B20 billet cross flow alutopp

Diskussioner för erfaret folk
The
Forumsberoende
Inlägg: 4986
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av The »

Skuren ventilstyrning?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Sommar kommer snart och jag tänkte att jag mäste göra nägonting medan jag väntar toppen från "läkare" ! Jag samlade ihop botten grejor (nya kolvar , lager etc)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Och nu är den in i bilen !

Jag har tänkat vad kan vara bättre bränslepump (jag har nu aeromotive a1000) och vi kör med E85 ? 2x Aeromotive ? Och vi behöver också nya större spridare ( nu bosch 0280150842 ) Vilka ?
Eight Valve Only Raisio
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10099
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Kadett4wd »

Kolla på Hellcat eller Demon pumpen från chrylser.
in tank, men de flödar riktigt bra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Vi körde lite i Kauhava :doh:

Bild

Vad för istället :?
Eight Valve Only Raisio
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21387
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det känner jag tyvär igen! blir nog rull kam för mig i framtiden för att undvika det. ska designa en speciell profil för turbo som är snäll mot ventilmekanismen och som tål 9000rpm
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Kanske den kan vara tid för rull kam för oss också ?
Eight Valve Only Raisio
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Nu jag har bromsat Amazon ny gången med ny nockaxel och jag tänker att det gick ganska bra :thumbright:

Bild



https://juhahyvonen.kuvat.fi/kuvat/VID_ ... 133826.mp4
Eight Valve Only Raisio
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Vi körde lite i Kiikala i går och bana var ganska hal ! Resultaten var 10,686/230,92 1/4 och 7,184/181,82 1/8 60 ft 1,965 ?
Eight Valve Only Raisio
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21387
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att höra! bra slutfart på 402m !

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6843
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Erland Cox »

Jag kan inte läsa vad som står i bromsdiagrammet, vrid och effekt?
Hur stor motor?

Erland
Användarvisningsbild
Moparboy440
För mycket laddtryck
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Moparboy440 »

860.3 Hp @ 7340rpm
_full.jpg
_full.jpg (84.33 KiB) Visad 609 gånger
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6843
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Erland Cox »

OK, det är en turbomotor.
Hur mycket laddtryck?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21387
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra med effekt! men för att kunna jämföra lite så behöver man få veta mera? bromsad på vevaxeln eller nå omräknade hjul hk?? hur räknar ni med väder korigeringarna? svängmasse korigerigar? hur stora spridare och turbo mm hade ni?

mvh jens
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Laddtryck var 2.39 bar och var bromsat på vevaxeln . Korigeringarna måste fråga om Saku från R-Motorsport i Muurame . Spridare är 1680 och Turbo är HX55 med 71/98 kompressor och 77/86 turbin #22cm2 och botten är 2400 cc (90,2x96)
Eight Valve Only Raisio
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1674
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av whilliam »

Tyckte mig se 893.5 Nm som maxnotering?

893.5/3.39 (absoluttryck) / 2.4 liter = 109.82 Nm/Bar/Liter är lite bättre verkningsgrad än vad jag hade "vågat" gissa på. :thumbright:

Det är "tufft" åt motorn och kanske lite säkrare att höja laddtrycket lite (kombinerat med försiktigare tändning) För att få allt att "hålla ihop" i längden.

Är det de "gamla" 1680cc (de som är "tjocka" i kroppen) så finns det effekt att hämta med ett spridarbyte också. Kan inte ge nån uppgift på just dessa men tester på turbobilar med 350-500Hp brukar resultera i 12-14 Hp mer effekt med ett byte från äldre spridartyper till nyare med flerhålsteknik.
Skriv svar