Planering av motorbygge

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: lör okt 23, 2021 12:42 pm @super7 detta gäller din kommentar också, jag skrev som jag gjorde för att förtydliga skillnaden vid plenum/flerspjäll men det är fortfarande så att jag anser att man kan ha bra spridare + bra placering och kan få ett superfint resultat med enbart spridare "långt bort". De största fördelarna som ges av att ha även en rad med spridare nära ventilen är just avgaser/kallstarter/tomgångsegenskaper - alltså inte sådant som påverkar vid "raceläge"
Nu är ju dessa bilar byggd i slutet på 90 talet, och det värsta som fanns då. Du tror inte att dom försökte att göra insuget med 1 spridarrad men inte fick det resultat dom önskade...?

Kallstarter...har du sett nått fabriksteam starta en kall bil?

Raceläge? Komma mot ett vägbyte och bromsa på sig... nästan motorstopp då får det inte tveka
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: sön okt 24, 2021 10:31 am Vem och vilka är vi?
Förgasaren lämnar också bränslet under spjället vid dellast förresten.
F1 har inte dubbla verkningsgraden i motorn som du verkar tro.


Erland
Vi, är de som förstår hur det hänger ihop och du behöver inte räkna in dig till den skaran om du inte vill, för min del är det helt ok om du tror att jorden är platt också (ifall du tror det så är det ju så eftersom du aldrig har fel)

Det är väl ändå olika på olika förgasare? Här har du exempel på en som har spjället efter; https://www.misab.se/matriser.php?kid=4-544-553-637-828

Jag skrev väl inte dubbla (eller är det vad du läser när du ser de Svenska orden jag skrev?)
Du som älskar sifferexercis kan väl berätta om förbränningsverkningsgrad i procent på en B230?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

super7 skrev: sön okt 24, 2021 12:20 pm
whilliam skrev: lör okt 23, 2021 12:42 pm @super7 detta gäller din kommentar också, jag skrev som jag gjorde för att förtydliga skillnaden vid plenum/flerspjäll men det är fortfarande så att jag anser att man kan ha bra spridare + bra placering och kan få ett superfint resultat med enbart spridare "långt bort". De största fördelarna som ges av att ha även en rad med spridare nära ventilen är just avgaser/kallstarter/tomgångsegenskaper - alltså inte sådant som påverkar vid "raceläge"
Nu är ju dessa bilar byggd i slutet på 90 talet, och det värsta som fanns då. Du tror inte att dom försökte att göra insuget med 1 spridarrad men inte fick det resultat dom önskade...?

Kallstarter...har du sett nått fabriksteam starta en kall bil?

Raceläge? Komma mot ett vägbyte och bromsa på sig... nästan motorstopp då får det inte tveka
Jag tror inte de testade med en spridarrad, det finns ingen anledning för dem att experimentera med sånt när det är enklare att följa traditionella mönster. Som jag skrev så finns det fördelar för maxeffekt också att ha fler utsläppspunkter för bränslet.
På 90-talet användes, ibland, väldigt usla spridare, även på de värsta tävlingsbilarna om detta berodde på okunskap eller att de som byggde bilarna satt fast i traditionella "mönster" kan jag inte gissa så mycket om - men jag vet att tester visade på 12-14Hp mer effekt när bättre spridare monterades (spridare som även de fanns på 90-talet)

Exempelvis använde Ford en spridare som kallades för "motorsport spridare" den kom från en Ford Lincoln - är det en sportbil? :roll:

Fler än jag har tagit upp våtflöde här och det är sådana fenomen som blir av att bränslet "fastnar" på de kalla insugsväggarna som ställer till det. Ett säkert sätt att undvika sådant är att ha spridare nära ventilen (så att bränslet inte alls hamnar på väggarna) MEN det är inte det enda sättet, för att du ska förstå att det är så, så ska du fundera på körbarhet med olika typer av förgasare.

Jag tror inte du har nåt att invända emot jämförelsen gentemot spridarplacering "långt ut" eftersom förgasare, som regel, har bränsletillförseln långt ut och jag tror också du kan hålla med om att olika förgasare är olika bra mot att "förhindra" motorstopp och "hackig gång".
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Thomas S »

Sportbil kanske inte Ford Lincoln är , men 90 talets Lincoln Mark 8 hade ju helaluminium motor med överliggande kammar .
Den som hamnade i Mustang.
Det var inget bojsänke utan ganska påkostad . Man valde kanske bättre spridare till den.

Thomas
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av David Ingvarsson »

whilliam skrev: sön okt 24, 2021 6:27 pm
Erland Cox skrev: sön okt 24, 2021 10:31 am Vem och vilka är vi?
Förgasaren lämnar också bränslet under spjället vid dellast förresten.
F1 har inte dubbla verkningsgraden i motorn som du verkar tro.


Erland
Vi, är de som förstår hur det hänger ihop .....

Det är väl ändå olika på olika förgasare? Här har du exempel på en som har spjället efter; https://www.misab.se/matriser.php?kid=4-544-553-637-828
Bild
Lånad bild.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av nkro »

Erland det var för bra bild med spridare och spjäll. Jag tänkte mer äldre Volvo. Jag har en motor här hemma med k jetronic och turbo. Där sitter spjällen direkt på toppen och spridarna bakom spjällen. Det funkar och dom körde så. Dom placerade spjällen så nära som möjligt för att få bra respons.
Niklas
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av kolvbult »

Angående ve,när lämnar volvomotorerna max effekt och vad tror ni är orsaken till att dom inte kan lämna max effekt högre i nuläget,mvh Anders.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

David Ingvarsson skrev: sön okt 24, 2021 7:52 pm
whilliam skrev: sön okt 24, 2021 6:27 pm

Vi, är de som förstår hur det hänger ihop .....

