna köpa 3 msd10 till men det blir 30 000:- extra
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

smält lim är kanse inte det optimala :lol:

JW epoxylim är nog bättre då det säkert blir 2-300grader varmt där inne!


som sakt var är det inte lätt att få energi så det räcker till hög effekt med separata spolar utan att lägga jätte pengar på MOTEC eller autronik monster system.

en topp-fuel dragster får då fördelar tändning att fungera och dom har då inte lite snyt i den gnistan (ett finger på fel ställe och du är död :lol: )
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:smält lim är kanse inte det optimala :lol:

JW epoxylim är nog bättre då det säkert blir 2-300grader varmt där inne!


som sakt var är det inte lätt att få energi så det räcker till hög effekt med separata spolar utan att lägga jätte pengar på MOTEC eller autronik monster system.

en topp-fuel dragster får då fördelar tändning att fungera och dom har då inte lite snyt i den gnistan (ett finger på fel ställe och du är död :lol: )

ja det fungerar lika bra med fördelare som med df spolar, men det är ju inget drag i en sådan tändning.. Autronic tror jag man kan få 190mj
Motec har jag ingen aning om vad dom har för slutsteg och spolar.


en sak är ju klart, skall man ändra tändkurvan mer än typ 40 grader bör man nog tänka om. starktändning och mycket slag på tändningen kan ju göra att det blir ett välldans party innuti fördelaren med gnistor åt alla håll :)


en pro mag 44 fördelare som dom hårda grabbarna kör med är klassad till 440mj om inte jag minns fel

En msd 10 tändning ger 700mj i tändenergi

Men min box drar runt 25 -20amp i ström
och en pro mag 44 genererar runt 30-40 amp tror jag..

är inte så hajj på sådana tekniska termer men det är iaf en stor fördel att köra magnettändning i topfuel tydligen..

Sedan har jag kört att dom använder bara stiften i stort sett starta på och att dom bränns bort sen efter en repa och självtänder på kompression.
Men den som sa det måste ha varit full för jag har sett när dom plockat ur hela stift efter varje tävling :roll:

ingen som har promod stift liggandes? vill köpa ett par kalla as:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

volvo140turbo skrev: Motec har jag ingen aning om vad dom har för slutsteg och spolar.
Jag kör med en Motec M48, till den har jag kopplat en borsch tändmodul som i sin tur styr en Ford Edis spole.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Pro mag 44 är så extrem....
44 Amp charge.
Ger på tändstiftet...50 000 volt 1.2 Ampere tändström 950mJoule på tändstiftet......inte boxens utström...som man tex skriver 120mJ på MSD 6
Inget man leker med... :shock:
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

du ser jag var och vela i något jag inte kunde med..

Förklara gärna hur msd benämner styrkan på boxarna?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

autronic har race tändsystem som man måste byta stift efter 15 min körning, kolfiber pv har något sånt system påp deras nya sm4. men det är nog inte grattis :) fredde vit pv, vist var det du som prata om det
sa det?



peter högdal har föresten okså problem med att rotorn motstånden brinner upp (MSD 7AL med värsta spolen!) han skulle prova att löda och epoxa en specialare. jag återkommer med info hur det gått!
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Är inte msd 7 till för dom som bara ska köra 402 meter, dom brukar ju bli så varma. Msd6 funkar bättre till gatåkning, sägs det.
Rocken´n roll
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

här är ett klipp från autronics forum, troligtvis protruck grejer säkert
liknande en viss pv.det verkar vara vad som levereras vid maxvarv
som är intressant,men sen är ju frågan vad man behöver för fullgod funktion?

I recently modified two R500 CDI for a special project in Sweden. The engine will use two R500 CDI with a Mercury coil per channel, and will run Alcohol fuel and high boost.

The information on the modifications required were supplied by Richard Aubert and the result was nothing but amazing. I tested them with four Bosch 0.7 ohm coils jumping a 12mm (1/2") gap, and the spark was very big and scary. With the Mercury coils it will be much more then this.

The primary output voltage was 630 volts at 6000 rpm and 570 at 9000 rpm. This is equivalent to the MSD-10. The power output is more the double the normal R500 CDI.

What this shows is the standard R500 CDI is a long way off its limit, and with a few minor changes can double its ouput. This means the standard R500 is very under stressed and reliable. This CDI was designed back in the 1997 and the design can still compete with anything on the market with a few modifications.

These modifications are not recommended for a road car.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

volvo140turbo skrev:du ser jag var och vela i något jag inte kunde med..

Förklara gärna hur msd benämner styrkan på boxarna?
Olika saker...effekt "mJ" in till till tändspolen. Eller Ut på högspännings sidan på spolen...Förlusten i spolen " verkningsgraden" äter upp mJ eller effekt....
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Schlorven skrev:Är inte msd 7 till för dom som bara ska köra 402 meter, dom brukar ju bli så varma. Msd6 funkar bättre till gatåkning, sägs det.
Skröna...Tomten kommer till Lycksele med släde och renar från Sydpolen..
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Skriv svar