whilliam skrev: ↑mån maj 17, 2021 10:42 pm
Det vill jag inte alls! Jag vill komma överens med Erland om att det INTE är flödet som bestämmer maxvridet. Det är slagvolymen (och i kombo med kamtimng)
Det vore kul att kunna enas med honom om den mest logiska saken av alla på en motor
Tvivlar dock och det kanske märks när man får skriva post efter post utan att komma nånvart
Om en cylinder rymmer 0.5 liter och flödet i toppen räcker för att fylla den hur ska då MER flöde kunna överfylla den - nu kommer vi till andra saker och dit vill jag komma när det erkänts att det inte beror på flödet (om varvtalet är tillräckligt lågt, vilket det normalt sett är vid punkten för maxvrid)
Flödet är en av de sakerna som bestämmer VE vilket är en av sakerna som ger vridet.
Du kan aldrig få 276Nm med en standard topp, undrar om man ens kan få 200?
Tror den mindre toppen gav vridet högt i varv med men mindre effekt.
Kammen bestämmer till stor det varvet ihop med rören på motorn och då mest avgas.
Har provat mellan 370 och 550mm in och effekten skiljer men varvet skiljer bara några 100 varv.
Kan vara både upp och ner.
Punkt 2, där kommer fånga vågen in.
Men inflödet börjar vid intake overlap, fortsätter vid intake pumping och avslutas med intake ramming.
Det är både reflekterade tryckvågor och kinetisk energi som överfyller cylindern.
Kolven drar i gasen till lite efter max kolvhastighet.
Efter det börjar cylindertrycket att sjunka och flödet efterfyller undertrycket i cylindern.
Men om kanalen är för liten eller kammen för tam så fungerar det precis som en restriktor.
Lättare att överfylla med 1 bar än med 0,85 bar som exempel.
Vid max vrid fast egentligen några 100 varv högre är motorn som mest effektiv och fångar mest gas per pumpslag, eller 2 slag.
Att varvet på vridet blir lägre än egentliga max beror på friktionsförluster.
Vid max effekt fångar den mindre gas men frekvensen är högre så effekten ökar.
Så länge frekvensen, varvtalet ökar mer än vridet minskar så får motorn mer effekt.
Mindre fyllnadsgrad, mer friktion men högre varv.
Max vrid och max effekt brukar ligga 5500 och 7000 varv så det är bara 27% högre varvtal men samtidigt mindre VE vid max effekt.
Så jag tror att gashastigheten om den är 120m/sek är runt 100m/sek vid max vrid, ingen jätteskillnad.
Det är medelhastigheten, maxhastigheten är ca det gånger Pi /2 så runt 190m/sek.
Det går att få ut hastighetera grad för grad i Dynomation.
Erland