uppbyggnad 2150 rallycross motor

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

stortborr= större ventiler
mindre borr= mindre ventiler


Jag skulle gärna åka med en nerstorkad 23 eller 230.

Och det finns inga problem med hållbarheten bara allt är balancerat.

lägg ner allt på topp och kam, avstämt insug och grenrör.


Vet inte vad det är för reglemente men det kanske inte går att göra hur mycket man vill:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
André Nilsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör mar 25, 2006 10:43 am
Ort: Värmland

Inlägg av André Nilsson »

väldigt knepigt begränsnings system, med poäng. man får bara ha 20p och det finns en lista på vad som är poängbelagt, ex. lamelldif, getraglåda, kortare styrväxel mm... grundregeln är väl 2 ventiler per cylinder och ska man ha insprut ska det vara standard!
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

volvo140turbo skrev:stortborr= större ventiler
mindre borr= mindre ventiler


Jag skulle gärna åka med en nerstorkad 23 eller 230.

Och det finns inga problem med hållbarheten bara allt är balancerat.

lägg ner allt på topp och kam, avstämt insug och grenrör.


Vet inte vad det är för reglemente men det kanske inte går att göra hur mycket man vill:)
hur menar du? att man kan göra förbränningsrummen bättre för stora ventiler om man har stort borr eller?

sen när vi ändå kommit in på toppen:

Behöver man in me stora tunga typ 48/40 ventiler för att få tillräckligt bra flöde för att fylla den lilla motorn, eller räcker de med lite mindre typ 46/38?

Som jag fattat de så är de fri trimning upp till 2150cc
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

poängsystemet kom ju till för att de inte skulle barka iväg alldeles i pris, tycker de verkar funka hyfsat,

systemet funkar ung såhär:

man får max ha 20 poäng. diff=10p /fyrlink=10p /växellåda=10p /annan utväxl=10 p etc etc
Hasse104
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: mån aug 21, 2006 10:48 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Hasse104 »

Jag vill ha en motor som drar från typ 3000, är ganska dåliga däck som sagt måste kunna starta på ganska låga varv och man får ju en ganska lätt körd motor som drar på lite lägre varv behöver inte växla så mycke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok då måste väll en diff och utväxlig stå högst på listan sen en vanlig B21 motor med mycket välgjord/genomtänkt 46x38 eller helst 46x 40 topp med en väl anpassad cam och dubbla delorto 48or eller modärnare mc race förgasare. utprovning av ett fint 4-2-1 grenrör blir också viktigt.

skulle gissa att det kan bli en mycket snäll motor att köra.

men jag var på rc i fjol i vännes såg jag en framhjulsdriven opel/ford som hadde en mycket vass högvarvig motor som körde ifrån alla bakhjulsdrivna lågvarviga volvos :shock: hur går det till om det är som många säger om att motorerna måste va lågvarviga???
Benny Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån dec 08, 2003 6:16 pm
Ort: Öreström

Inlägg av Benny Nilsson »

ja, de har du ju rätt i, framhjulsdrivna småbilar brukar man ju nästan köra fast på asfalt med, allra helst me dåliga däck. Men de kanske bara är starten dom förlorar på, sen kanske inte volvona är smidigast på banan heller 8)

Diff+utv är redan klart, sen blir de nog en getrag typ m50/51, man får tydligen köra med dom eftersom volvo hade dom i vissa modeller

Jens: har du nåt förslag på lämpliga kammar till en sådan ihopsättning i övrigt?
Hasse104
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: mån aug 21, 2006 10:48 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Hasse104 »

Jojo han har mycke köra med i corsan och är duktig på köra men han åker ju en helt anna klass. Tomas karlsson har bygget en motor ungufär som du beskrev 46/38, 94 borr och delorto 48or och bromsat 148kw på hjulen och bra mellan register provade bromsa med 50or blev bättre toppp på motorn men tappade mellan regiter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

men jag ifrågasätter varför man måste ha mycket vrid redan vid 3000rpm, man kan väll åka på en lägre växel på 5000rpm istället då vridet inte är så högt på en 2150cc mot en 3200cc motor?

beskriv gärna hur du accar på en raksträcka sen hur du tar en snäv kurva och ut ur kurvan, beskriv varvtal växel val, % gas, och hur mycket det spinner så kanse jag fårstår dättre hur man kör rc och hur motorn ska byggas.


man behöver inte växla så offta om motorn kan varvas 9000rpm heller :wink:

vi skulle fått höra gunnar Lundströms komentar i ämnet, han har ju bygt nåra rc motorer :) själv har man många ideer men man har inte byggt många högeffektssugmotorer värt namnet :oops:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre sep 29, 2006 12:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hasse104 skrev:Jojo han har mycke köra med i corsan och är duktig på köra men han åker ju en helt anna klass. Tomas karlsson har bygget en motor ungufär som du beskrev 46/38, 94 borr och delorto 48or och bromsat 148kw på hjulen och bra mellan register provade bromsa med 50or blev bättre toppp på motorn men tappade mellan regiter
men det var inte den bilen som jag hadde sett? det var nog en opel med eccotec motor och framhjulsdrift (en annan klass)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: men det var inte den bilen som jag hadde sett? det var nog en opel med eccotec motor och framhjulsdrift (en annan klass)
Var det i sommras kan det ha varit Öqvist med Corsan, den går fint när den fungerar....varit lite mycket motor problem i år.
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

Skulle också tro att det var http://www.okvistrallycross.com/ som du sett. Han vann DM-tävlingen i vännes ifjol och även hela DM:et
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Ökvist corsa går i 2400 och ibland i supernationell..
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det var nog den, hur kan en sån högvarvig bil gå så bra mot bakhjulsdrivna 2400cc volvobilar?? de bore ju inte va så bra med framhjulsdrift??

pratade med teflon mats som är insatt i motorcyckel cross och vi diskuterade om hur dom får 4 takts enduro/cross cyklarna att acca i gruset mm då det borde va ganska liadant??
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:jo det var nog den, hur kan en sån högvarvig bil gå så bra mot bakhjulsdrivna 2400cc volvobilar?? de bore ju inte va så bra med framhjulsdrift??
Mycket av hemligheten ligger i att få till en fungerande framvagn.... :)
Sen har jag för mig att minimivikten är mindre på framhjulsdrivet jämntfört med bakhjuls.
Skriv svar