Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Diskussioner för erfaret folk
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Har du noen forslag til vag kolvar? Ser de fleste nymoderne kolvar har ca 30mm komphøyd, veldig få som har 35-40mm. Men 160mm råde er kansje ikke så farlig?

Noen som har bilde, eller information om hur Volvo B5204T2 kolvarna ser ut på toppen, med ventilurtag og lignende?

For att få vettig komp burde stempelet være helt plant og vende helt på tdc. Det er utan att plana toppen.

Har du forslag til turbo William? Og om du kunne komponert en turbo med koltettningar hadde det vært supert😁

Veiva er sendt på slipning, blir 76mm slag og 49mm tapp. Da blir volum 1566 istedenfor 1546.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Vevstakarna borde du kunna diskutera direkt med Verdi. Den största nackdelen med extremt långa stakar borde ju vara att de blir tunga och det måste han ha god erfarenhet av hur man bedömer.
Långa stakar är bra för motorns mekaniska verkningsgrad på höga varvtal (friktionsförluster i lager och värmeförluster i vevaxelns böjning)
När en kolv vänder uppe så motverkas kraften av en annan kolv som vänder nere. Den rörelse som vevaxeln ger kolvarna blir annorlunda i de bägge ändlägena och därmed också krafterna som de utsätter vevaxeln för - ju längre stakar, desto mer börjar rörelsen bli likvärdig i ändlägena och detta belastar då veven mindre.
Jag har inte kikat vad det finns för varianter på VAG kolvar men har sett att de har smidda och i min skalle har jag ibland "komponerat" båtracing motorer med diverse Toyota (Yamaha) motorer och borr som kan svälja VAG 81mm för att kunna använda begagnade kolvar o hålla ner priset.

Ska jag tipsa eller bygga turbo så vill jag veta 100% vilka "årgångar" på delarna som är tillåtna. Det är enklare att få tag på moderna delar, så det underlättar om reglementet inte är "stenhårt" på den punkten.

De sista cc i motorvolym är knappast avgörande, den kommer att gå bra ändå. :thumbright:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1642
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: ons okt 27, 2021 1:01 pm Ska jag tipsa eller bygga turbo så vill jag veta 100% vilka "årgångar" på delarna som är tillåtna. Det är enklare att få tag på moderna delar, så det underlättar om reglementet inte är "stenhårt" på den punkten.
- Ursprungliga motorblock och topplock till bilmärket (Saab, Volvo, Opel, Ford, VW
med flera) till och med 1974-års modell får användas.

- Endast tidsenliga produkter får användas. Turbo med extern Waste gate (ej kullagrad) får
användas tillsammans med förgasare eller mekanisk insprutning.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Jo, så långt är jag med men jag vill få svart på vitt att ingen gnäller om det, exempelvis, sitter turbinhjul med annan bladvinkel än Garrett T04B 74x64mm 11bladig (det är sådan turbin jag vill använda om det MÅSTE vara från den tidens turbo)

Eller besked om att det är fritt med bearbetning av kompressorhjul så att man kan få in ett billethjul med rätt mått för motorn (eller om man är tvungen att handfila ett, för det kan ju inte förbjudas annat än genom homologerad turbo)

Känns helt värdelöst att lägga ner extra jobb o krut på en bra dimensionerad turbo och sedan få gnäll för att det är "fusk"
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Skal sende mail til Norges Motorsport Forbund og forhøre meg om turbo, så kommer eg tilbake når eg har fått svar der👍😁
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av nkro »

OM det hade varit i sverige är billet förbjudet. Tanken är att det ska vara som det var då. Mycket intressant att se vad Norge säger.
Niklas
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1642
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av super7 »

nkro skrev: tor okt 28, 2021 8:23 pm OM det hade varit i sverige är billet förbjudet. Tanken är att det ska vara som det var då.
:thumbright:
Annars så är det ju inte Historiskt
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Screenshot_20211103-101907_Gmail.jpg
Screenshot_20211103-101907_Gmail.jpg (84.97 KiB) Visad 753 gånger
Dette var svaret jeg fikk fra Norges Bilsport Forbund i første omgang. Prøvd å få et mer utdypende svar på turbo om billet, men det antar jeg att man like fort kan glømme.

Ser man bort ifra kulelager og billet, er det endå mange gode "moderne" turboer 👍

Tenker suga gjennom en Holley, typ 350cfm? Ell måste det va 500cfm?

http://lowbugget.com/2_barrel_4_barrel_carbs.html

Får kjøre med 102 okt 👍
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 870
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

Utan att kunna backa upp mitt påstående så känns det som om 500 CFM är ett bättre val, kanske rent av en liten 4-portare, eller är det max 2-portar tillåtet? Tänkte även på att två flottörhus är bättre än ett.
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Kan ha 4porter og, men redd den blir for stor på låga varv.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Baxman »

Akkurat det er ikke ett problem:
Forgasser, Halsring, Gasspjeld.

2-ports 350 Cfm, 1 3/16, 1 1/2 = 30mm, 38mm

2-ports 500 Cfm 1 3/8, 1 11/16 = 35mm, 43mm (Samme som Holleys 750 Cfm 4-ports square bore forgassere)

2-ports 500 Cfm 1 9/16, 1 3/4 = 40mm, 44,5mm (Samme som Holleys 850 Cfm 4-ports square bore forgassere)

4-ports 390 Cfm 1 1/16, 1 7/16 = 27mm, 36,5 mm
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Leiffi »

I would use 2x DHLA Dellortos , although Lotus Esprit Turbo came in 1980 but I think DHLA basic version was before 1974 ?
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Nå har veiva kommet hjem fra sliping 8)
Bilagor
Screenshot_20211123-183043_Messages.jpg
Screenshot_20211123-183043_Messages.jpg (45.9 KiB) Visad 186 gånger
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av HX52 »

Thunderbo1t skrev: tor sep 30, 2021 1:28 pm 1974 B20E fick k-Jetronic, D eller K, vad kan vara bäst att utgå från? D kanske kan modifieras till oanade effektnivåer? :D
Jag byggde b30 d-jet för många år sen turbo. boxen sitter under passagerarstolen, jag modda med nått jävla motstond +modda tryckgivaren, satt på hö innerskärm. men kommer inte ihog ur ja gjorde :doh: volvon lämna 373hk = mycke 1980 :doh: max va 220hk på bilprovning, en resa till till jonas kruse steffansson
så va deklart med bes
Men helt klart de går och klämma ut hk ur gammal skit
Skriv svar