Det är väl ändå olika på olika förgasare? Här har du exempel på en som har spjället efter; https://www.misab.se/matriser.php?kid=4-544-553-637-828
David bifogade bild/skiss på fallförgasare.
Lånad bild.
Du skriver inte vad du vill visa med bilden, men det framgår väl att både del-last och full-last får bränsle från "innan spjäll" på denna?
(endast tomgång får bränsle efter spjället, med "fiffig" emulsion precis vid spjällets kant)

Det måste vara så här på alla förgasare annars skulle de dra i sig bränsle vid vakuum. Man kan alltså inte välja att ha det som det (normalt) är med insprutning.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

kolvbult skrev: sön okt 24, 2021 8:52 pm Angående ve,när lämnar volvomotorerna max effekt och vad tror ni är orsaken till att dom inte kan lämna max effekt högre i nuläget,mvh Anders.
Det finns ju en bra tråd i dynoavdelningen, där Jens bänkar en standard och sedan fibblar med olika kammar och lite portning.
VE står ju för volumetrisk effektivitet och det är en av faktorerna man kan ändra för att få högre effekt. En annan är motorns mekaniska effektivitet (mest i form av friktionsförluster) Ytterligare en är tätheten mellan ringar/kolv/cylindrar och här är en av "akilleshälarna" med Volvos tjocka
(hög vikt) översta kolvring, denna börjar "släppa" från sätet i kolven vid höga varvtal och detta är en av anledningarna till att ett torrsumpsystem (som drar bra vakuum i vevhuset) kan öka effekten. (när man har turbo blir problemet mindre, då "trycks" kolvringen neråt av tryckskillnaden mellan vevhus/förbränningssida)
En tredje verkningsgrad man kan "trixa" med är förbränningsverkningsgraden och vanligast här är höjd kompression, alltså trots att det "kostar" mera att få kolven att gå uppåt (den bromsas ju mer) så ökar effekten på motorn. Jag kan inte, för mitt liv, begripa varför Erland säger emot detta. (visserligen var det jag skrev inte "spot on" men det är i samma "härad")
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: sön okt 24, 2021 6:43 pm

Fler än jag har tagit upp våtflöde här och det är sådana fenomen som blir av att bränslet "fastnar" på de kalla insugsväggarna som ställer till det. Ett säkert sätt att undvika sådant är att ha spridare nära ventilen (så att bränslet inte alls hamnar på väggarna)
Tror du att bränslet bara går inåt i motorn?
Att det inte väter utanför spridaren?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

Thomas S skrev: sön okt 24, 2021 7:36 pm Sportbil kanske inte Ford Lincoln är , men 90 talets Lincoln Mark 8 hade ju helaluminium motor med överliggande kammar .
Den som hamnade i Mustang.
Det var inget bojsänke utan ganska påkostad . Man valde kanske bättre spridare till den.

Thomas
Jo, jag tror du menar "Modular"-motorn och den hade modernare spridare med 4-hålsteknik. Den spridare jag skriver om är en nåltyp som egentligen är likadan som de första i bl.a. Volvo 164E
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: sön okt 24, 2021 10:22 pm
whilliam skrev: sön okt 24, 2021 6:43 pm

Fler än jag har tagit upp våtflöde här och det är sådana fenomen som blir av att bränslet "fastnar" på de kalla insugsväggarna som ställer till det. Ett säkert sätt att undvika sådant är att ha spridare nära ventilen (så att bränslet inte alls hamnar på väggarna)
Tror du att bränslet bara går inåt i motorn?
Att det inte väter utanför spridaren?

Erland
Varför skulle jag tro det? Jag kommenterar mera lite senare :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: sön okt 24, 2021 10:07 pm

Det måste vara så här på alla förgasare annars skulle de dra i sig bränsle vid vakuum. Man kan alltså inte välja att ha det som det (normalt) är med insprutning.
Weber DCO och DCOE har flera hål som spjällen frilägger efterhand.
Dom ger inget bränsle förrän spjället har passerat dom.
Dom får sitt bränsle från lågfartsemulsionsrören.
Det krävs att spjället öppnar ganska mycket för att det ska bli tryckskillnad så det räcker på en stor förgasare så det kan börja dra genom huvudsystemet.
Holley har ett avlångt progressionshål som friläggs med spjällöppning.
Just DCD har jag ingen koll på.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

Om du tittar på DCD sprängskissen så visar pilen 2 ett progressionshål men det brukar vara flera i rad.
Det är lågfarten och den fungerar bara när spjället passerats.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planering av motorbygge

Inlägg av Erland Cox »

nkro skrev: sön okt 24, 2021 8:17 pm Erland det var för bra bild med spridare och spjäll. Jag tänkte mer äldre Volvo. Jag har en motor här hemma med k jetronic och turbo. Där sitter spjällen direkt på toppen och spridarna bakom spjällen. Det funkar och dom körde så. Dom placerade spjällen så nära som möjligt för att få bra respons.
Visst funkar det men spridarbilden blir lite lustig på dellast.

Erland
Skriv svar